bato-adv
شماره ۶

۵ معما‌ی جذاب جدید به همراه پاسخ

۵ معما‌ی جذاب جدید به همراه پاسخ
در این مطلب ۵ معمای جالب برای شما آماده کرده ایم. سعی کنید این مسائل را بدون نگاه کردن به پاسخ آن‌ها حل کنید.

فرارو- حل مسائل و معما‌های هوش روش به اثبات رسیده برای تقویت هوش افراد است. در این مطلب ۵ معمای جالب برای شما آماده کرده ایم. سعی کنید این مسائل را بدون نگاه کردن به پاسخ آن‌ها حل کنید. پاسخ معما‌ها در انتهای مطلب قابل مشاهده است.

معماها

معمای اول: یک سبد محتوی سیب و پرتقال و گلابی روی میز است. علی و حسن و رضا هرکدام میوه‌ای برداشتند. علی و حسن دو میوه مختلف برداشتند. حسن و رضا هم دو میوه یکسان برداشتند. انتخاب علی و حسن گلابی نبود. اگر علی سیب انتخاب می‌کرد رضا هم از او پیروی می‌کرد. هر کدام از آنها چه میوه ای برداشتند؟

معمای دوم: فرض کنید حوضچه‌ای داریم که در آن گل‌هایی هست و زنبور‌هایی که بالای اون‌ها پرواز میکنند. اکنون دو مورد زیر را با دقت بخونید:
1- اگر هر زنبور روی یک گل بنشیند، یک زنبور بدون گل میماند.
2- اگر هردو زنبور روی یک گل بنشینند یک گل باقی میماند. تعداد زنبور‌ها و گل‌ها چند تا است؟

معمای سوم: پدرو مادر و دو فرزندشان می‌خواهند از رودخانه عبور کنند. قایقی کنار رودخانه است که تنها می‌تواند وزن یک بزرگسال یا دو کودک را تحمل کند. این خانواده چهارنفره چطور می‌توانند با کم‌ترین تعداد رفت و آمد با قایق، همگی به آن سوی رودخانه برسند.

معمای چهارم: هفت شمش طلا به شما می‌دهند که یکی از آن‌ها تقلبی است و سبک‌تر از شش تای دیگر. با یک ترازوی دو کفه‌ای و تنها دو بار وزن کردن شمش تقلبی را پیدا کنید.

معمای پنجم: لیلا می‌گوید مریم دروغ‌گو است. مریم می‌گوید گلنوش دروغ‌گو است. گلنوش می‌گوید مریم و لیلا هر دو دروغ‌گو هستند. با فرض این که هرکدام از این سه نفر یا همیشه راست می‌گویند یا همیشه دروغ، چه کسی واقعا راستش را می‌گوید؟

معماهای هوش همراه با پاسخ

پاسخ معماها

پاسخ معمای اول:
علی پرتقال برداشت و حسن و رضا سیب برداشتند.

پاسخ معمای دوم:
با توجه به توضیحات مسئله ۴ زنبور و ۳ گل وجود دارد.

پاسخ معمای سوم:
این خانواده می‌توانند با دست کم ۹ بار عبور از رودخانه همگی به آن طرف برسند. رسیدن به جواب این معما راه حل‌های مختلفی دارد که ما یکی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

اگر یک بزرگسال بخواهد به آن سوی رودخانه برود، باید دست کم یک کودک در آن طرف باشد که قایق را برگرداند (البته یک بزرگسال هم می‌تواند قایق را برگرداند، ولی در عمل هیچ پیشرفتی حاصل نشده، چون یک بزرگسال رفته و یکی برگشته است). پس برای این که یک کودک در آن طرف داشته باشیم، ابتدا باید هر دو کودک با قایق به آن سوی رودخانه بروند و بعد یکی از آن‌ها به تنهایی بر‌گردد. در سومین حرکت قایق، مادر خانواده به طرف دیگر می‌رود و در چهارمی کودکی که آن طرف بود قایق را بر می‌گرداند.

تا اینجا مادر در آن سو است و بقیه اعضای خانواده هنوز در این سو. در حرکت پنجم دوباره دو کودک به آن سو می‌روند و یکی از آن‌ها باز هم قایق را برمی‌گرداند. تا اینجا تعداد عبور از عرض رودخانه رسید به شش بار. در حرکت هفتم پدر با قایق به آن سو می‌رود و کودکی که آن طرف پیش مادر بود، قایق را برمی‌گرداند. الان پدر و مادر هر دو به مقصد رسیده‌اند و دو کودک این طرف آب هستند. در واقع معما حل شده است. در آخرین و نهمین حرکت دو کودک هم با قایق به آن سو می‌روند و به جمع گرم خانواده می‌پیوندند!

پاسخ معمای چهارم:
در هر کفه ترازو سه شمش بگذارید. اگر وزن دو کفه یکی بود، شمش هفتم که روی ترازو نگذاشته‌اید، همان شمشی است که از همه سبک‌تر است و تقلبی است. اگر دو کفه هم وزن نبود، سه شمش روی کفه سبک‌تر را نگه دارید، چون شمش سبک‌تر در میان این سه تااست. دو شمش از همین سه تا را در دو طرف ترازو بگذارید. اگر مساوی بودند، شمش سوم که روی ترازو نیست شمش سبک‌تر و تقلبی است. اگر یکی سبک‌تر بود همان شمش تقلبی است.

پاسخ معمای پنجم:
مریم راستگو است. اگر گلنوش درباره لیلا راست بگوید، یعنی لیلا دروغ‌گو است. در این صورت حرف لیلا به این معناست که مریم راست‌گو است. ولی راست‌گو بودن مریم به معنای دروغ‌گو بودن گلنوش است که با فرض اولیه نمی‌خواند. پس گلنوش راست‌گو نیست. اگر فرض کنیم لیلا راست‌گو است، یعنی مریم دروغ‌گو است، پس حرف مریم در واقع به این معناست که گلنوش راست‌گو است که در بالا نشان دادیم این طور نیست. پس تنها مریم است که راستش را می‌گوید.

 

برچسب ها: معما معمای هوش
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین