bato-adv
bato-adv

طرز تهیه پودینگ زعفرانی؛ دسری با عطر و طعم بی‌نظیر

طرز تهیه پودینگ زعفرانی؛ دسری با عطر و طعم بی‌نظیر
پودینگ زعفرانی یکی از انواع دسرهای خوشمزه و محبوب است که به دلیل داشتن زعفران و گلاب در ترکیباتش عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

فراروـ دسر‌ها پای ثابت مهمانی‌ها و یکی از اصلی‌ترین منو‌های خوشمزه رستوران‌ها هستند. دسر‌ها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. پودینگ یا پادینگ نوعی دسر لطیف است که از شیر و شکر تهیه می‌شود و برای این‌که دارای غلظت باشند، معمولا به آن نشاسته، پودر ژلاتین و یا آرد گندم اضافه می‌کنند. پودینگ‌ها در طعم‌های گوناگونی مانند پودینگ وانیلی، میوه‌ای، زعفرانی، شکلاتی و... تهیه می‌شوند و هر کدام طرفدارن ویژه خود را دارند.

به گزارش فرارو، پودینگ زعفرانی یکی از انواع پودینگ‌هاست که به دلیل داشتن زعفران و گلاب عطر و طعم بسیار دلچسبی دارد. پودینگ معمولا به صورت نیمه آماده در سوپر مارکت‌ها موجود است؛ ولی شما می‌توانید با یک دستور پخت آسان در منزل پودینگ خوشمزه و سالم خانگی را تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه پودینگ زعفرانی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه پودینگ تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه پودینگ زعفرانی

شیر: ۲ لیوان
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: نصف لیوان
آرد سفید شیرینی: ۱ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: نصف پاکت
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
بیسکوییت پتی پور: نصف بسته
موز: ۲ عدد
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

نکات مربوط به مواد اولیه

زعفران

۱ ـ نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.
 
زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۲ ـ نکات مربوط به گلاب

گلاب
همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

۳ ـ نکات مربوط به نشاسته ذرت

نشاسته ذرت
نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت همچنین بافت نرمی دارد، به طوری که اگر مقداری از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می‌شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر‌ها و غذا‌ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی‌توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می‌توانید در بسته‌بندی‌های بهداشتی از فروشگاه‌های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

۴ ـ نکات مربوط به بیسکوییت

بیسکوییت
بیسکوئیت پتی پور ازجمله محصولاتی است که برای تهیه انواع دسر و چیز کیک از آن استفاده می‌شود و به دو صورت وانیلی و کاکائویی در بازار موجود است. برای تهیه دسر پودینگ زعفرانی می‌توانید به جای بیسکوئیت پتی پور از بیسکوئیت مادر یا هر نوع بیسکوییت ساده وانیلی استفاده کنید.

طرز تهیه پودینگ زعفرانی

پودینگ زعفرانی
۱ ـ برای شروع کار ابتدا زرده‌های تخم مرغ را داخل یک کاسه مناسب بریزید؛ سپس وانیل را همراه با گلاب و شکر به آن اضافه کنید و با همزن برقی حدود ۴ دقیقه هم بزنید تا مخلوط شما سفید و کشدار شود.
 
۲ ـ در مرحله بعد آرد سفید شیرینی و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید و شیر را کم کم به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله نشود؛ سپس ترکیب شیر و آرد را به کاسه زرده تخم مرغ هم زده اضافه کنید. حالا مواد را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا مخلوط شما کمی غلیظ شود.
 
۳ ـ خامه صبحانه را با چنگال کمی هم بزنید تا رقیق شود؛ سپس آن را به قابلمه مواد اضافه کنید و هم بزنید. در آخر زعفران دم کرده غلیظ را به مواد دسر اضافه کنید و اجاق گاز را خاموش کنید. لیوان دسر یا ظرف مورد نظر سرو را آماده کنید. کمی از مایه پودینگ داخل ظرف بریزید؛ سپس یک لایه بیسکوییت خرد شده اضافه کنید و چند تکه موز برش زده روی بیسکوییت‌ها بگذارید و دوباره کمی از مایه پودینگ را روی لایه موز و بیسکوییت بریزید. این کار را تا جایی که ظرف پر شود ادامه بدهید، به طوری که لایه آخر مایه پودینگ باشد. پودینگ زعفرانی را یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود؛ سپس روی پودینگ را به دلخواه تزیین کنید، نوش جان.
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین