bato-adv
کد خبر: ۵۴۳۸۷۵
طلا و جواهر در ماه‌های آینده قیمت‌های بالاتری را ثبت خواهند کرد

چرا سکه دوباره ۱۳ میلیون تومان شد؟

چرا سکه دوباره ۱۳ میلیون تومان شد؟
یک کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه دو اتفاق می‌تواند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را در کوتاه مدت با کاهش روبرو سازد، اضافه کرد: در این زمینه اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ترمز رشد قیمت دلار نیز کشیده می‌شود، بنابراین هر چه زودتر مذاکرات به نتیحه برسد، این موضوع برای بازار‌های سرمایه‌ای در کشور می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد؛ بنابراین این موضوع در بازار سکه و طلا نیز تاثیر گذار است و می‌تواند قیمت‌ها را با کاهش مواجه کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
فرارو- همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز با افزایش قابل توجه‌ای روبرو شد، این درحالیست که همزمان با افزایش نرخ تورم در آمریکا سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار طلا شده و تمایل خرید بیشتری نسبت به این کالای با ارزش از خود نشان می‌دهند.

به گزارش فرارو، در روز چهارشنبه داده‌های مربوط تورم آمریکا منتشر شد که رشد قابل توجهی را در نرخ تورم نشان می‌داد. بر اساس داده‌های منتشر شده، تورم ایالات متحده در ماه گذشته به ۸.۵ درصد رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن ۰.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، روز گدشته قیمت سکه تمام نسبت به آخرین نرخ روز سه شنبه ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت و ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه طرح قدیم نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ روز سه‌شنبه ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید. قیمت سکه گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه دو میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بود.

چرا سکه دوباره ۱۳ میلیون تومان شد؟دو دلیل عمده افزایش قیمت طلا و سکه
عباد محمدولی کارشناس بازار سکه و طلا در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار گفت: به صورت سنتی بازار سکه و طلا داخلی از دو عامل تاثیر می‌پذیرد، در وهله اول قیمت ارز و در وهله دوم قیمت جهانی طلا، در این راستا قیمت ارز طی چند روز اخیر با افزایش روبرو شده و از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرده، طبیعتاً با افزایش دلار بازار سکه و طلا نیز با رشد قیمت مواجه می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت جهانی طلا نیز بعد از چند بار نوسان قیمتی، دوباره به مرز ۲۰۰۰ دلار نزدیک شده، به طوری که در حال حاضر در محدوده ۱۹۷۰ دلاری در حال معامله است، این مسئله نیز بر روی بازار طلا و جواهر داخلی اثر مستقیم گذاشته است.

محمدولی با اشاره به اینکه طبیعتا تا زمانی که قیمت دلار صعودی باشد، قیمت در بازار داخلی نیز با نوسان روبرو است، گفت: با توجه به وضعیت سیاسی که در حال حاضر وجود دارد، با فرسایشی شدن مذاکرات وین، انتظارات تورمی با افزایش روبرو شد که همین مسئله موجبات رشد نرخ دلار را فراهم آورد.

این کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه دو اتفاق می‌تواند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را در کوتاه مدت با کاهش روبرو سازد، اضافه کرد: در این زمینه اگر مذاکرات به نتیجه برسد، ترمز رشد قیمت دلار نیز کشیده می‌شود، بنابراین هر چه زودتر مذاکرات به نتیحه برسد، این موضوع برای بازار‌های سرمایه‌ای در کشور می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد؛ بنابراین این موضوع در بازار سکه و طلا نیز تاثیر گذار است و می‌تواند قیمت‌ها را با کاهش مواجه کند.

محمدولی ادامه داد: از سوی دیگر نیز در بازار جهانی طلا نیز اگر جنگ اوکراین فروکش کند و سطح منازعات کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت دوباره اونس جهانی به کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگردد که این مورد نیز بر روی افت قیمت در بازار سکه و طلای داخل می‌تواند موثر باشد، هرچند این امکان وجود دارد که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت کاهشی شود، اما با توجه به وضعیتی که اقتصاد جهان با آن روبرو است، به اعتقاد بنده طی چند ماه آینده طلا در بازار‌های جهانی بالای کانال ۲۰۰۰ دلاری تثبیت خواهد شد که همین عامل می‌تواند قیمت طلا و سکه در بازار داخل را در ماه‌های آینده با افزایش بیشتری روبرو سازد که این موضوع می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استخراج طلا این روز‌ها با محدودیت روبرو است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طلا یک ماده معدنی است که استخراج آن با محدودیت روبرو بوده و به نوعی میزان ذخایر طلا روبرو به اتمام است، به طوریکه اگر کل ذخایر طلا در دنیا را ۱۰۰ واحد درنظر بگیریم، بیش از ۹۰ درصد آن استخراج شده، از سوی دیگر مابقی ذخایری که فراوری نشده در عمق بسیار زیادی در زمین قرار دارد که استخراج آن بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود که همین موضوع اونس جهانی را با افزایش بیشتری روبرو می‌کند، با توجه به چنین وضعیتی این فلز گرانبها در ماه‌های آینده قیمت‌ها بالاتری را به ثبت خواهد رساند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین