bato-adv
bato-adv
کارشناسان حوزه انرژی در گفتگو با فرارو:

چرا ایران مثل قطر امکان قرارداد بزرگ گازی ندارد؟

چرا ایران مثل قطر امکان قرارداد بزرگ گازی ندارد؟
وقتی مصرفمان از حد بگذرد، دیگر بحث درباره صادرات معنی ندارد. از نظر زیرساخت هم ما اصلا قابل مقایسه با قطر نیستیم. به هرحال وقتی سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، زیرساخت هم با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین ما اصلا امکان صادرات نداریم و صرفا به میزان بسیار پایینی به کشور‌هایی نظیر ترکیه و عراق صادر می‌کنیم
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱

فرارو- قرارداد ۲۷ سال قطر با چین برای عرضه گاز طبیعی مایع به شرکت سینوپک چین بزرگ‌ترین قرارداد گاز طبیعی تا به امروز است. این قراداد پیام‌های مشخصی برای ایران دارد که مشترکا با قطر از میادین پارس جنوبی برداشت می‌کند.

به گزارش فرارو، بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین رقابت جهانی برای خرید گاز مایع تشدید شده است. اروپا که حدود ۴۰ درصد از گاز مایع مورد نیاز خود را از روسیه می‌خرید، تلاش می‌کند نیاز خود را از کشور‌های دیگر تامین کند. در چنین شرایطی قطر که بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان است و با توسعه بهره‌برداری از میادین شمالی امکان صادرات بیشتر گاز به اروپا را فراهم می‌کند.

میادین شمالی یکی از بزرگترین منابع گاز جهان و به طور مشترک در مالکیت قطر و ایران است و سهم ایران از این منابع عظیم، میدان گاز پارس جنوبی است. با این حال طرف قطری قراردادی به مدت ۲۷ سال با چین امضا کرده است که تا سال ۲۰۲۷ حجم تولید گاز این کشور را از حدود ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد. 

چه خبر است؟

شکست ایران از قطر در میدان گازیدر همین خصوص غلامحسین حسن‌تاش استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی طی گفتگو با فرارو در خصوص اهمیت این قرارداد عنوان کرد: «دولت قطر با ظرفیت تولید ۷۷ میلیون تن LNG (گاز طبیعی مایع شده)، تا یکی دو سال پیش بزرگترین تولید کننده و صادر کننده گاز طبیعی به‌صورت LNG در جهان بود و در یکی دو سال اخیر استرالیا با ۷۸.۵ میلیون تن تولید سالانه، از قطر سبقت گرفته بود. اینک قطر برنامه‌هایی برای افزایش تولید گازطبیعی از میدان مشترک با ایران که قطری‌ها آن را گنبد شمالی می‌نامند، دارد و نیز قرارداد‌هایی را منعقد کرده است که تا سال ۲۰۲۷ یعنی تا پنج سال دیگر ظرفیت تولید LNG خود را از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن برساند و به عبارتی تا پنج سال دیگر بیش از ۶۰ درصد به ظرفیت تولید LNG قطر اضافه خواهد شد و قطر برای تحقق این هدف برای احداث شش واحد جدید LNG با شرکت‌های توانای بین المللی قرارداد بسته است.»

وی ادامه داد: «با این حساب در شرایطی که قطر می‌خواهد ظرف ۵ سال حدود ۴۹ میلیون تن به ظرفیت تولید LNG خود اضافه کند، طبعا تضمین کردن بازار آن برای قطر مهم است. البته بخش قابل توجهی از بازار LNG به صورت تک محموله است، ولی داشتن قرارداد‌های بلندمدت خیال صادرکننده که در حال یک سرمایه گذاری عظیم است را آسوده می‌کند. قرارداد اخیر قطر با شرکت ساینوپک چین برای تحویل سالانه ۴ میلیون تن LNG به چین برای مدت ۲۷ سال منعقد شده است و این تنها ۱۰ درصد از افزایش آتی ظرفیت LNG قطر است.»

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: «از سوی دیگر چین هم کشوری است که بزرگترین رشد سالانه تقاضای انرژی را دارد و می‌خواهد تامین بخشی از تقاضای آینده‌اش را تضمین کند. البته همین حالا نیز قطر بزرگترین صادر کننده LNG به چین است و در سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۲ میلیون تن LNG به چین صادر کرده است.»

حسن تاش در خصوص پیامد‌ها و تبعات این قرارداد برای ایران عنوان کرد: «آنچه برای ایران تبعات مهمی دارد مسائل قبل از این قرارداد است، یعنی قرارداد‌هایی که قبلا توسط قطر برای توسعه بیشتر میدان گنبد شمالی (که با پارس جنوبی مشترک است)، امضاء شده است. در واقع قطر می‌خواهد ظرف ۵ سال آینده حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال به ظرفیت تولید و برداشت خود از میدان مشترک اضافه کند. قطر تاکنون به صورت تجمیعی بیش از ۲.۵ برابر ایران از این میدان مشترک برداشت کرده است. در سال‌های اخیر ایران از نظر میزان برداشت سالانه، مقداری از قطر پیشی گرفته بود، اما با این برنامه‌ها قطر مجددا از ایران سبقت می‌گیرد

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «همه این‌ها در حالی رخ داده است که ایران به لحاظ عدم توان سرمایه‌گذاری کافی میزان تولیدش در پارس جنوبی در حال کاهش است و اخیرا مسئولان اعلام کردند که با تداوم روند فعلی سالانه به اندازه یک فاز یعنی بیش از ۸ میلیارد مترمکعب در سال، از تولید فاز‌های مختلف پارس جنوبی کاهش خواهد یافت. در این‌صورت با توجه به رشد تقاضای داخلی، ممکن است ایران بعضی از مشتریان بالفعل گاز خود را هم از دست بدهد. یعنی در حالی که قطر در تلاش توسعه بازار‌های خود است ایران ممکن است بعضی از بازار‌های موجود را نیز از دست بدهد.»

وی با بیان این که این قرارداد بر ایران بی تاثیر نیست، اظهار کرد: «به هر حال چنین قراردادی اهمیت امنیت قطر و منطقه خلیج فارس را برای چین افزایش خواهد داد و رقبای ایران جایگاه مهمتری در اقتصاد چین پیدا خواهند کرد که بر معادلات منطقه‌ای بی تاثیر نخواهد بود. اما این که ایران چه کار باید بکند یا چه راهبرد یا راهبرد‌هایی را در پیش گیرد، فهرستی بلند بالا دارد. از حل مسائل اصلی و اساسی سیاست خارجی و روابط بین المللی به منظور فراهم کردن امکان جذب سرمایه و تکنولوژی و خارج شدن از انفعال در روابط جهانی و منطقه‌ای تا برنامه ریزی‌های اساسی برای توسعه بخش انرژی و نفت و گاز و مدیریت مصرف انرژی، و این مستلزم تغییرات پارادایمی است.»

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به رابطه خوب ایران با چین، دولت چین ترجیح می‌دهد با قطر وارد چنین معامله بزرگ و طولانی مدت شود، گفت: «در دنیای امروز هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش است. روند‌های ایران مشخص است و قطعا چینی‌ها هم از آن اطلاع دارند. روند‌هایی که بدون تحولات اساسی در آن ایران حتی در میان مدت قادر به تامین گاز مورد نیاز خود هم نخواهد بود چه رسد به این که بتواند صادرات بیشتری داشته باشد.»

حسن تاش در پایان عنوان کرد: «افزایش تولید گاز و تغییر اساسی در روند تراز گاز کشور مستلزم سرمایه گذاری‌های بزرگ در تعامل با جهان است و صادرات گاز از منطقه خلیج فارس به چین مستلزم مایع‌سازی گاز است که فناوری آن در اختیار کشور‌های غربی است. در حالی که آینده سرمایه گذاری‌های لازم در ایران در شرایط کنونی تصویر روشنی ندارد، قطر قرارداد‌های توسعه خود چه در بالادستی گاز و چه در مایع سازی را با شرکت‌های توانای اروپایی و امریکایی منعقد کرده است و تعهدات این شرکت‌ها و زمان بهره برداری‌ها نیز مشخص است.شما اگر بخواهید کالای مورد نیازتان را تهیه کنید کدام عرضه‌کننده را ترجیح می‌دهید، آنکه مطمئن هستید این کالا را در موعد مقرر تحویل خواهد داد یا آن که می‌دانید برای تامین این کالا ده‌ها مشکل دارد؟ به هر حال چین که نمی‌تواند حرکت اقتصاد خود را متوقف کند

صادرات گازی ایران اصلاً امکان‌پذیر نیست

شکست ایران از قطر در میدان گازیهمچنین فرزین سوادکوهی روزنامه نگار با سابقه حوزه انرژی در این باره طی گفتگو با فرارو اظهار کرد: «اگر قرار باشد میان ایران و قطر مقایسه‌ای انجام دهیم، باید بگویم که طرف قطری به مراتب از ایران جلوتر است. به همین دلیل هم تولید انبوه ما از پارس جنوبی در حال حاضر حدود ۷۱ ترلیون فوت مکعب است. یعنی چیزی حدود ۲۰۱۰ میلیارد متر مکعب. این در حالی است که تولید انبوه قطر ۱۲۵ ترلیون فوت مکعب است. یعنی ۳۵۴۰ میلیارد متر مکعب از میدان پارس جنوبی برداشت دارد؛ بنابراین قطر تولید بیشتری نسبت به ایران دارد و یکی از دلایلش هم این است که ایران ۳۰ سال دیرتر از قطر برداشت از پارس جنوبی آغاز کرد.»

وی ادامه داد: «نکته جالب این است که ما در دوره‌ای خوشحال از این بودیم که تولید گاز ما در پارس جنوبی در حال نزدیک شدن به قطر است و حتی امیدوار بودیم که هم اندازه قطر تولید کنیم. اما عملاً اتفاق خاصی رخ نداد. نتیجه هم این شد که حالا قطر یکی از طولانی‌ترین قرارداد‌های گازی تاریخ به ارزش ۶۰ میلیارد دلار با چین امضا کرده است و با این کار سعی دارد برای آینده خود، شرکای استراتژیکی قوی‌تری پیدا کند. اما متاسفانه ما طی این سال‌ها اصلا همچین نگاهی به ماجرا نداشتیم.»

این روزنامه نگار تصریح کرد: «واقعیت این است که ما هرآنچه از میادین گازی خود برداشت می‌کنیم را مصرف می‌کنیم. زیرا یکی از نگاه‌های ما در سال‌های گذشته، گاز رسانی به اقصی نقاط کشور بود. در حالی که ما باید به این سمت و سو می‌رفتیم که از دیگر حامل‌های انرژی استفاده کنیم که عمدتا هم خارج از حامل‌های هیدروکربنی باشند. مثل برق. اما ما اصلا به این توجه نکردیم و به همه جا گازکشی کردیم و به همان میزان هم، چون بهینه سازی هم نداشتیم و همیشه با قدیمی‌ترین تکنولوژی‌ها کار کردیم، بیشترین مصرف گاز را داشتیم. به همین دلیل هرچه تولید کردیم را مصرف کردیم. البته الان دیگر حتی تراز گازی ما به هم خورده و آنقدر همان روند را ادامه دادیم که حالا مصرفمان از تولیدمان پیشی گرفته است

سوادکوهی تاکید کرد: «هرچند ایران دومین دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان است، اما سهمی در صادرات ندارد. بنابر گزارش‌ها سهم ایران از صادرات جهانی زیر ۲ درصد و حتی بعضی معتقدند که حدود ۱.۲ درصد است. در چنین شرایطی قطر به فکر ۲۷ سال آینده و حتی بیشتر از مدت این قرارداد است. آن‌ها سعی دارند اقتصاد گازی خود را تضمین کنند. این دقیقا همان نگاهی است که اصلا ما نداریم. ما صرفا دل خوش کردیم به چندصد هزار بشکه نفتی که می‌فروشیم و این درحالی است که در‌های کشور بر روی حتی مشتری‌های سنتی که داشتیم هم بسته شده. در چنین شرایطی چین ابتدا به سراغ عربستان رفت و قرارداد‌های بزرگی با آن‌ها بست و حالا هم با قطر یک قرارداد بسیار بزرگ امضا کرده است

وی با اشاره به آخرین گزارش اوپک در خصوص ایران، گفت: «در این گزارش آمده که ما به دلیل عدم سیاست‌های درست در حوزه توسعه، حدود ۴۵۰ میلیارد دلار عدم‌النفع داشتیم. یعنی ما هر روزی که تاخیر و کوتاهی در توسعه میادین انجام دهیم، به همان میزان ضرر می‌کنیم. مثلا همان اتفاقی که در پارس جنوبی افتاده است و به دلیل همین تاخیرها، قطر ۶۰۰ میلیارد متر مکعب (معادل ۱۵۰ میلیارد دلار) بیشتر از ما برداشت انجام داده است.»

همچنین سوادکوهی با اشاره به عدم توانایی ایران در تامین قراردادی مثل آنچه میان قطر و چین امضا شده است، عنوان کرد: «دلایل متعددی وجود دارد که ایران نمی‌تواند از پس قراردادی به بزرگی این قرارداد بر بیاید. یکی از این دلایل عدم حضور سرمایه‌گذار است که بسیار حوزه انرژی را آزار می‌دهد. ما حتی سرمایه گذار‌های کوچک هم نداریم چه برسد به سرمایه‌گذار‌هایی که در قطر فعال هستند. دلیل دیگر این است که ما استراتژی مشخصی هم در تولید و مصرف و صادرات نداریم. ما نهایتا تلاش می‌کنیم که بیشتر تولید کنیم و این اصلا استراتژی محسوب نمی‌شود

او تاکید کرد: «درباره صادرات هم که اصلا نمی‌توان صحبت کرد. وقتی مصرفمان از حد بگذرد، دیگر بحث درباره صادرات معنی ندارد. از نظر زیرساخت هم ما اصلا قابل مقایسه با قطر نیستیم. به هرحال وقتی سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، زیرساخت هم با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین ما اصلا امکان صادرات نداریم و صرفا به میزان بسیار پایینی به کشور‌هایی نظیر ترکیه و عراق صادر می‌کنیم. در کنار همه این‌ها باید بی تفاوتی به مسئله بهینه سازی الگوی مصرف را هم اضافه کنیم. ضمن اینکه مسئله تحریم‌ها را هم نباید نادیده بگیریم که تاثیر زیادی روی صادرات ما دارد.»

 

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
این حرفها چیه ما بزرگترین قدرت منطقه ایم....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
چون ما وصله ناجوریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
با اندازه قطر برداشت داریم و استفاده میکنیم . بجاش نفت صادر می‌کنیم که تکنولوژی اش را داریم!
خیلی منطقی و سادس!
گاز پاک برای ما ، فرآورده های نفتی برای صادرات!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چرا ایران مثل قطر امکان قرارداد بزرگ گازی ندارد؟
جواب : چون قطر امکان قرارداد بزرگ گازی دارد !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
تحریم و انزوا
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
چون قطر با امکانات فنی غرب دهها برابر گاز استخراج می کنه
ولی ایران حتی چین هم به توسعه میدان گاز ایران نپرداخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
با سلام . حضرت علی فرمود که از دری فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج می شود . و در اموزههای دینی امده که شیطان از نکات ضعف انسان استفاده می کند و مردم را به مشکلات مخصوصا فقر فقر می کشاند تا ایمان خارج شود . استکبار مخصوصا امریکا به این سخن حضرت علی ایمان کامل دارد و با انواع تحریم و با استفاده از ضعف مدیریت در میان مدیران اجرایی نهایت استفاده کرده و می کند تا مردم ایران را به فقر بکشاند متاسفانه مدیران اجرایی در ایران هنوز به این سخن حضرت علی ایمان ندارند . نمونه ان می خواهد تورم و فقر را از طریق گرانی و کاهش قدرت خرید مردم حل کنند . مثلا . 1= از طریق بالا بردن نرخ ارز مخصوصا دلار
2=قطع اینترنت مانند اخراچ ایران از اتحادیه جهانی مخابرات
3=عدم تجمیع صندوق های بازنشستگی برای نشان دادن تبعیض
4= عدم اجرای طرخ کاداسنر
5= تلاش برای اخراچ ایران از اتحادیه بین الملی کار
5= تلاش برای کنار گذاشتن محصولات ایران از بازار های جهانی به بهانه بی کیفیت بودن
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
لازم است موضوع تحریم ها دردمدت چند ماه حل شود تا امکان جذب سرمایه گذار خارجی پیدا شود
سید طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
ما مردم ایران از دولت جناب رییسی خواهانیم، نگذارد حق مردم ایران در میادین مشترک گازی با قطر از بین برود. خواهش میکنییم اقدام فوری بعمل آید تا صرف آبادانی کشور عزیزمان شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چشم خوب شد شما گفتید
رحمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
اگه خاتمی چهار تا فاز بهره برداری نکرده بود همینم نمیتونستیم تولید کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
شاید هم قطر از طریقی مدیران ایرانی را قانع کرده که پیگیر حق و حقوق کشور در رابطه با استفاده از این میدان مشترک گازی نباشند تا خودش به راحتی به بهره برداری ادامه دهد
ناشناس
Turkey
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
شک نکن که قطر همین کار را کرده
NASER
Germany
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
علاج کار روحیه جهادی و بسیجی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
خسته ازشعارنشدین .الان که همه مدیران ووزیران بسیجی وجهادی هستند .مشکل جای دیگه هست اخوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
شوخی می کنی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
سرما که شروع میشه بخاری رو روشن میکنن تا بعد عید یک کله روشنه حتی روزهایی که خانه نیستن فرهنگ متعالی ایرانی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
تا دم عید نه تا آخر فروردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
فقط حرف منفی
خون جیگر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
واقعا دلم بحالت سوخت با طرح این سوال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
... چون همه چیز رو امنیتی کردید، منجمله اقتصاد و سرمایه گذاری.
ناشناس
Canada
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
مشکل زیر ساخت استخراج، شبکه مالی فروش و عدم فرهنگسازی هست. مصرف آخرین نقطه این داستانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
چون با همه سرجنگ داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
دیگران هرچه دارند ما به جایش ادعا داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چرا وسعت و جمعیت ایران را با قطر مقایسه نکردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چون ایران معادن گاز دیگری دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
همکاری پارس جنوبی و جام جهانی قطر فرخنده!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چون منزوی و تحریم شده و بدبخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چون برای ما این جور چیزا پیشرفت حساب نمیشه.
ما بلد نیستیم مثل یه کشور عادی رفتار کنیم.
تولید یه چند کیلو اورانیوم اولویت داره به همه چی
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
بابا! اینهمه طول و تفسیر نداره که !!جواب مشخصه:
منافع سرشار و باورنکردنی بعضی ها ایجاب میکنه که با دنیا سر ستیز و تشنج داشته باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
دولت مردان ما اولا در تصمیم گیری آزاد و مستقل نیستند و دولت موازی و حتی قدرتنمد تر از دولت، زیاد داریم که منافع گروهی را دنبال میکنند تا منافع ملی. عامل دوم اینکه مسئولان مربوطه بخصوص در حوزه روابط بین المللی علم سیاسی ندارند و در حوزه حودشان همون پت و مت هستند. عامل سوم هم رانت‌های ایجاد شده سم مهلکی شده بر اقتصاد ایران است و افراد به دلیل حفظ وضعیت موجود و رانت ایجاد شده در مقابل تغییر مقاومت شدید میکنند خصوصا این که این افراد تصمیم گیر قضایا هم هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
حال کشور ما که تعامل جهانی بویژه با قدرتمندترین کشور جهان دارد، بهتر از این نمی شود. کشورهائی مثل عراق و قطر سود دشمنی کشور ما با جهان را می برند!؟
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
براي كم كار كردن و پرداخت نكردن سهم مردم ايراني هر دليلي كه لازم باشد مسئولان مي آورند چون اينجا منافعش تو جيب مردم ي رود -
جواد
Switzerland
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
لطفا فرافکنی نفرمایید . ما اگر فناوری تولید ال ان جی نداریم .در عوض موشک نقطه زن داریم .سالی چند تا ماهواره میفرستیم فضا . تمام کشورهای دنیا مثل چیز از ما می ترسند . آنقدر اقتدار داریم که تمام کشورهای اروپایی از ترس ما به شهروندانشان برای سفر به ایران اعلان قرمز می دهند . اینها کم دستاوردهایی نیست . حالا بماند بعضی افتخاراتی که طبق گفته رئیس جمهور حتی نخبه ها هم از آن خبر ندارند . و مسئولین برای اینکه ریا نشه رو نمی کنند . شما ببین اگه اونها به گوش مردم برسه . چه افتخار در افتخاری بشه ... حالا در صنعت گاز قطر از ما جلو زده . به درک !!!! که جلو زده اصلا مهم تیست . با سعی و تلاش و همت جوانان انقلابی این مشکل سرمایه گذاری چند صد میلیاردی تو صنعت نفت و گاز هم حل خواهد شد . خواهید دید.
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
حالا کشور کوچکی مثل قطر هم بر ما شیر شده و از روابط دوستانه با ایران سواستفاده می‌کند و دنبال درآمد و سود بیشتر است .اگر ملاحظات سیاسی را کنار میگذلشتیم و از حقمان دفاع میکردیم الان قطر حساب کار دستش بود.. من ا...التوفیق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
همین که امنیت داریم خدا رو شکر روی پای خودمان ایستاده ایم به هیچکی وابسته نیستیم فهمیدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
یارب مباد زانکه پسر بی پدر شود
گربی پدرشود همه عمرش هدر شود
هومن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
واقعا باید خودکشی دسته جمعی کرد با این مدیریت انقلابی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
در هر کشوری که شعار و تبلیغات جای عقلانیت و واقعیت را بگیرید بهتر از این نمی شود
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چون در تعاملات با دنیای جدید ناسازگاریم و تنها چیزی که به آن فکر نمی کنیم منافع ملی است. وجود ما باعث شد کشورهای پیرامونی به رفاه برسند و گرنه قطر و امارات تا 40 سال پیش یک بیابان بود که به اینجا رسیدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چون تحریمیم و با کل دنیا در جنگ هستیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
دشمنی باعث شده دشمنان با حمایت از علی اف مشکل عدیده بوجود بیاورند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ایران تا یک کشور نرمال بشه خیلی راه داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
دلیلش گفتن نداره. ما زندگی مردم رو به برجام گره نزدیم آخه. خوده زندگی مردم رو گره زدیم. دم قطر هم گرم . استاد ماهیگیری از آب آلودست. نوش جونشون. منافع مردمشون تو الویت هست.
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
جواب خیلی ساده است اینکه منابع ما خیلی وقته مال خودمون نیست . دیگه این آسمون و ریسمون بافتنا چیه ؟
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اولا که بعلت تامل نداشتن با غرب وصنعتانها ؟
دوما بخاطر بخور بخورهای اقایان وحریص بودنشان .
سوما دنبال سهم خواهی از این منبع ؟.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
برای توسعه واصلاح زیر ساخت ازخود قطر بخواهید مشارکت کنه وسودی هم داشته باشه
کارشناس زبده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ایران و قطر هر دو تقریبا برابر برداشت میکنند اما چون قطر جمعیت و صنایع کمی دارد (ولذا مصرف کمی هم دارد) گاز اضافی خود را صادر میکند. ایران 84 میلیون جمعیت دارد (به اضافه صنایع). بنابراین، طبیعی است که ایران صادارت نداشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
صحبت از صادرات نیست. صحبت از میزان برداشت. سعی کن اطلاعاتتو بالا ببری. مردم دیگه از همه چی مطلع هستند
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ای کارشناس ای زبده ای گازی ای گازفهم ای گاز شناس یک کلمه میگفتی ایران علم وامکانات استخراج رو نداره میدان گازی رو واگذار کرده بقطر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ایران 13 درصد و قطر 87 درصد برداشت میکنه بخاطر تکنولوژی برتر در این زمینه.
ناشناس
United States of America
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
آقای کارشناس زبده ، البته احتمالا به طنز این صفت را برای خودشان در نظر گرفته اند ، چون هر دو عامل جمعیت و صنایع فرصت هستند و نه مانع تامین ثروت از گاز ‌، صنعت اگر گاز مصرف می‌کند باید دهها برابر گاز مصرفی سودآور باشد و همچنین جمعیت جوان هم باید ثروت ساز باشد . یعنی اگر قطر سالانه ۴۰ میلیارد دلار ثروت ایجاد کند ، صنایع ما با مصرف یک سوم همان گاز با فرض ارزش افزوده حداقل ۱۰ برابری باید ۱۳۰ میلیارد دلار ثروت ایجاد کند . حلقه مفقوده مدیریت صحیح است که حاصل عدم وجود آن عدم النفع های حاصل از سیاست های عجیب و غریب است . عدد ۴۵۰ میلیارد دلار یک عدد کاملا خام است و اگر طی این سالها این پول وارد چرخه اقتصاد کشور میشد تا الان حداقل حجم اقتصاد ایران را ۱۰۰۰ میلیارد دلار بیشتر میکرد.
کارنشناس
Australia
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
واقعا که کارشناس زبده ای هستی! استرالیا 10 برابر قطر جمعیت داره ولی بیشتر از اونا صادر می کنه، این رو چه جوری تحلیل می کنی؟!
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین