bato-adv
bato-adv
با ۲ میلیارد هواپیمای شخصی بخرید!

سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر در ایران هواپیمای شخصی می‌خرند!

سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر در ایران هواپیمای شخصی می‌خرند!
جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدار‌ها به هواپیما‌های فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمار رسمی حدود ۲۰۰ ایرانی مالک هواپیما‌های شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱

خیلی هیجان انگیز است که هر وقت دلتان خواست به هر نقطه کشور و حتی خارج از مرز‌ها سفر کنید؛ آن هم سوار هواپیمای شخصی‌تان شوید، کمربند ایمنی را ببندید و پس از تیک‌آف، در آسمان ویراژ دهید.

به گزارش همشهری، لازمه این سفر مهیج و رویایی، داشتن یک هواپیمای شخصی و مهارت خلبانی؛ ۲فاکتوری که در سال‌های اخیر توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرواز در کشورمان فراهم شده است.

البته به شرطی که عاشق پرواز باشید و از آن مهم‌تر، حساب بانکی پروپیمانی داشته باشید؛ چون در ایران هم مثل همه جای دنیا، هواپیمای شخصی جزو امکانات لاکچری و گران محسوب شده و برای آدم‌های معمولی دور از دسترس است.

آموزش پرواز با هواپیما‌های فوق سبک، خرید هواپیما و تأمین قطعات و تجهیزات پروازی بخشی از خدماتی است که شرکت‌های ارایه دهنده خدمات هوایی در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.

این شرکت‌ها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور فعالیت می‌کنند و در تهران تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرواز در شهرک اکباتان است. خلبان «حسین علی پناهی» مدیرعامل یکی شرکت از زیر و بم یادگیری این مهارت و تفریح لاکچری می‌گوید.

دریافت گواهینامه خلبانی

نترسیدن از ارتفاع؛ داشتن سلامت جسمی و روانی و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط خلبانی است. البته اهمیت این آخری یعنی تسلط به زبان انگلیسی بیشتر است، چون مکالمات با اپراتور کنترل پرواز به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

بعد از گذراندن ۹۰ ساعت تئوری و ۵۰ ساعت پرواز با هواپیما؛ در صورت تایید سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه بین‌المللی پرواز با هواپیمای فوق سبک را می‌گیرید. آموزش تئوری ۲۵ میلیون و پرواز در آسمان ساعتی ۲ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و جمعا این دوره آموزشی ۱۵۰میلیون تومان است برایتان آب می‌خورد.

جت‌های شخصی ۱۰۰ میلیاردی

این گواهینامه خلبانی صرفا برای پرواز با هواپیمای فوق سبک است، نه هواپیمای مسافربری. هواپیمای فوق سبکی که در ایران وجود دارند دو نفره هستند و حداکثر تا وزن ۶۰۰ کیلوگرم را می‌توانند تحمل کنند. قیمتشان هم بستگی به سرعت، امکانات، داشتن سیستم اتوپایلوت و ... از ۲ تا ۱۲ میلیارد تومان متغیر است.

البته این رقم‌ها برای هواپیما‌های فوق سبک ملخ‌دار است و قیمت جت‌های شخصی دو نفره از ۴۰ و جت‌های ۸ نفره بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. هواپیما‌های موجود در ایران جزو معروف‌ترین برند‌های دنیا هستند و از آلمان و جمهوری چک وارد کشورمان می‌شوند.

خرید سالانه

جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدار‌ها به هواپیما‌های فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمار رسمی حدود ۲۰۰ ایرانی مالک هواپیما‌های شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند.

رایج‌ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیما‌های فوق سبک ۲ نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا ۲ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. این هواپیما‌های ملخ‌دار می‌توانند سرنشینان را از تهران به همه شهر‌های دور و نزدیک کشورمان و حتی برخی کشور‌های خارجی برسانند.

تیک آف به کیش و ترکیه

هواپیما‌های شخصی تک موتوره ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و در عرض ۳ ساعت شما را از تهران به کیش می‌رسانند؛ با این هواپیما حتی می‌توانید سفر به ترکیه و جمهوری آذربایجان را هم در لیست پروازتان جا دهید.

البته هواپیما‌های شخصی به هیچ وجه اجازه پرواز داخل تهران یا شهر‌های بزرگ را ندارند و باید در حاشیه شهر پرواز کنند تا اگر به هر دلیلی مجبور به فرود شدند بتواند در بیابان، زمین‌های بایر یا مزارع حاشیه شهر روی زمین بنشینند.

اجاره پارکینگ برای هواپیما شخصی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که در کلانشهر تهران که جای پارک ماشین پیدا نمی‌شود، دارندگان هواپیما آن را کجا پارک می‌کنند؟ ۳ فرودگاه در اطراف تهران ظرفیت پذیرش هواپیمای شخضی را دارند. فرودگاه پیام کرج که بزرگترین فرودگاه آموزشی خاورمیانه است، فرودگاه افلاک آسیا در کیلومتر ۴۵ جاده امام رضا (ع)، نرسیده به ایوانکی شرق تهران و فرودگاه آزادی در آبیک. البته باید ماهیانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه پارکینگ هواپیما در نظر گرفت.

از ترکیه و دوبی جلوتریم

به گفته مدیرعامل شرکت ارایه دهنده خدمات پرواز، ایران در زمینه آموزش خلبانی با هواپیما‌های فوق سبک و ارائه خدمات پروازی شخصی جزو کشور‌های پیشروی در خاورمیانه است. خوشبختانه در این حوزه با اختلاف از ترکیه و دوبی جلوتر و با بسیاری از کشور‌های اروپایی برابر هستیم و این موضوع با حمایت‌های مستمر سازمان هواپیمایی کشوری محقق شده است.

برچسب ها: هواپیما
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
این چیز عجیبی نیست. جالبه بدونید تا قبل از روی کار آمدن طالبان، گران ترین خانه ها در خاورمیانه در کابل بود! طبق اعلام رسمی شرکت پورشه، بیشترین خرید یک مدل از ماشین های این شرکت مربوط به ایران بوده است. آیفون طلا بیشترین طرفدار را در نیجریه دارد. گران ترین خدمت پزشکی محاسبه شده به دلار آمریکا، در کاراکس پایتخت ونزوئلا است. بیشترین مصرف گوشت کبوتر پرورشی فرانسه ( که بسیار گران است) در گابن است. رهبر کره شمالی گران ترین نوع گوشت گوساله جهان را مصرف می کند. در کشور هایی با نرخ بالای فساد این چیز ها طبیعی است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین