bato-adv

خاکِ سالم، ضامن ادامه حیات روی زمین

خاکِ سالم، ضامن ادامه حیات روی زمین
وضعیت خاک به دلیل صنعتی شدن یا مدیریت ضعیف زمین‌های کشاورزی در بسیاری از نقاط دنیا در حال بدتر شدن است. روز جهانی خاک مردم جهان را تشویق می‌کند تا به راه‌های پایدار برای مدیریت منابع خاک فکر کنند.

هر ساله در تاریخ پنج دسامبر "روز جهانی خاک" به منظور توجه به اهمیت خاک سالم برای حفظ زندگی روی زمین گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، هدف اصلی از گرامیداشت این روز جهانی افزایش آگاهی در مورد تخریب خاک است که می‌تواند باعث مشکلات زیست محیطی جدی از جمله فرسایش، از بین رفتن مواد آلی و کاهش حاصلخیزی خاک شود.

وضعیت خاک به دلیل صنعتی شدن یا مدیریت ضعیف زمین‌های کشاورزی در بسیاری از نقاط دنیا در حال بدتر شدن است. روز جهانی خاک مردم جهان را تشویق می‌کند تا به راه‌های پایدار برای مدیریت منابع خاک فکر کنند.

خاک مخلوطی از مواد معدنی،  مواد آلی،  گازها،  مایعات و ارگانیسم‌ها است که در کنار هم حیات را امکان پذیر کرده‌اند.  خاک‌ها منبع حیاتی عمده مواد غذایی مورد نیاز ما هستند. با توجه به ارتباط مستقیم خاک با گیاهان و درختان، مدیریت پایدار خاک یک اولویت طبیعی برای بخش کشاورزی و جنگل‌داری است. خاک همچنین سایر خدمات مهم اکوسیستم مانند تصفیه آب و چرخه مواد مغذی، تنظیم آب و هوا و جلوگیری از سیل را ارائه می‌دهد. مدیریت پایدار خاک برای تولید مواد غذایی در صنایعی مانند آبزی پروری و ماهیگیری و همچنین برای بخش‌های محیط زیست و بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

تشکیل خاک‌ها به عواملی، چون گذشت زمان، مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر، آب و هوا، فعالیت موجودات زنده و بالاخره توپوگرافی ناحیه‌ای که خاک در آن تشکیل می‌شود، بستگی دارد.

روز جهانی خاک هر ساله در تاریخ پنج دسامبر مصادف با سالروز تولد "بومیپول آدولیاده"، پادشاه تایلند که به طور رسمی این رویداد را برگزار کرد، گرامی داشته می‌شود. در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با تعیین تاریخ پنج دسامبر ۲۰۱۴ به عنوان اولین روز جهانی خاک به این واکنش پاسخ داد. این روز جهانی به پاس حمایت‌های پادشاه تایلند از ایجاد این روز انتخاب شده است.

کارشناسان خاک را به عنوان بستر تولید اصلی‌ترین منبع مطرح می‌کنند چرا که بیشتر مواد غذایی منشاء از خاک دارند.

شعار امسال (۲۰۲۲) روز جهانی خاک با عنوان "خاک: جایی که غذا از آن شروع می‌شود" تعیین شده است. هدف از تعیین این شعار افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفظ یک اکوسیستم سالم با پرداختن به چالش‌های رو به رشد در مدیریت خاک، افزایش آگاهی در مورد خاک و تشویق جوامع به بهبود کیفیت خاک است.

به گزارش cnbctv ۱۸، تخریب خاک که در نتیجه شور شدن و سدیمی شدن خاک ایجاد می‌شود، تهدیدی برای اکوسیستم است و تهدیدی برای تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی و پایداری در سطح جهانی نیز محسوب می‌شود. از این رو، روز جهانی خاک برای حمایت از مدیریت بلند مدت منابع خاک مهم است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین