bato-adv
bato-adv

طرز تهیه کتلت گوشت و بادمجان، یک شام خوشمزه و مقوی

طرز تهیه کتلت گوشت و بادمجان، یک شام خوشمزه و مقوی
کتلت گوشت و بادمجان یکی از انواع کتلت‌های خوشمزه است که برای تهیه آن از ترکیب گوشت با بادمجان کبابی استفاده می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد.

فراروـ کتلت و کوکو ازجمله غذا‌های خوشمزه و محبوب ایرانی‌هاست که در برنامه غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارند. تهیه کوکو و کتلت معمولاً آسان است و زمان کمی برای طبخ نیاز دارد؛ همچنین مواد تشکیل دهنده آن ساده و در دسترس است. کوکو‌ها و کتلت‌ها انواع متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند. برای مثال می‌توان به کتلت گوشت، کتلت مرغ، کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو لوبیا سبز، کوکوی سبزیجات، کوکوی بادمجان، کوکوی کدو و... اشاره کرد که نشان دهنده تنوع این نوع غذاست.

کتلت گوشت و بادمجان یکی از انواع خوشمزه کتلت‌هاست که برای تهیه آن علاوه‌بر گوشت از بادمجان کبابی هم استفاده می‌شود و غذایی مقوی است. این کتلت خوشمزه طعم جدید و بسیار دلچسبی دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یک بار این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه کتلت گوشت و بادمجان همراه با نکات مهم مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت و بادمجان

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
بادمجان کبابی: ۱۵۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
آرد سفید گندم: ۳ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

بادمجان

نکات مربوط به بادمجان

بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. برای تهیه بادمجان کبابی بهتر است از بادمجان‌های کشیده و گوشتی استفاده کنید. برای تهیه بادمجان کبابی در منزل ابتدا بادمجان‌ها را خیلی خوب بشویید و خشک کنید. سپس اجاق گاز یا کباب‌پز را روشن کنید و بادمجان‌ها را با پوست روی شعله متوسط آتش بگذارید.
 
در حین کبابی شدن هرچند دقیقه یک بار بادمجان‌ها را پشت و رو کنید تا همه قسمت‌های آن به صورت یکنواخت کبابی و پخته شوند. بعد از اینکه بادمجان کاملا کبابی شد، آن را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد؛ سپس با دست خیلی آرام پوست بادمجان‌ها را جدا کنید و در آخر بادمجان را داخل یک ظرف آب سرد فرو کنید تا پوست‌های ریز باقی مانده روی بادمجان شسته شود. بعد می‌توانید بادمجان کبابی را خرد کنید.

نکات مربوط به گوشت

گوشت
معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود، بیش‌تر از مضرات آن گفته می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ و منبع غنی آهن است که برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است. این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند.
 
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار آن در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه گوشت چرخ‌کرده از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود؛ بنابراین باید اندازه کتلت‌ها را بزرگ‌تر کنید. توصیه می‌کنیم برای تهیه کتلت گوشت و بادمجان از گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند استفاده کنید.

نکات مربوط به پیاز

پیاز
اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

طرز تهیه کتلت گوشت و بادمجان

کتلت گوشت و بادمجان
۱ ـ برای شروع کار ابتدا بادمجان کبابی را ساطوری کنید تا کاملا له شود؛ سپس آن را کنار بگذارید.
 
۲ ـ پیاز را بعد از شستن و پوست گرفتن، رنده کنید؛ سپس آب پیاز را کاملا بگیرید. سیر را رنده کنید و همراه با گوشت چرخ کرده، آرد، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز رنده شده اضافه کنید و هم بزنید.
 
۳ ـ در این مرحله بادمجان کبابی ساطوری شده را به مواد بالا اضافه کنید؛ سپس جعفری خرد شده را داخل مواد بریزید و همه مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
 
۴ ـ روغن را داخل یک ماهی‌تابه مناسب بریزید و روی اجاق گاز بگذراید تا داغ شود؛ سپس از مایه کتلت به اندازه دلخواه بردارید و کف دستتان به آن شکل بدهید و داخل روغن داغ بگذارید تا سرخ شود. حرارت را کم کنید تا کتلت نسوزد و کاملا مغزپخت شود. بعد از اینکه یک طرف کتلت سرخ شد، با احتیاط آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم سرخ شود. بعد از اینکه کتلت سرخ شد، آن را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی‌اش جذب دستمال شود؛ سپس داخل ظرف سرو بچینید و همراه با نان تازه و سبزی خوردن میل کنید، نوش جان.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
سلام آشپزی هاتون عالیه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین