bato-adv
کد خبر: ۵۸۴۸۲۲
ریشه‌های تولید و بازتولید چرخه خشونت در ناآرامی‌های اخیر و چگونگی توقف آن

این خشونت‌های عریان از کجاست؟

این خشونت‌های عریان از کجاست؟
در سال‌های گذشته تحمیل تحریم‌های خارجی بر ایران و سوء مدیریت مسئولان موجی عدیده از مشکلات اقتصادی همچون تورم افسارگسیخته، کاهش قدرت خرید، دشواری در تامین نیاز‌های ابتدایی زندگی و... را به همراه داشته است. همین امر موجب نارضایتی‌های گسترده و انباشت شده را در جامعه شده است. جامعه‌ای که با محرومیت نسبی مواجه شده و انتظارات فزآینده‌ای دارد، زمانی با عدم پاسخ به مطالبات‌اش برخورد می‌کند، خشونت بخشی لاینفک از کنش‌اش خواهد بود
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱
این خشونت‌های عریان از کجاست؟فرارو- آرمان سلیمی؛ این روز‌ها خشونت در جامعه ایرانی به عریان‌ترین و خطرناک‌ترین مرحله خود رسیده است! این گزاره‌ایست که از سوی بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل سیاسی و اجتماعی مورد تصدیق قرار گرفته است. البته برای تایید این گزاره، تنها کافیست بازنمایی وقایع اتفاق افتاده در شهرستان‌های کرج و خاش مورد توجه قرار بگیرد. در چند روز اخیر انتشار گسترده حمله به نیرو‌های انتظامی در جریان ناآرامی‌های پنج‌شنبه (۱۲ آبان) شهر کرج و ویدئو‌هایی از چهره‌های خونین برخی شهروندان در جریان ناآرامی‌های جمعه (۱۳ آبان) شهر خاش، زنگ‌های خطر را بسیار بلندتر از گذشته به صدا در آورده است.
 
به گزارش فرارو، متاسفانه شاهد هستیم که اعتراض به شکل خصمانه و غیرنهادی در جریان است. در هر دو سوی ماجرا، ویدئو‌ها و تصاویری از صدمه زدن‌های عمدی به اموال عمومی مشاهده می‌شود. اکنون به وضوح می‌توان ادعا کرد که بخشی بزرگ از جامعه با پدیده نهادینه شدن تنفر و خشونت در افکار و زبان خود مواجه شده‌اند. حتی می‌توان ادعا کرد که در بُعد روان‌شناختی جامعه به دیدن تصاویر و فیلم‌های خشونت‌آمیز خو گرفته است.
 
بدون تردید، عادی‌انگاری و خارج شدن پدیده خشونت از یک رویداد استثنا (غیرنرمال)، در سطوح مختلف سیاسی، فرهنگی، روانشناختی و حتی اقتصادی می‌تواند تبعات سنگینی را به همراه داشته باشد. با این تفاسیر، اکنون این مساله جدی قابل طرح است که برای پایان چرخه خشونت و متوقف شدن روند تولید و بازتولید خشونت می‌بایست چه اقداماتی در پیش گرفته شود؟

چرایی تولید و باز تولید چرخه خشونت؟

قبل از یافتن راه‌حل‌های خروج از یک بحران یا رفع یک مساله در ابتدای امر ضروری به نظر می‌رسد که تبیینی نسبتا دقیق از صورت مساله صورت بگیرد. به روایت شفاف‌تر این‌که «درد» یا «مساله» چیست؟ حتی بیشتر از یافتن ارائه راه‌حل‌ها اهمیت دارد.
 
اگر خشونت را همچون بیماری‌ای در نظر بگیریم که اخیرا بیش از گذشته گریبان‌گیر جامعه ایرانی شده، ضرورت ابتدایی این است که به این موضوع بپردازیم که «درد» یا «مساله» چیست. در این چارچوب نیز می‌توان به چرایی و تشخیص بیماری یا همان مساله «خشونت» در جامعه ایران پی برد. مطابق با همین ضرورت می‌توان موارد ذیل را به عنوان چرایی تولید و بازتولید چرخه خشونت در جامعه امروز مورد بازخوانی قرار داد: (قابل ذکر است این موارد به معنای جامع و مانع بودن کالبدشکافی خشونت در جامعه ایرانی نیست)
 
محرومیت نسبی و انتظارات فزآینده: در نظریات جامعه‌شناختی معانی بسیاری برای واژه «خشونت» ارائه می‌شود. در این میان یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که نظریه‌پردازان بر آن تاکید دارند، نه صرف تعریف خشونت، بلکه تعریف آن در بستر زمینه‌ها است. انباشت پتانسیل‌های خشونت‌زا و نبود ابزار‌های لازم برای مواجهه با مسائل و بحران‌های زندگی روزمره، دو مولفه کلیدی هستند که مورد تاکید جدید قرار می‌گیرند. این پتانسیل‌ها و نبود ابزار‌ها در قالب اصل «محرومیت» مفصل‌بندی می‌شوند.  
 
آن‌چنان که تد‌ رابرت گر، در کتاب «چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟» می‌گوید: زمانی که انسان‌ها در زمینه‌ها و ابعاد مختلف با محرومیت‌های نسبی در دسترسی به منابع و فرصت‌ها مواجه می‌شوند، به شکل خودکار زمینه برای بروز اعتراض آن‌ها تامین می‌شود. اما زمانی که این محرومیت نسبی با انتظارات فزآینده در جامعه در آمیخته شود، این «شورش» یا اعتراض آمیخته به خشونت است که زمینه ظهور و بروز پیدا می‌کند.  
 
با نگاه به وضعیت اجتماعی ایران در دهه‌های اخیر نیز آن‌چنان که بسیاری از پژوهشگران به آن پرداخته‌اند، جامعه با محرومیت‌هایی جدی در دسترسی به منابع و رسیدن به خواسته‌هایش در زمینه‌های مختلف مواجه شده است. همزمان با این محرومیت‌ها، گسترش شبکه‌های مجازی و حضور چشم‌گیر ایرانیان در پلتفرم‌های اجتماعی، آگاهی‌بخشی قابل توجهی را از وضعیت دیگر جوامع به همراه داشته است. به روایت ساده شهروندان ایرانی‌ای که رفاه در کشور‌های غربی و بسیاری از کشور‌های همسایه در خلیج فارس را مشاهده کرده، انتظارات فزآینده‌ای در درونشان تبلور پیدا کرده است. انتظاری که كم‌ترین حالت آن داشتن حداقل‌های زندگی همانند امنیت شغلی، داشتن مسکن و امیدواری به آینده بوده است.  
 
متاسفانه در سال‌های گذشته تحمیل تحریم‌های خارجی بر ایران و سوء مدیریت مسئولان، موجی عدیده از مشکلات اقتصادی همچون تورم افسارگسیخته، کاهش قدرت خرید، دشواری در تامین نیاز‌های ابتدایی زندگی و... را به همراه داشته است. همین امر نارضایتی‌های گسترده و انباشت شده را در جامعه موجب شده که نمود قبلی آن در جریان اعتراضات ۹۶ و ۹۸ ظهور پیدا کرد.
 
در وضعیت کنونی نیز بخشی بزرگ از به خشونت گراییده شدن اعتراضات، ریشه در همین زمینه‌ها دارد. یعنی جامعه‌ای که با محرومیت نسبی مواجه شده و انتظارات فزآینده‌ای دارد، زمانی با عدم پاسخ به مطالبات‌اش برخورد می‌کند، خشونت بخشی لاینفک از کنش‌اش خواهد بود.  
 
نابرابری‌های اجتماعی: از دیدگاه اغلب صاحب‌نظران جامعه‌شناسی سیاسی، نابرابری‌های اجتماعی نقشی مستقیم و بدون واسطه در تولید و تقویت خشونت دارند. نابرابری در درآمد، ثروت، جایگاه قانونی و دسترسی به خدمات و قدرت سیاسی از جمله مهم‌ترین مولفه‌هایی هستند که می‌توان بخشی یا بخش‌هایی از جامعه را به سمت خشونت سوق دهد. نکته قابل تامل این است که نابرابری‌ها به شکل جوهری وجود ندارند، بلکه در یک روند تاریخی و ساختار مشخص تولید می‌شوند.  

حال این واقعیت غیرقابل انکار است که بخشی بزرگ از جامعه ایرانی وضعیت را برای خود ناعادلانه ارزیابی می‌کند. به طور ملموس و عینی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نابرابری‌ها لمس می‌شود. برای پی بردن به این واقعیت تنها کافیست سطح شکاف طبقاتی و سبک زندگی طبقات بالا با طبقات پایین جامعه مورد توجه قرار بگیرد. اختلاف سطح عمیق و بزرگ سطح درآمد‌های حداقلی و دریافتی‌های ویژه برخی مدیران دولتی که هر از چند گاهی افشا و رسانه‌ای می‌شود، دیگر نمود عینی است که عموم جامعه آن را می‌بیند.  
 
دسترسی‌های ویژه بخشی کوچک از جامعه به خدمات ویژه و امکانات خاص، حضور فرزندان برخی از مسئولان در خارج از کشور، انتشار اخبار ثروت‌های عظیم برخی از مسئولان و حتی احساس شهروند درجه دوم بخشی از هویت‌های قومی و مذهبی در کشور، از جمله واقعیت‌های غیرقابل انکار در زمینه نابرابری در جامعه ایرانی هستند. همین نابرابری‌ها، حتی اگر به طور ناخوآگاه نیز بوده باشد، احساس تحقیر و طردشدگی اجتماعی را نهادینه کرده است. همین نهادینه شدن احساس تحقیر و طرد، در جریان همراه شدن هر گونه اعتراض با خشونت نیز نقشی غیر قابل انکار دارد.  
 
شکاف نسلی عمیق شده و تضاد در نگاه به پدیده‌ها و سبک زندگی: یکی دیگر از نکات کلیدی‌ای که در مطالعات جدید جامعه‌شناسی سیاسی در خوانش بحران‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهند، در ارتباط با مساله هویت‌های نوظهور در جوامع مختلف است. هویت‌های نوظهوری که در قیاس با نسل‌های گذشته و نسل حاکمان سنتی، نگاهی متفاوت به پدیده‌های سیاسی و اجتماعی دارند. به عبارت کلان‌تر زیست جهان (lifeworld) و سبک زندگی (life style) آن‌ها متفاوت با نسل گذشته است. گویی آن‌ها از تمامی پدیده‌ها خوانشی متفاوت با پیشینیان دارند که همین امر موجب ریشه دواندن احساس نارضایتی از وضع موجود در نگاه آن‌ها است.  
 
در جوامع توسعه یافته، غالبا تلاش حکومت‌ها این است که مطالبات نسل جدید فهم و بستر‌های لازم برای پاسخ‌گویی به آن‌ها مهیا شود، اما در جوامع کمتر توسعه یافته غالبا شاهد نوعی «زمان‌پریشی» هستیم. بدین معنا که نهاد‌های رسمی نمی‌توانند خود را با مطالبات و خواسته‌های نسل جدید وفق دهند. حتی در مواردی چنین پنداشته می‌شود که نسل جدید باید هویت اجتماعی نسل‌های پیشینی را بپذیرد.
 
اما واقعیت امر این است که در آمیخته شدن حیات اجتماعی نسل جدید با جهان آنلاین، هر گونه دنباله‌روی و پذیرش مقلدانه ارزش‌های سنتی را اگر نگوییم ناممکن، دشوار کرده است. نتیجه چنین تضادی نیز ایجاد شکاف هویتی در جامعه خواهد بود. همین شکاف هویتی خود می‌تواند عاملی مهم در تبدیل شدن اعتراضات به خشونت توسط نسلی باشد که تجربه‌ای از مشارکت انتخاباتی و دنیای سیاست در معنای کلاسیک آن ندارند.  
 
نبود بستر‌های قانونی اعتراض و عدم پذیرش پدیده اعتراض به معنای اعتراض!: علاوه بر موارد سه‌گانه فوق، یکی از زمینه‌های ملموسی که در چند وقت اخیر از سوی بسیاری از ناظران سیاسی و متخصصان مورد تاکید قرار گرفته در ارتباط نبود بستر‌های قانونی بر انجام اعتراض در ایران بوده است. ناظران بر این باور هستند که با وجود پتانسیل‌های قانونی در چند دهه گذشته، نهاد‌های رسمی، هیچ‌گونه بسترسازی‌ای را برای برگزاری اعتراض در معنای قانونی آن فراهم نکرده‌اند؛ لذا هر گونه تجمعی چه بر حق باشد و چه بر حق نباشد، غیرقانونی تلقی و برخوردی پلیسی با آن صورت گرفته است. در نتیجه زمانی که اعتراض غیرقانونی معرفی و بخورد با آن در دستور کار قرار می‌گیرد، روی دیگر آن خشونت متقابل از سوی تجمع‌کنندگان می‌تواند باشد.
 
علاوه بر این، یکی دیگر از محور‌های مورد تاکید ناظران سیاسی در ارتباط با نوع مواجهه اشتباه مسئولان با اعتراضات است. این که هر اعتراضی غیر موجه معرفی و از آن در نهایت به عنوان اقدامی «براندازانه» یاد می‌شود، مساله مهمی است که خود به عاملی برای افزایش خشونت تبدیل شده است. این رویکرد، اساسا امکان تعامل با معترضان و شنیدن خواسته‌های آنان را سلب می‌کند که این خود عاملی برای عدم تعامل مسالمت‌آمیز با معترضان است.  

راه‌حل خروج از چرخه خشونت

همان‌گونه که در بخش ابتدایی نوشتار مورد اشاره قرار گرفت، در یافتن راه‌حل برای توقف چرخه خشونت، در ابتدا تبیین درست مساله اهمیت دارد. در حقیقت، از درون یک مساله شناسی درست است که به طور خودکار راه‌حل‌ها پدیدار می‌شوند. زمانی که محرومیت، نابرابری‌های اجتماعی، شکاف نسلی تعمیق شده و نبود بستر‌های قانونی اعتراض و عدم پذیرش پدیده اعتراض به معنای اعتراض، به عنوان مساله مورد تبیین قرار می‌گیرد، پذیرش این درد‌ها و ضرورت تلاش برای رفع این مسائل خود مهم‌ترین بخش جل بحران خواهد بود.  
 
با این وجود در ارائه راه‌حل‌های عینی برای حل این مسائل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد. حذف تعریف جامعه به عنوان خودی‌ها و غیرخودی‌ها، فضا دادن به نیرو‌های میانجی به عنوان نیروی متوازن میان نهاد‌های رسمی و معترضان، پذیرش مطالبات زمانه و به رسمیت شناختن هویت متفاوت نسل جدید، تغییر رویه عملکرد صدا و سیمای ملی، سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور از طریق بازگشت به برجام یا اصلاحات مدیریتی، فراهم کردن زمینه‌های گفتگو در جامعه، بازگردان امید به جامعه از هر طریق ممکن و بازنگری در تقسیم بندی جامعه به دو جبهه حق و باطل.
 
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
مشکلات اقتصادی وجود داره و همه ازش ناراضی هستند ولی ربط دادن این توحش به این مسئله اشتباهه. قاتل های شهید عجمیان همه شغل و خونه و مغازه داشتند و شهید عجمیان یه کارگر گچکاری بود و خانواده‌اش تویه خونه بسیار کوچک و حاشیه نشین بودند، وقتی معترض اصلی علی کریمی و مدیری و دایی باشه و پیاده نظام و توحش کننده بالا شهری ها یا مردم متوسط، و قربانی ها و شهدا روحانی ها با حقوق ۵ میلیون یا پلیس با حقوق ۸ تومن یا کارگر ساختمانی یعنی مسأله به هیچ وجه مسایل اقتصادی نیست.
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
هیچ فکر کردی چی شده که وضعیت به انجا رسیده ؟؟!! من تو عجمیان کریمی همه آدم های معمولی هستیم . اشکال از مسئولان ناکارآمد هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
نویسنده ..خشونت رو توجیه نکن..مگه اون بسیجی که تو کرج کشته شد آقا زاده بود..از نظر من کسایی که مشکل اخلاقی دارن دست به خشونت های این مدلی می زنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
یک نگاهی به مصاحبه های همین 1 سال گذشته بیاندازید : ممنوعیت . محدودیت افزایش قیمت ها - اس ام اس بعضا اشتباهی برای حجاب . سگ نگه ندارید همسایه گزارش بده میایم میبریم .توی پارک ها با موسیقی ورزش نکنید کاش فضا را کمی باز تر میدیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
با پیامک حجاب که گفتی موافقم ولی ما یه پارک کنار خونمون هست هر روز صبح با صدای آهنگ اون پا میشیم ، همسایمون هم یه سگ داره که آسایش رو بر ما حروم کرده بقیه واحد ها هم که اعتراض کردن میگه شما فرهنگ آپارتمان نشینی ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
خیلی جالبه در همه دنیا و بخصوص در بلاد غرب مثلا به هر دلیلی خشونت محکوم هست و هیچ بهانه ای برای خشونت پذیرفته نیست ولی در ایران بخاطر آشوب و اغتشاش برای خشونت توجیه می شود و هزاران دلیل و بهانه برای آن می آورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
مردم دیوانه شدند. از دست گرانی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
هویت‌ نوظهوری نیست مردم ایران تافته جدا بافته از مردم این منطقه نیستند شما نمی توانید سختگیری بیشتر از ترکیه یا امارات (کشورهایی که ایرانیان بیشترین رفت آمد را دارند) بر مردم تحمیل کنید
شما نمی توانید اقتصاد ایران را ضعیفتر از اقتصاد منطقه نگه دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
از دیدگاه کارشناسی جامعه شناسی مطالب قانع کننده ای در خصوص شکاف نسلی ،شهروند درجه دو بودن قومیت ها و مذاهب در کشور مطرح نمودید ولی می شد به خودی و غیر خودی بودن اصلاح طلب و اصولگرا و بویژه نواصولگرایان که به هیچی اعتقاد ندارند هم اشاره ای می کردید و در پایان پیشنهاد مناسب تری می دادید .اقناع به راحتی با گفتگو انجام نمی شود بلکه نیازمند اجابت خواسته های منطقی معترضین توسط حکومت هم می باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
با قاتل ها صحبت شده ، نه فقیر بودن، نه جویای کار بودن، نه اعتراض سرکوب سده، یه سری قاتل آموزش دیده و حرفه ای بودن، دردشون درد بی‌دینی بود، درد شون لخت شدن و شرب خمر بود، دردشون امنیت کشور بود، تحلیل به نفع خودتون و اهداف تون نکنید، تحلیل با واقعیت های موجود کنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
اینا چیزهایی هست که 20:30 تو گوش امثال شماها کرده
مردم ما مشکل اقتصادی دارن چرا تو گوشتون نمیره
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
ناشناس ۱۴:۱۳ همین الان واقعیت جامعه را من حق ندارم بگم از اختلاسها حق ندارم بگم چون سانسور میشه ولی به راحتی حرفهای اشتباه تو چاپ میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
بهتر الکی حرف نزنید. یعنی شما تو این جامعه زندگی نمیکنید؟ کی خریداتونو انجام میده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
درد همه ما یک زندگی نرمال مثل مردمان عرب حاشیه خلیج فارسه.سفسطه نکنید
ناشناس
Norway
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
+مردم غم نان دارند
- استدلال 14:13: نه شما می خواید لخت بشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
ملت حاضرند چادر سر کنند ولی مرغ کیلویی 30 تومان باشد. شیر کیلویی 10 تومان باشد. پنیر 400 گرمی 15 تومان.
همه اجناس را پنجاه درصد ارزان کنید.
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
از کجا؟واقعا نمیدونید؟از قانون سوم نیوتن که صراحت داره هر عملی در طبیعت عکس العملی دارد به همان اندازه لیکن در جهت مخالف.بله اینجوریاس
ناشناس
Germany
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
وقتی تو مرکز شهر با جرثقیل اعدام میکنند و یا وقتی که شلاق و دیگر حکم ها رو پیش چشم کودکان پیر و کوچک اجرا میکنند وقتی از دهن مسئولین دروغ بیرون میاد
خروجی اش ساده هست ما ربات یا حیوان نیستیم ، یه انسان مثل بقیه انسان روی کره زمین با این همه منابع و ثروت کشورمون وقتی میبینیم بدتر از کشورهای جنگ زده هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
همشهری مطلبی نوشت در مورد بی ادبی لباس شخصی ها نسبت به یک فرد شناخته شده
...
همین رفتار رو در استفاده از سنگ و چاقو در تظاهرکنندگان و شعارهای زشت دانشجویان می‌بینیم
قبول کنید جامعه بخصوص جوانان بی رحم و بی ادب شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
درسته! منتهی ببینید آیا در اعتراضات گذشته که نسبت به حال حاظر خیلی محترمانه شعار میدادند گوش شنوایی بود؟ این خشونت نتیجه یکی دو سال نیست واقعا نیازی نیست که نخبه ی جامعه شناسی باشید تا متوجه موضوع بشوید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
مگه دولت جامعه ای هم گذاشته که جوانانش با ادب باشن؟
ناشناس
Turkey
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
واقعا دلیلش را نمی‌دانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
باید راهی بگذارنند تا مردم اعتراض مسالمت امیز کنند تا اعتراض ها به خشونت نکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
شما درست میگید اما مسئله اینه تو دفعات قبل معلوم بود چی میخوان میشد به اون سمت رفت و گوش کرد ولی الان فقط میگن بی حجابی و کلا اسلام نمی‌خوان. این جامعه رو دو قطبی میکنه .وگرنه کیه که به مشکل اقتصادی و اتفاقات درون وشر اعتراض نداشته باشه .اعتراض با انهدام فرق میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
مگه الآن مشخص نیست ناشناس ۱۶:۳۴؟
چرا فکر می کنید خواست های اجتماعی کنتر از خواست های اقتصادی است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
افراطی گری نمیخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
اونی که جامعه رو دو قطبی کرده همین اسلام و احکام زوری شماست وگرنه تو همین منطقه مردمانی هستن که علی رغم تفاوت ظاهرشان اما باام مسالمت آمیز زندگی میکنن نمونش در امارات و اردن و ترکیه میتونید ببینید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
یعنی 16:34 میگیدقبلا مشخص بود و میشد به اونسمت رفت، آیا مردم در گذشته مشکلشون برطرف شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
بیشتر کشته شدگان وضعیت مالی متوسط یا پایین داشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
اصلا طبقه مالی متوسط رو به بالا در میان ۹۹ درصد از افراد جامعه دیگه وجود نداره
k
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
از زیاده خواهی ، تمامیت خواهی و سهم خواهی اصلاح طلبان نشات میگیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
مطمئني تماميت و زياده خواهي ويژگي اصلاح طلبان بود
فعلا كه اصولگرايان با يكپارچه سازي زوري اركان حكومت مردم را بيچاره و بدبخت كرده اند
حداقل زمان اصلاحات حالمون به از احوالمون بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
سایبری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
آخه بنده خدا، دلار از ۷ تومن شد ۳۷۰۰۰ تومن. این پروسه هم تو زمان دولت اصلاحات اتفاق افتاد هم اصولگرا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
مرد مومن اصلاح طلی و این حرفها چیه . دلار 1000 تومنی در 10 سال شده نزدیک 40 هزار تومن . یه نگاهی بنداز به کشورهای اطراف ببین با یک دهم منابع ایران بیابان ها را چه شکلی کردند
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
ریشه تمام مشکلات در رد صلاحیتهای بی پروای شایستگان توسط شورای نگهبان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
ریشه تمام مشکلات خودی و غیر خودی کردن برای همه مناصب داخل کشور و کارهایی هست که از متخصص مربوط به اون سمت استفاده نمیشه و ایدئولوژی فرد مقدم بر تخصص قرار میگیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
با سلام . اکثریت سیاستمداران و اقتصادان تاکید می کنند که قرن 20 قرن رقابت دو اقتصاد بود . اقتصاد دولتی روسیه باقمار بلوک شرق و اقتصاد خصوصی امریکا و اروپا ولی قرن 21 قرن رقابت دو ابر قدرت خواهد بود اقتصاد نیمه دولتی چین و اقتصاد خصوصی امریکاو اروپا .و همه تاکید می کنند که برای رقابت نیاز به دو ابر قدرت است نه سه ابر قدرت . ابر قدرت چین و ابر قدرت امریکا و این رقابت یکی از شرایط بسیار مهم در پیشرفت علم و فناوری ها خواهد بود .
روسیه با علم به این موضوع نهایت تلاش می کند که مانند قرن 20 یک ابر قئرت باقی بماند . اما بنا به گفته یکی از سرمداران امریکا یعنی هنری کیسنجر روسیه در اخر ریر مجموعه چین قرار خواهد گرفت .
پوتین تلاش می کند برای اینکه یک ابر قدرت باقی بماندباید طرح لنین را اجرا کند و 15 کشور جدا شده را دوباره تحت فدراسیون روسیه در بیاورد و پرچم شوروی را پرچم واحد معرفی کند . حتی الان سرود ملی شوروی سرود ملی خود انتخاب کرده است
اما جنگ اوکراین نشان داد که 15 کشور علاقه ای به اتحاد با روسیه ندارند . گرچه برای اجرای طرح لنین تلاش می کند که که بعضی از کشورها مانند ایران . سوریه . ونزیولا . بلا روس .کره شمالی نهایت استفاده کند . اما نه چین . و امریکا ونه { اروپا و کشورهای (خارمیانه و جنوب اسیا و امریکای جنوبی )}علاقه ای ندارند می دانند که که روسیه توان ابر قدرتی را ندارد لذا در جنگ اوکراین موضع بی طرفی را انتخاب کرده اند در عوض تلاش کنند که همکاری خودشان را با چین . امریکا گسترش دهند .
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
Dress code یا قانون پوشش در همه دانشگاه های معروف دنیا حتی در غرب لازم الاجراست.
حتی از دانشجو و والدینش امضا می‌گیرند که تخطی نکند.
پس چرا در دانشگاه های ما تبیین و ابلاغ نمی‌شود؟
ناشناس
Canada
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
۲۰:۳۱ - علیک سلام
قانون اختلاس و کشش ندید هم در همه کشورها اجرا میشه؟
دقیقا چیتون به آدمیزاد شباهت داره که حالا داری از قوانین آدمیزاد دم میزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
جناب سلام حاضرم شرط ببندم اصلا یه خط هم درمورد قوانین دانشگاه های معتبر دنیا نخوندی و فقط یه جیزی شنیدی و دیدی و عین ضبط صوت فقط تکرار میکنی
طباطبایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
سلام با مطالب و نطریات نویسنده موافقم فقط،این خشونت از آنسوی مرز تزریق و هدایت و تبلیغ و بازنشر داده میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
یجوری نوشتید انگار از مریخ اومدید. در همون فرانسه هم اعتراضات حاصل از تلاطمهای اقتصادی و‌سیاسی به خشونت کشیده میشه. تو ایران شدیدتر هست چرا که سردمداران جایی برای امید نگذاشته اند، همچنین فرهنگ و ساختار فکری عموم ملت به حدی با تبلیغات حکومتی متفاوت است که حتی آب پاشی حکومت روی این تلاطمات را به دهن کجی تعبیر میکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
تا زمانی که سهمیه بندی علمی و استخدامی وجود دارد؛ تا زمانی که پارتی بازی و .. وجود دارد؛ تا زمانی که چاپ اسکناس بی پشتوانه وجود دارد، آش همین است و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
یک کلام تا وقتی حکومت در همه چیز دخالت کنه وضع همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
ریشه خشونت در عملکرد سیستم حکومتی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
دقیقا.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چرا هر نظری من میدم سانسور میکنی؟
من نه فحش میدم و نه به کسی توهین میکنم فقط واقعیتها رو میگم و فرارو فقط سانسور میکنه بعد هم میگن بیاید با مخالفان گفتگو کنیم با این وضع چطور میخواید گفتگو کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
مال منم چاپ نمي كنه
چون واقعيت رو نميتونن تحمل كنن از بس تلخ و دردناك و وحشتناكه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
باسلام
بنده ساکن مهاباد شهری کردنشین از استان آذربایجان غربی هستم مهاباد یه زمانی با تبریز اگه برابر نبوده خداقل سودای رقابت با این شهر راداشته مرکز مناطق زیادی بوده که الان جزو استانهای کردستان .آذربایجان شرقی و غربی هستند همیشه مرکز فرهنگ علم و دانش بوده ولی الان شهرستان فاقد مرکز دانشگاهی دولتی فاقد مرکز تربیت معلم فاقد فرودگاه و فاقد راه زمینی نسبتا استاندارد به شهرهای مجاورش ازجمله پیرانشهر و سردشت و بوکان هست و این در حالی است شرایط شهرهای اطراف (عمدتا آذری نشین) از مهاباد خیلی بهتر است (وضعیت سایر مناطق کرد نشین آذربایجان غربی به همین شکل است)حالا از من کرد سنی با این وضغیت انتظار دارید چه احساسی داشته باشم.
ناشناس
France
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
مهاباد رو با تبریز مقایسه می کنی؟
تبریز یکی از ۵ کلانشهر کشور هست با سبقه تاریخی فرهنگی و علمی بسیار غنی. باز اگه با ارومیه که مرکز استانتون هست مقایسه می کردی منطقی تر بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
اگر بخواهیم خیلی بی طرفانه قضاوت کنیم متاسفانه نسل دهه هشتاد و هفتاد نسبت به نسل دهه شصت خیلی تربیت بدتر و به مراتب سواد و معلومات عمومی کمتری دارن. این را به وضوح میشه موقع صحبت کردن باهاشون متوجه شد. البته کوتاهی از جامعه و نظام آموزشی بوده که این فاجعه اتفاق افتاده.
آریو برزن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
کاملا با حرفات مخالفم و خودم دهه 60 هستم
دهه هشتاد و 90 هوش فوق الاده سرشاری دارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
الان شما که مثلا هوش سرشاری دارید که نابسامانیها و مشکلات مردمی که اطرافت هستند نمیبینی ؟لااقل سری به امارات یا قطر که همسایه ما هستند بزن و وضع الان اونها رو با 40 سال پیش ما مقایسه کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
دست پخت خودتونن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
منفی هاتو بشمار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
به چرایش فکر کن عزیز....
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین