bato-adv
bato-adv

بی‌محلی خودرو به ارز

بی‌محلی خودرو به ارز
شرکت‌های واردکننده حتی تبلیغات خود را نیز آغاز کرده و احتمالا تا انتهای سال چند هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود. فعالان بازار معتقدند با ورود خودروهای خارجی، منحنی قیمت در بازار نزولی خواهد شد؛ منتها رخ دادن این اتفاق منوط به آن است که قیمت ارز بالا نرود.
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۱ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱

در‌حالی‌که این روزها بازار ارز با ثباتی نسبی مواجه شده و خرید و فروش خودرو نیز در رکود به سر می‌برد، منحنی قیمت خودرو همچنان روندی صعودی را به خود می‌بیند.

پیگیری «دنیای اقتصاد» از بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت بیشتر محصولات داخلی طی چند روز گذشته رشد کرده است؛ موضوعی که به گفته فعالان بازار، با اخبار مربوط به تغییر سیاست قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل از سوی دولت ارتباط دارد.

طی چند هفته گذشته و با توجه به روند صعودی نرخ ارز، بازار خودرو نیز متاثر از آن با رشد قیمت مواجه شد؛ اتفاقی که به‌خصوص در چهارساله تحریم به‌دفعات رخ داده است. در این دوران، هرگاه انتظارات تورمی بالا رفت و قیمت ارز صعودی شد، منحنی قیمت خودرو نیز روندی رو به رشد به خود گرفت. عکس این اتفاق نیز کم رخ نداده؛ به نحوی که معمولا با نزولی شدن انتظارات تورمی و پایین آمدن نرخ ارز، موج افزایش قیمت خودرو نیز فروکش کرده است. در‌حال‌حاضر نیز با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در بازار، انتظار می‌رفت منحنی قیمت خودرو نیز وارد فاز استراحت شود، با‌این‌حال اتفاقات دیگر به ویژه انتشار اخبار مربوط به تغییر سیاست دولت درباره قیمت خودرو، پیش‌بینی‌ها را تغییر داد.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، اخبار مربوط به سرنوشت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، اثر ثبات نسبی قیمت ارز بر بازار خودرو را به‌نوعی خنثی کرده و حتی سبب رشد قیمت نیز شده است. منظور فعالان بازار از اخبار قیمت خودرو، اظهارات اخیر رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروهای تولید داخل است. چندی پیش حسین قربان‌زاده اعلام کرد طبق توافق صورت‌گرفته با وزارت صمت، با عرضه تمام خودروهای تولید داخل در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو حذف خواهد شد. بر این اساس، محصولات ایران‌خودرو و سایپا عملا دیگر توسط نهادهای بیرونی تعیین قیمت نشده و نرخ پایه‌ای که برای عرضه آنها در بورس کالا لحاظ می‌شود، متناسب با هزینه‌های تولید و غیرزیانده خواهد بود.

این موضوع که به تایید وزارت صمت نیز رسیده، البته به معنای آزادسازی قیمت و تعیین قیمت خودروها بر‌اساس حاشیه بازار نیست. تنها اتفاقی که فعلا قرار است در عرصه تعیین قیمت خودروهای داخلی رخ بدهد، لغو قیمت‌گذاری دستوری است. به عبارت بهتر تنها قرار است قیمت فروش (در بورس کالا) و هزینه تولید خودروهای متناسب شود، نه اینکه خودروسازان محصولاتشان را در حاشیه بازار (با قیمتی نزدیک به بازار) بفروشند. به هر صورت این موضوع سبب شده منحنی قیمت خودرو در بازار همچنان صعودی باقی بماند و طبعا اگر بازار ارز از فاز استراحت خارج شود و دوباره سر به صعود بگذارد، قیمت خودرو جهش دیگری را هم به خود خواهد دید.

اما رشد قیمت خودرو در بازار در حالی است که این روزها اخباری مبنی بر ورود قریب‌الوقوع خودروهای خارجی به کشور نیز منتشر شده است. انتشار این اخبار، به‌خصوص در مقطعی که بازار ارز نیز ثبات نسبی دارد، می‌توانست بر منحنی قیمت خودرو در بازار اثر گذاشته و آن را نزولی یا حداقل تثبیت کند، اما این اتفاق رخ نداد. به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، «بازار» واردات خودرو را باور ندارد، چون تا به امروز مقاطع زمانی مختلفی برای ورود خودروهای خارجی اعلام و این موضوع سبب شده وقتی خودروها واقعا وارد نشوند، کمتر کسی به اخبار مربوطه اعتماد کند. این در حالی است که ورود خودروهای خارجی به کشور به مرحله نهایی خود نزدیک شده و گفته می‌شود طی دو سه هفته آینده نخستین محموله خودروهای خارجی وارد خواهد شد.

شرکت‌های واردکننده حتی تبلیغات خود را نیز آغاز کرده و احتمالا تا انتهای سال چند هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود. فعالان بازار معتقدند با ورود خودروهای خارجی، منحنی قیمت در بازار نزولی خواهد شد؛ منتها رخ دادن این اتفاق منوط به آن است که قیمت ارز بالا نرود. به عنوان مثال اگر همزمان با واردات خودرو، قیمت ارز مثلا به ۴۰هزار تومان برسد، نمی‌توان انتظار داشت منحنی قیمت خودرو از ناحیه واردات نزولی شود و ورود خودروهای خارجی شاید تنها از سرعت رشد قیمت تا حد اندکی بکاهد. اما طبق اطلاعات رسیده از بازار، در‌حال‌حاضر پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۱۴میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۲۰۰میلیون تومان هزینه کرد.

همچنین تیبا هاچ‌بک ۲۲۴میلیون تومان به فروش می‌رود و قیمت تیبا صندوق‌دار هم به ۲۱۹میلیون تومان رسیده است. از بازار ساینا هم خبر می‌رسد این خودرو ۲۳۰میلیون تومان قیمت دارد و کوییک دنده‌ای هم ۲۲۹میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برای خرید کوییک اتوماتیک پلاس نیز باید ۳۱۲میلیون تومان هزینه کرد. طبق گفته فعالان بازار، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۳۴۵میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم خودرویی ۴۱۰میلیون تومانی است.

bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین