bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۸۹۶۸۲
بررسی «شیوه‌نامه جدید آیین‌نامه انضباطی دانشجویان»

کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است!

کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است!
به عبارت ساده‌تر دانشگاه و تجمعات دانشگاهی، نسخه و نماد کوچک‌تر همان محیطی است که مطالبه اجرایی شدن اصلی ۲۷ قانون اساسی در آن طرح می‌شود. حالا بر خلاف تمامی انتظارات و مطالبات برای برداشتن گام‌های عملی در مسیر اصلاح و قانونیت بخشیدن به تجمعات، شاهد هستیم گامی منفی در مسیر سلب برگزاری تجمع اعتراضی در نهاد دانشگاه و آموزش عالی برداشته شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱

فرارو- ابتدای هفته جاری، جدیدترین نسخه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان کشور با امضای وزرای علوم و بهداشت برای اجرا به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد. در مهم‌ترین بخش از این شیوه‌نامه، تنبیهاتی ۲۰ گانه ابلاغ شده که بازتاب‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. در بخش تنبیهات لحاظ شده، حکم کمیته انضباطی دانشگاه یا مرکزی مسائلی همانند احضار، اخطار، تذکر، اخراج، جریمه نقدی، ابطال مدرک و... مطرح شده که واکنش رسانه‌ها و ناظران را در پی داشته است.

به گزارش فرارو، این شیوه‌نامه اجرایی پس از آن اتخاذ می‌شود که در بیش از دو ماه گذشته شاهد بروز ناآرامی‌هایی در کشور و به تبع آن برپایی اعتراضات در برخی از دانشگاه‌های کشور بوده‌ایم. در این مدت علاوه بر مواردی همچون برخورد نیرو‌های امنیتی با دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف، بازداشت و صدور احکام تنبیهی برای دانشجویان توجهات را به خود جلب کرده است.

اما حالا این مساله قابل طرح است که شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان کشور، که ظاهرا با هدف کنترل وضعیت برپایی اعتراضات در نهاد دانشگاه اتخاذ شده، تا چه اندازه می‌تواند مثمر ثمر باشد؟ یا به روایت دیگر، پرسش این است که شیوه‌نامه جدید اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان کشور چه تبعاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

متلاشی شدن شأن دانشگاه و کسر شأنی برای سیاست‌گذاران

انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای تاسیس تا کنون دو شعار اصلی را نمایندگی می‌کند که آن‌‎هم عبارتست از: «استقلال» و «آزادی». در آن میان دانشگاه و نهاد‌های آموزش عالی کشور همواره پیشروترین نهاد برای پیشبرد این دو شعار بنیادین و مترقی بوده‌اند. طی دهه‌های متمادی نهاد دانشگاه همواره نمایندگی صدای معترض جامعه را بر عهده داشته است. همزمان دانشجویان و دانشگاهیان از شأن و جایگاه ویژه‌ای در درون جامعه برخوردار بوده‌اند، اما اکنون با نگاهی به ماده‌ها و تبصر‌های موجود در شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور که به امضای وزرای علوم و بهداشت نیز رسیده، به وضوح می‌توان از متلاشی شدن این نهاد پیشرو سخن به میان آورد.

در این میان تنبیهات ۲۰ گانه در نظر گرفته شده به وضوح این ادعا را تایید می‌کند. واژگانی همچون، احضار، اخطار، تذکر، توبیخ، دریافت خسارت تغییر محل، اخراج و ابطال پایان نامه، رساله یا مدرک بار‌ها و به کرات در این شیوه‌نامه تکرار شده‌اند. واژگانی که همگی تحقیر، مجازات و رویکرد سلبی را نسبت به نهاد دانشگاه تداعی می‌کنند. بار منفی این واژگان چنان سنگین است که گویی در نهاد دانشگاه به جماعتی از متخلفان مواجه هستیم که باید مجازات‌های سنگین و چند سطحی را برای کنترل آن‌ها اتخاذ کرد.

در این بین نکته قابل تامل این است که با صدور و اجرایی شدن چنین شیوه‌نامه‌هایی این تنها شان دانشگاه نیست که لطمه می‌بیند، بلکه وجهه سیاست‌گذاران این تصمیمات نیز مخدوش خواهد شد. این‌که تصمیماتی بر خلاف اصول اساسی و آرمان‌های انقلاب در نهاد دانشگاه اجرایی شود، به هیچ عنوان نمی‌تواند وجهه‌ای مناصب را برای کارگزاران به همراه داشته باشد. در این میان، مسئولیت اصلی بر عهده وزیر علوم خواهد بود.

دل بریدن جوانان و نسل جدید از دانش و نهاد دانشگاه

برکسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر بر خلاف دهه‌های گذشته تا حدود زیادی نوع نگاه به ورود و کارکرد نهاد دانشگاه دگرگون شده است. در گذشته چنین تصور می‌شد که ورود به دانشگاه، معادل با استخدام دولتی و دگرگون شدن وضعیت زندگی یک فرد خواهد بود، اما در بیش از یک دهه گذشته این دیدگاه تا حدود زیادی تغییر پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر تصور جامعه از ورود به دانشگاه و نهاد‌های آموزش عالی، دگرگون شده و دیگر کسی برای ورود فرزندان‌اش به این نهاد چنین دست وپا نمی‌شکند. چرا که این تصور در جامعه نهادینه شده که اساسا پذیرش و استخدام تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط نهاد‌های اجرایی دولتی نه ممکن است و نه قابل اجرا. کاهش رغبت و رقابت برای ورود به نهاد دانشگاه نیز برآیند عادی چنین دگرگونی‌ای بوده است. نتیجه قطعی چنین رخدادی این بوده که بیشتر وجه علمی و دانش‌افزونی از دانشگاه باقی بماند و وجه اقتصادی آن تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شود.

در نتیجه آن‌چه از نظر گذشت، گرایش نسل جدید برای ورود به دانشگاه کاهشی جدی را به خود دیده بود و حالا شیوه‌نامه جدید اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور، همچون بنزینی است که می‌تواند این آتش را دو چندان شعله‌ور کند. برآیند حتمی قوانین انضباطی سخت‌گیرانه و کاهش شان دانشگاه در مقطع جدید، خود عاملی برای کاهش انگیزه‌ها و رغبت در میان نسل جدید برای ورود به این نهاد خواهد بود. در واقع شیوه‌نامه جدید انضباطی، به جای افزایش امید در میان نسل جدید، عاملی برای تشدید ناامیدی در میان آن‌ها خواهد بود. این رخداد در آینده می‌توان تبعات منفی بسیار گسترده‌ای را نیز به همراه داشته باشد.

از برنامه‌ریزی برای محل تجمع تا سلب امکان هر گونه بیان اعتراض در محیط دانشگاه

سخن به میان آوردن از اختصاص محل تجمع برای برگزاری اعتراضات و نارضایتی‌ها، مختص ناآرامی‌ها اخیر کشور نیست. طی بیش از سه دهه گذشته همواره بر سر اجرایی کردن اصل ۲۷ قانون اساسی مبنی بر «آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط مخل نبودن با مبانی اسلام» بحث‌های صورت گرفته، اما تا کنون گام عملی در این زمینه بر داشته نشده است.

بعد از دی ماه ۹۶ نیز که شاهد بروز ناآرامی‌ها در کشور بودیم، این موضوع به صورت جدی‌تر از گذشته مطرح شد. در آبان ۹۸ بار دیگر اجرایی کردن اصل ۲۷ قانون اساسی از سوی بسیاری از سیاسیون و رسانه‌ها به طور جدی‌تر مطالبه شد. در جریان وقوع ناآرامی‌های اخیر کشور، این بار موضوع در نظر گرفتن محلی برای انجام تجمعات اعتراضی جدی‌تر از هر زمان دیگری کانون توجهات را به خود جلب کرد. حتی برخی از نمایندگان مجلس جدی‌تر از رسانه‌ها و منتقدان این موضوع را مطرح کردند.

در شرایطی که انتظار می‌رفت، این بار مطالبات برای اجرایی شدن اصل ۲۷ قانون اساسی به صورت جدی‌تر از سوی نهاد‌های رسمی مورد توجه قرار بگیرد و گام‌هایی عملی برداشته شود. حالا بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت جدیدترین نسخه شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان و ۲۰ ماده تنبیهی آن، کنشی بر خلاف این انتظار و امیدواری است. به جرات این ادعا قابل دفاع است که نهاد دانشگاه و محیط آن به صورت غیر رسمی، نماد همان محل تجمعی می‌تواند باشد که در قانون اساسی برای برگزاری تجمعات پیش‌بینی شده است. محیطی که افراد حاضر در آن محدود به دانشجویان، اساتید و یا در نهایت کارمندان رسمی است. محیطی که تنها قشر نخبگان جامعه در آن حضور دارند و هر نوع تجمعی در آن مطالبه‌محور است.

به عبارت ساده‌تر دانشگاه و تجمعات دانشگاهی، نسخه و نماد کوچک‌تر همان محیطی است که مطالبه اجرایی شدن اصلی ۲۷ قانون اساسی در آن طرح می‌شود. حالا بر خلاف تمامی انتظارات و مطالبات برای برداشتن گام‌های عملی در مسیر اصلاح و قانونیت بخشیدن به تجمعات، شاهد هستیم گامی منفی در مسیر سلب برگزاری تجمع اعتراضی در نهاد دانشگاه و آموزش عالی برداشته شده است.

شاید پرسش کنونی این باشد که با توجه به محدودیت‌های تدوین شده، دانشجویان اعتراض خود را می‌بایست کجا مطرح کنند؟ آیا غیر این است که با تنبیهات سنگین مشخص شده، سلب هر گونه اعتراض در نهاد دانشگاه هدف گذاری شده است.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
اینجا که دانشگاه نیست چاله میدان است ‌اینها دانشجو نیستند مشتی اراذل واوباش هستند بنابراین قانون اساسی در مورد آنها صدق نمی کنه
انهادر دانشگاه نباید به زدخورد بپردازند باید در کف خیابان‌ها اینکار بکنند محیط علمی دانشگاه به سفارش خارجی‌ها نباید به میدان جنگ تبدیل بشود ازان طرف افرادی از این دانشجوهای جیره بگیر در داخل دانشگاه به خرابکاری وعریده کشیدن و فحش دادن آلوده می کنن بنابراین این افراد باید بشدت برخورد کرد واسم دانشجوها را از سر این افراد براداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
حافظ: سرزمین پارس عجب سفله پرور است.
lمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
سلام ووقت بخیر ، باید در کنار سازماندهی اظهار نظر وبیان انتقادات واعتراضات باافرادی که خارج از چارچوب اخلاقی وانسانی حرکتها ی را صورت می دهند که دور از شان دانشگاه ودانشجو می باشد ، برخورد منطقی وقانونی صورت بگیرید .حرف های بیان شده در محیط دانشگاه در چند وقت اخیر اینقدر زشت وناپسند بوده که خیلی ها از پدر ومادران را سراغ دارم برای فرستادن فرزندان خود به یک چنین محیطی بنام دانشگاه نگران شده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
دانشگاه محل رفع مشکلات جامعه است.... باید آنقدر رشد داشته باشه که بتونه مشکلات جامعه را رفع کنه.... افرادی که میان تو دانشگاه به عنوان دانشجو باید بتونن در آینده جامعه را مدیریت کنند..... رشد علمی لازمه همراه با رشد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی باشه..... از گذشته در دانشگاه انجمن های علمی و فرهنگی و سیاسی و ورزشیزدر دانشگاه وجود داشته بر این اساس دانشجویان بر اساس علاقه خود وارد گروه‌ ها و انجمن ها می‌شدند و تبادل نظر و آرا انجام می‌شده..... در برخی موارد افراد مختلف هم دعوت میشدن و صحبت‌هایی رد و بدل میشد.... گاهی هم به دعوت انجمن ها و صنف ها و.... تجمعاتی و شعارهایی داده می‌شد..... چند سالی است محدودیت ها زیادتر شده و گروه‌های و انجمن ها حذف شدند..... و انجمن ها و گروه‌های نزدیک دولت رشد کردند و حمایت شدند....... در آموزه های دینی و فرهنگی ما بهترین دوست آن است که عیب تو را بگوید..... متاسفانه در حال حاضر سیستم علاقه مند است که ستایش بشنود و تملق گو را می‌پسندد...... هر چه محدودیت در بیان نظر بیشتر شد.... فضا رادیکالی تر شد..... منتقد را تحقیر کردن و برچسب زدند...... فضا رادیکالی شد...... ناسزا و فحش و..... از هر کسی ناپسند است...... چه کسانی که به معترضان به وضع موجود نسبت ناروا دهند.. خصوصا نسبت نادرست زدن به خانمها و چه کسانی که شعار بالاتر از 18 می‌دهند...... ظلم از هرکسی باشه پایدار نیست.... و ظالم رفتنی است....... خدا خودش کمک کنه.... با همت مردم .. بهترین ها نصیب ایران و ایرانی بشه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
چند تا از نظرها خیلی بد بیسوادی و کم دانشی رو نشون می ده.جدا از قوم گرایی،اینها زبان فارسی رو تو اندازه این نیم بیت هم نمی دونن ، با خود کم بینی ازش معنای دیگه دریافت کردن.
بیت
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
کاین ره که می روی به ترکستان است
برای نشان دادن انجام کاری هست که چیزی رو که می خواهیم در پی نداره،نه اینکه ترکستان جای بدی باشه یا رفتن به ترکستان نشانه کار نادرست باشه.
اعرابی می خواد بره کعبه برای حج اما در راهی داره می ره که به ترکستان می رسه،کارش پیامدی که می خواد رو نداره و نه تنها به کعبه نمی رسد که دورترش می کنه.(این آیین نامه نه تنها دانشجویان رو آروم نمی کنه که صداشون رو بلندتر هم می کنه)
ترکستان از نگاه جغرافیایی در سویی وارونه در برابر کعبه هست.کعبه در عربستان و ترکستان تاریخی در غرب و جنوب غربی مغولستان و شمال غرب چین هست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
تا قبل از فحاشی های شریف دانشجو مهم بود و دانشگاه آرزو !
اما با دیدن سطح وحشی گری و فحاشی قشر مرفه شریف نشین این احکام هم براشون کمه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
کاش میفهمیدی؟ کاش دانش داشتی؟ کاشتی لااقل میفهمیدی مقاله، کار علمی، کار آزمایشگاهی اصلا چی هست؟
به پیر به پیغیبر به همه کائنات، هیچ کار درست و حسابی در بیشتر کارهای مهندسی در کشور نیست. ولله شما نمیفهمید. فقط توی ظاهر و پوسته نظامی موندید. در حالی که همه اونها هم حداقل مال 30 سال پیش جهان هست. بابا به پیر پیغیمبر، کشورهای به قول شما غربی، اینا تولید علم دارند، خیلی فرق داره با دانش علمی و مقاله و این چیزا. ما حتی دانش علمی مون هم 30- 40 سال عقبه چه برسه به تولید علم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
یکم درس خوندی ببینی کسی که دنبال علم هست مرفه نشین نیست اصلا می‌دونی علم چیه و آینده مملکت به دست دانشجو رغم میخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
شرم بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
شما خیلی نا امید هستید. خودتان را ه روان پزشک یا روان شناس نشان دهید!!!هم در ایران تولید علم داریم هم در سایر کشورها. خودکم بینی و خود تحقیری برخی لز ایرانیان تمامی ندارد. ما هم مثل کشورهای دیگر هستیم در برخی حوزه ها قوی و توانمند هستیم و در برخی نیز کمبود داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دانشجو بتمرگع درسشو بخونه
غلط ميكنه درگير سياست ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
غلط تویی که حالیت تیست دانشجو باید تو همه چیز فعال باشهتو قدیمی و بی سواد و فرصت طلب ساکت شو وقتت تموم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
احسنت
منم موافقم
آيا دانشجويان قبل از انقلاب هم غلط كردند سياسي كاري كردند ؟
لطفا جواب بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
اول از همه تو خودت بتمرگ ی گوشه وخفه خون بگیر ،لازم نکرده دهنت رو بازکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
یادشان رفته چطور از دانشجوها طلبکار بودند که درک سیاسی داشته باشند. حالا که دانشجویان با شما مخالفند باید به درسشان برسند؟ بگویید بله قربان گو لازم دارید.
313
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
دانشجو موذن جامعه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دانشگاه جاي درسخوندنه نه اغتشاش و سياست
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
۴۳ سال دارنر فیلم از قبل انقلاب و قیام دانشجوها و ... میسازند حالا میگید سیاست جاش توی دانشگاه نیست؟! علوم سیاسی از کجا شروع میشه؟ از قصابی یا لحاف دوزی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
خواننده ۱۸۱۱ عالی گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
البته اعتراض با فحاشی متفاوت است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
به نظر می رسد با اصل ۲۷ قانون اساسی هم مشکل دارند و اگر روزی از دستشان برآید آن را نیز تغییر دهند. کمیته انظباطی به کمیته مجازات بدل شده است. آیا امید اصلاحی هست؟
ناشناس
Romania
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
احتمالا تنها اصلاحی که انجام خواهد شد همین حذف اصل 27 است
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
نکنید این کارهای اشتباه قبلی ها را ،معمولا وقتی فشارهای اینچنینی روی کل جامعه و یا قشر دانشجو زیاد می شود جامعه و دانشگاه چند وقتی ار ترس ساکت می شود
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دانشگاه محل تبلیغ بی بند و باری و آغوش رایگان و سلف مشترک نیست. وقتی عده ای دانشجو نما با فشار خارجی به افتضاح این دو ماهه دانشگاه دامن می زنند بیش از این نمی توان انتظار داشت.
فربد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
واقعادل آدم برای این جهل و نادانی بی انتهای امثال تو میسوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دانشجونما؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
حالتون خوبه؟ کی توی رسانه شما مطلب مینویسه؟ دانش آموز پیش دانشگاهی؟! دانشگاه جای درس خوندنه نه لش بازی. توهمه دنیا دانشگاه قانون سفت و سختی برای نظم داره اینجا دانشگاه شده تنبل خونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
عامل تنبل خونه شدن دانشگاه اون بیسوادای سهمیه ای هستن که به ناحق جای نخبگان رو آشغال کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
تو راست میگی، همه جای دنیا دانشگاه پادگانه و تمام پیشرفت علم بخاطر پادگان بودن دانشگاهه، برو فاکتور کن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
مثل اینکه حال شما خوب نیست...
تا حالا دانشگاه رفتی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
خیلی عقبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
درس خوندنی که آینده ای توش نباشه به درد رو طاقچه گذاشتن هم نمی خوره. مدرکی که باید بگذاری لب کوزه آبشو بخوری به درد کسی نمی خوره. الان من فوق لیسانس دارم ولی کارم رو به لطف دولت فقرا از دست دادم و فعلا بیکار تو خونه نشستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
طنز ماجرا اینجاست که آقای وزیر بهداشت اعلام نمودند ما به عنوان وزارت بهداشت ، توانایی تامین دارو نداریم و خودشان هم پیشنهاد کرده اند که یک نهاد نظامی در این موضوع ورود نماید و کار را بر عهده بگیرد ، بعد خود جناب شان قوانین انتظامی و تنبیهاتی تدوین مینمایند ! به قول رامید جوان ما خیلی با حالیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
این چه عنوانی است که انتخاب کرده اید
" کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است! "
مکر ترکستان چگونه جایی است؟
ترکستان یعنی جایی که ترکها زندگی می کنند مکر آنجا جه خبر است که شما این تیتر را زدید
سید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
منظور از ترکستان استانبول و تبریز و غیره نیست. ترکستان در اینجا اشاره به بیابانهای محل سکونت ترکهای شرقی( اغوزها) دارد.مثل صحرای قراقوم و گبی که محل زندگی قنقرات ها، نایمان ها تاتارها و غیره بوده.آن هم به جهت اینکه کاملا خلاف جهت جزیره العرب است و شاعر قصد توهین به مردمان ترک را نداشته.ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی. کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
ضرب المثل هست برا کسی که میرفته عربستان میگفتن که راه را خلاف جهت داری میری
مثل کسی که بخاد فرضا قطب جتنوب بره بهس بگن این راه به قطب شماله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
کاش راهی که میرویم به ترکستان ختم شود
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان، که در بسیاری موارد ناقض حقوق اجتماعی و بدیهی آنهاست، مستلزم گذراندن قانون در مجلس است، نه نهادی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی، که خود وجودش هیچ وجاهت قانونی ندارد
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
مقایسه غلطی کردی، دانشگاه نمونه ای از جامعه نیست. به هر طریقی میخواهید آب را به نفع خود گل آلود کنید. دانشجویی که دنبال بی بند و باری و ویزای کانادا است، نمونه کدام بخش از جامعه است،؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
چه خوب. کاش ره ببرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
ترکستان؟؟؟؟ یعنی آنکارا، استانبول، یعنی باکوی زیبا، یعنی قبرس تورک، یعنی آسیای میانه تر و تازه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
اون ضرب المثل برای آدرس واقعی در زمان قدیم برای بازرگانانی بوده که بسمت عربستان میرفتند ولی الان راسیسم آن را برای کار های خلاف و غیر موجه بکار میبرند ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
فرارو یک طرفه به قاضی رفته! در تمام دنیا کارهای خلاف قانون مستلزم تنبیهات شدید است.
تقی هروی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
پنج نفر را اعدام کنید ساکت مبشوند
ناشناس
Romania
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
فرارو کامنت های فله ای سایبری رو مجبورتون میکنن منتشر کنین یا خودتون هم موافق این کامنت های نفرت انگیز هستین؟ البته فرارو که شده شعبه ی کیهان
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین