bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۸۳۰۱۹
سقوط قیمت سیمان در بازار

«رکود» بر ساخت و ساز مسکن خیمه سنگین زد!

«رکود» بر ساخت و ساز مسکن خیمه سنگین زد!
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه با متوقف شدن پروژه‌های انبوه‌سازی بخش خصوصی، عملا ساخت و ساز مسکن در کشور وارد رکود سنگینی شده است، اضافه کرد: دولت نیز با توجه به این که قول داده بود سالی یک میلیون مسکن بسازد، عملاً تاکنون با گذشت یک سال از عمر دولت هیچگونه اقدام عملی برای ساختن این واحد‌ها انجام نداده که این موضوع بخواهد رونقی در بخش ساخت و ساز کشور ایجاد کند.
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۲ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱

فرارو- داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نخستین فصل ۱۴۰۱ در تهران برابر با ۷۳۶ فقره بوده که از سال ۹۷ تا کنون سابقه نداشته است. این ریزش در ۳ شاخه مهم دیگر ساخت و ساز نیز به چشم می‌خورد. بر این اساس، صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران روندی نزولی داشته و در بهار امسال به کمترین سطح خود در حداقل چهار سال گذشته رسیده است.

به گزارش فرارو، ریزش بی‌سابقه در آمار‌های ساخت‌و‌ساز البته در حالی در مسیر نزولی بوده که از ابتدای ۹۷ آغاز شده و تاکنون ادامه دار بوده است. موضوعی که به باور برخی کارشناسان و نشانه‌های آماری، می‌تواند علامتی از رکود دامنه دار در بخش مسکن تهران باشد.

در چنین وضعیتی قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان در بازار با سقوط معناداری روبرو بوده، به طوریکه قیمت هر پاکت سیمان به زیر ۵۰ هزار تومان سقوط کرده، این در حالیست که زمانی قیمت این محصول به بالای ۱۰۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده بود. اما حال با رکودی که در بخش ساخت و ساز ایجاد شده، دیگر کمبودی در بازار سیمان وجود ندارد، به طوریکه عرضه بر تقاضا نیز فزونی یافته و دیگر احتکاری نیز در کار نیست.


«رکود» بر ساخت و ساز مسکن خیمه سنگین زد!کاهش تولید مسکن، سیمان را ارزان کرد
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه کاهش قیمت سیمان در بازار دلایل مختلفی دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه میزان ساخت‌و‌ساز در با کاهش روبرو بوده، طبیعتا مصرف مصالح ساختمان نیز با کاهش روبرو شده که این موضوع نیز می‌تواند یکی از دلایل افت قیمت سیمان در بازار باشد.


وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه در کشور با مازاد تولید سیمان روبرو هستیم و وضعیت صادرات نیز با مشکل روبرو است، این موضوع موجب شده عرضه بر تقاضا فزونی یافته و همین موضوع باعث کاهش قیمت در بازار شده است.


سرحدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های ساخت مسکن به صورت نیمه کاره رها شده است، اظهار داشت: با توجه به این که آینده بازار نامشخص است و بسیاری از سازندگان نسبت به آینده نامطمئن هستند، بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده، در حال حاضر سازندگان از این موضوع مطمئن نیستند که بتوانند با توجه به قیمت تمام شده، واحد‌های خود را بفروشند، برای همین پروژه‌های خود را خوابانده‌اند.


این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه با متوقف شدن پروژه‌های انبوه‌سازی بخش خصوصی، عملا ساخت و ساز مسکن در کشور وارد رکود سنگینی شده است، اضافه کرد: دولت نیز با توجه به این که قول داده بود سالی یک میلیون مسکن بسازد، عملاً تاکنون با گذشت یک سال از عمر دولت هیچگونه اقدام عملی برای ساختن این واحد‌ها انجام نداده که این موضوع بخواهد رونقی در بخش ساخت و ساز کشور ایجاد کند.


این تحلیل‌گر بخش مسکن ادامه داد: از سوی دیگر چنین طرحی از ابتدا کارشناسی شده نبود و نسبت به ظرفیت‌های موجود در کشور از لحاظ وجود زمین کافی برای ساخت این تعداد واحد، مسائل لجستیکی و زیرساختی و از همه مهم‌تر عدم وجود نقدینگی کافی در نزد دولت برای اجرای چنین طرحی، عملاً ساخت این پروژه غیر ممکن است.


وی با اشاره به این که کلید خوردن پروژه‌های انبوه سازی بستگی به وجود نقاضا در بازار دارد، بیان داشت: سرمایه‌گذاران وقتی می‌بینند که برای واحد‌های موجود مشتری وجود ندارد، بنابراین پروژه تازه را کلید نمی‌زنند، از سویی در حال حاضر قدرت خرید طبقه متوسط در بازار مسکن از بین رفته و به نوعی خانه اولی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند با حقوق‌های فعلی خانه بخرند، این در حالی است که تمامی مقصود از ساخت‌و‌ساز مسکن به صورت انبوه در کشور برای خانه اولی‌ها، زوج‌های جوان، کارگران و کارمندان و چنین اقشاری است، اما در حال حاضر آن‌ها توانایی خرید خانه را از دست داده‌اند.


سرحدی با بیان اینکه انتظار برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان با توجه به سطح دستمزد‌ها در تهران به بیش از ۷۴ سال افزایش پیدا کرده است، گفت: دولت با توجه به سیاست‌هایی کلان اقتصادی که طی سال‌های اخیر اتخاذ کرده، چنین انتظاری را به وجود آورده، بنابراین حتی اگر میزان وام مسکن به ۱ میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند، این موضوع تاثیری در افزایش قدرت خرید خانه از سوی مردم ندارد، زیرا آن وام نیز بالاخره باید بازپرداخت شود که با توجه به دستمزد‌های فعلی چنین توانایی را مردم نخواهند داشت.

 

bato-adv
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
اینم کار آمریکاست !!!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین