bato-adv

پنجره‌ای که بدون صرف یک وات انرژی، اتاق را خنک می‌کند!

پنجره‌ای که بدون صرف یک وات انرژی، اتاق را خنک می‌کند!
دانشمندان دانشگاه کیونگ هی سئول اخیرا توانسته اند با استفاده از یادگیری ماشینی، نوعی پوشش پنجره برای مسدود کردن نور UV و مادون قرمز طراحی کنند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

فرارو- با ادامه افزایش دمای جهانی، تقاضا برای خرید کولرگازی و دستگاه‌های تهویه مطبوع گران قیمت افزایش یافته است. دانشمندان دانشگاه کیونگ هی سئول اخیرا توانسته اند با استفاده از یادگیری ماشینی، نوعی پوشش پنجره برای مسدود کردن نور UV و مادون قرمز طراحی کنند.

به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، این پوشش در مناطق گرم و خشک می‌تواند میزان مصرف انرژی دستگاه‌های خنک کننده را تا ۳۱ درصد کاهش دهد. محققان می‌گویند این پوشش می‌تواند دمای داخل ساختمان‌ها را بدون صرف یک وات انرژی کاهش دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تهویه مطبوع در حال حاضر حدود ۱۵ درصد برق ساختمان‌ها را در سراسر جهان مصرف می‌کند. اشعه فرابنفش و مادون قرمز خورشید به راحتی می‌توانند از پنجره‌های شیشه‌ای معمولی عبور کنند و سبب بالا رفتن دمای داخل اتاق‌ها شوند. از این رو دانشمندان به فکر ایجاد پوششی برای بازتاب این اشعه‌ها و مسدودسازی آن‌ها افتادند.

این پوشش حتی می‌تواند با بازتاب اشعه فرابنفش و مادون قرمز، آن‌ها را از سطح زمین خارج کند. این خنک کننده تابشی شفاف یا «TRC» از لایه‌های نازک متناوبی از دی اکسید سیلیکون، نیترید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این لایه‌های متناوب بر روی یک پایه شیشه‌ای که توسط لایه‌ای از پلی دی متیل سیلوکسان پوشانده شده است، قرار گرفته اند.

محققان توانستند با استفاده از یادگیری ماشینی نوع، ترتیب و ترکیب این لایه را بهینه سازی کنند. این روکش را می‌توان علاوه بر پنجره ساختمان‌ها بر روی شیشه خودرو‌ها نیز مورد استفاده قرار داد.

برچسب ها: پنجره دوجداره
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین