bato-adv
bato-adv
bato-adv
بررسی رفتار بازار سکه طلا در فصل پاییز و زمستان پنج سال اخیر

قیمت سکه تا پایان سال ۱۴۰۱ به‌کدام سمت می‌رود؟

قیمت سکه تا پایان سال ۱۴۰۱ به‌کدام سمت می‌رود؟
قیمت سکه در پاییز ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، مشابه امسال روند افزایشی را در پیش گرفت، اما پارسال، در زمستان دنده معکوس کشید و اواخر اسفند، پنج درصد ارزان شد. در پاییز ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ که بازدهی سکه، بین ۱۲ تا ۱۳ درصد بوده، در زمستان شاهد رشد ۱۵ تا ۳۲ درصدی قیمت سکه بودیم
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

فرارو- قیمت سکه امروز ۱۲ آذر، در معاملات صبح تا ظهر به ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید این عدد نسبت به یک‌هفته قبل، ۷۹۷ هزار تومان بیشتر شده و در مقایسه با یک‌ماه پیش، حداقل یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اگر آن را با شش‌ماه قبل مقایسه کنیم به رشد دو میلیون و ۱۳۷ هزار تومانی قیمت سکه می‌رسیم و در بازه یک‌ساله با افزایش چهار میلیون و ۷۶۸ هزار تومانی روبرو می‌شویم.

به گزارش فرارو، قیمت سکه به این ترتیب ظرف یک‌هفته نزدیک پنج درصد، در یک‌ماه معادل ۹ درصد، در شش‌ماه حدود ۱۴ درصد رشد داشته است و در بازه یک‌ساله با ثبت بازدهی تقریبا ۳۷ درصدی حتی از دلار بازار آزاد با بازدهی مثبت ۳۱ درصد جلوتر حرکت می‌کند. با این حال سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌دانند وقتی قیمت یکی از ابزار‌های سرمایه‌گذاری به‌اوج می‌رسد، افراد جدید باید با احتیاط برای ورود به آن تصمیم بگیرند. همین سکه در ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۹ به اوج ۱۶ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان رسید و از آن به‌بعد در حضیض حرکت کرد و تازه ۲۰ ماه بعد توانست از محدوده قرمز زیان خارج شود. اگر وضعیت فعلی قیمت سکه وسوسه‌تان کرده، بد نیست این گزارش را بخوانید. قرار است با زبانی ساده وضعیت بازار سکه در سال‌های اخیر را بررسی کنیم و ببینیم هر سال در شش‌ماه دوم چطور رفتار کرده است. چقدر بالا رفته، چطور پایین آمده و هر بار چقدر سود یا ضرر به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است. اگر بخواهیم ماجرا را خلاصه کنیم، باید بگوییم قیمت سکه در پاییز امسال روی مدار صعودی حرکت کرده است. اگر جایگاه فعلی قیمت سکه در معاملات روز شنبه ۱۲ آذر را ملاک قرار دهیم، قیمت سکه از ابتدای پاییز تا الان ۲۱.۶ درصد افزایش پیدا کرد هاست. در پاییز سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و پاییز سال ۱۴۰۰ نیز چنین وضعیتی را شاهد بوده‌ایم. تنها در سال ۱۴۰۰، قیمت سکه پس از ماجراجویی در پاییز، زمستان را با بازدهی منفی پشت سر گذاشته است.

قیمت سکه در پاییز و زمستان ۱۳۹۶

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، معروف به سکه امامی در ابتدای پاییز ۱۳۹۶، یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود و پس از گذشته سه‌ماه، به یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. روند رشد قیمت سکه در زمستان ادامه پیدا کرد.

قیمت سکه در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۵۲۲ هزار تومان رسید و در ۲۴ بهمن روی سکوی یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاد. قیمت سکه در اواخر اسفند ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۶۰۴ هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی در سه‌ماه پاییز ۹۶، معادل ۱۲.۵۵ درصد افزایش پیدا کرده و ظرف سه‌ماه زمستان ۱۴.۹۴ درصد گران شده است.

قیمت سکه در پاییز و زمستان ۱۳۹۷

قیمت سکه در ابتدای پاییز سال ۱۳۹۷، به چهار میلیون و ۶۲۱ هزار تومان رسیده بود. اگر کمی به‌حافظه‌تان فشار بیاورید حتما یادتان می‌آید آن سال چه اتفاقاتی رخ داده و نوسان ارز با بازار‌های مالی چه کرده. با این حال وقتی پاییز به روز‌های پایانی نزدیک می‌شد، فشار بازار افتاد و قیمت سکه در ارتفاع سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آرام گرفت. این روند در سرمای زمستان معکوس شد.

قیمت سکه در ۹ بهمن ۱۳۹۷ به چهار میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسید. در پنجم اسفند تا چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفته و نهایتا در روز‌های آخر اسفند روی جایگاه چهار میلیون و ۶۷۵ هزار تومان ایستاد. بررسی تحولات بازار نشان می‌دهد قیمت سکه طلا در سه‌ماه پاییز سال ۱۳۹۹، معادل ۲۶.۴۲ درصد کاهش پیدا کرده، اما در سه‌ماه زمستان سرمایه‌گذاران موفق شده‌اند با کسب سود ۳۷.۵ درصدی دلی از عزا دربیاورند.

قیمت سکه در پاییز و زمستان ۱۳۹۸

قیمت سکه در ابتدای پاییز سال ۱۳۹۸، چهار میلیون و ۲۰ هزار تومان بود. سه‌ماه بعد وقتی تقویم ورق خورد و از رسیدن زمستان خبر داد، قیمت سکه به چهار میلیون و ۵۶۳ هزار تومان رسید. روند صعودی قیمت سکه در سه‌ماه زمستان تداوم پیدا کرد.

قیمت سکه در ۱۷ دی تا ۱۵ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان پیش رفت. سوم اسفند به پنج میلیون ۷۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما این پایان ماجرا نبود و در ششم اسفند، سکه را روی سکوی شش میلیون و ۱۴۹ هزار تومان ایستاد. در روز‌های آخر اسفند، سکه با قیمت شش میلیون و ۵۴ هزار تومان فروخته شد. بررسی‌ها نشان قیمت سکه در سه‌ماه پاییز ۱۳۹۸، معادل ۱۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده و در پایان سه‌ماه زمستان، برای سرمایه‌گذاران خود ۳۲.۶۸ درصد سود به ارمغان آورده است.

قیمت سکه تا پایان سال ۱۴۰۱ به‌کدام سمت می‌رود؟سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ظرف ۱۲ روز ابتدای آذر، چهارنعل به سمت ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تاخته

قیمت سکه در پاییز و زمستان ۱۳۹۹

قیمت سکه در پاییز سال ۱۳۹۹ نزولی بود. یعنی در ابتدای پاییز باید آن را ۱۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان می‌خریدید، اما در روز‌های پایانی آذر، سکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به‌فروش رسید. رشد قیمت سکه طلا در زمستان سال ۱۳۹۹ پرتلاطم و پرنوسان به‌کار خود ادامه داد.

قیمت سکه در ۱۶ دی ماه تا ۱۲ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان پیش رفت. در ۲۹ دی حدود دو میلیون و ۴۳۰ هزار تومان عقب نشست و به ۹ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان رسید. ۲۵ بهمن دوباره در محدوده ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آفتابی شد و اواخر اسفند ۱۳۹۹ روی سکوی ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان آرام گرفت. قیمت سکه تمام بهار آزادی، به‌این ترتیب بازدهی خرید سکه در سه‌ماه پاییز سال ۱۳۹۹ معادل ۹.۸۹ درصد کاهش پیدا کرده، ولی در سه‌ماه زمستان آن سال ۵.۳۷ درصد رشد داشته است.

قیمت سکه در پاییز و زمستان ۱۴۰۰

قیمت سکه در ابتدای پاییز سال ۱۴۰۰، روی جایگاه ۱۱ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان قرار داشت و وقتی به انتهای پاییز نزدیک شدیم با یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رشد به ۱۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید. حداقل خود سکه خیلی دوست داشت این روند را ادامه دهد، اما زمستان ۱۴۰۰ را می‌توان روز‌هایی آرام و تقریبا کم‌نوسان برای سکه طلا دانست، چون در ۹ دی برای خرید سکه تمام بهار آزادی باید ۱۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید. در ۲۸ دی این عدد به ۱۲ میلیون و ۹۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت سکه در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان عقب نشست، اما از ماه اسفند دوباره به روند صعودی برگشت. وقتی زمستان سال ۱۴۰۰، به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شد، قیمت سکه تمام بهار آزادی به ۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان رسیده بود تا کارنامه سرمایه‌گذاری سکه در سه‌ماه پاییز ۱۴۰۰، با بازدهی مثبت ۱۱ درصد و در سه‌ماه زمستان با بازدهی منفی ۵.۴ درصدی بسته شود.

پیش‌بینی قیمت سکه تا پایان سال ۱۴۰۱

قیمت سکه در ابتدای پاییز امسال روی سکونی ۱۴ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان قرار داشت و هر چقدر جلو رفتیم حجم این عدد بیشتر و بیشتر شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، مشهور به سکه امامی، در نیمه آبان ۱۴۰۱، به ۱۶ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان افزایش پیدا کرد و در روز اول آذر هم سکه را روی سکوی ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان ملاقات کردیم. پیش‌بینی آن‌هایی که تصور می‌کردند بازی تمام شده، اشتباه از آب درآمد و سکه ظرف ۱۲ روز چهارنعل به سمت ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تاخت. قیمت سکه فعلا ترجیح داده حوالی ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان متوقف شود، انرژی جمع کند و دوباره دست‌به‌کار شود. در صورتی که سکه موفق به شکست مقاومت ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان شود، برای صعود به ۱۷ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان آماده خواهد بود، اما شکست مقاومت سکه در این محدوده به معنای عقب‌نشینی تا ۱۷ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود. این وضعیت سکه در کوتاه‌مدت است، اما در بلند‌مدت چه چیزی در انتظار قیمت سکه است؟

بررسی تاریخچه بازار نشان می‌دهد در پاییز سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، مشابه امسال شاهد رشد قیمت سکه طلا بوده‌ایم، اما پارسال، سکه نهایتا در زمستان دنده معکوس کشیده و در روز‌های آخر اسفند، پنج درصد ارزان شده است. در سه‌ماه پاییز سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ که بازدهی سکه، بین ۱۲ تا ۱۳ درصد بوده، در سه‌ماه زمستان شاهد رشد ۱۵ تا ۳۲ درصدی قیمت سکه بوده‌ایم.

پیش‌بینی قیمت سکه می‌تواند با احتمال مشاهده رفتاری مشابه سال‌های ۱۳۹۷ یا ۱۳۹۹ انجام شود. قیمت سکه در پاییز سال ۱۳۹۷ حدود ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد، اما در سه‌ماه زمستان با رسیدن به بازدهی ۳۷ درصدی، توانست دل سرمایه‌گذاران را به‌دست بیاورد. در زمستان سال ۱۳۹۹ هم که شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت سکه بودیم، بازدهی سکه در سه‌ماه زمستان به منفی پنج درصد رسید.

مقایسه بازدهی بازار سکه در فصل پاییز و زمستان

سال بازدهی سه ماه پاییز بازدهی سه‌ماه زمستان
سال ۱۳۹۶ مثبت ۱۲.۲۵ درصد مثبت ۱۴.۹۴ درصد
سال ۱۳۹۷ منفی ۲۶.۴۱ درصد مثبت ۳۷.۵ درصد
سال ۱۳۹۸ مثبت ۱۳.۵۱ درصد مثبت ۳۲.۶۸ درصد
سال ۱۳۹۹ منفی ۹.۸۹ درصد منفی ۵.۳۷ درصد
سال ۱۴۰۰ مثبت ۱۰.۹۹ درصد منفی ۵.۴۴ درصد
سال ۱۴۰۱ فعلا مثبت؛ بین ۱۹ تا ۲۱ درصد ؟
برچسب ها: سکه بهار آزادی
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
پایان ۱۴۰۱ قیمت سکه انشاالله زیر ۳ ملیون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
دمت گرم . حداقل امار و عددهايي كه نوشتي درسته، چون در چند مقطع در ٤ سال أخير ، سكه خريدم و خيلي نزديك به همين قيمتها بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
حداقل 25 میلیون تومن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
انشاالله یک ملیون تمام
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
قیمت دلار خیلی صعودی هستش و باعث رکوردهای جدید در سکه و گرم طلا شده... قیمت جهانی طلا از 10ساله پیش هم کمتر هستش. سال 2011 اوج جهانی طلا 1915 دلار بوده. الان 1800دلار هستش......نتیجه انس جهانی رشد نکرده. فقط قیمت دلار باعث رشد ریالی طلا و سکه در ایران شده......
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین