bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۹۱۱۸۸

ماجرای پیچیده برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲؛ یک کنکور استثنایی

ماجرای پیچیده برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲؛ یک کنکور استثنایی
مهم‌ترین چالش در برپایی این مدل کنکور، دو نوبت بودن آن است: کسی که در دی‌ماه امتحان داده، در تیرماه هم شانس‌اش را امتحان می‌کند، دانش‌آموز در این شرایط بلاتکلیف است و نمی‌داند کدام آزمون را بهتر از سر گذرانده است. این‌ها پیچیدگی‌های آماری دارند. سازمان سنجش می‌گوید، درصد را در نظر می‌گیریم، اما ۷۰ درصد آزمون دی‌ماه با ۷۰ درصد آزمون تیرماه، یک ارزش دارد؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱

۴۳ روز مانده به برگزاری اولین نوبت از آزمون کنکور سال ۱۴۰۲، هنوز بسیاری از داوطلبان بلاتکلیف‌اند. آن‌ها همچنان امید دارند که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی لغو شود و مجلس شورای اسلامی تصمیم دیگری برای آن‌ها بگیرد.

به گزارش هم میهن، همه این‌ها در شرایطی است که براساس خبر‌های رسیده از کمیسیون آموزش مجلس که طرح یک فوریتی اصلاح قانون کنکور را بررسی می‌کند، امسال کنکور به‌صورت دو نوبت (یکی در ۲۹ دی‌ماه و دیگری در تیرماه سال آینده) با تاثیر قطعی معدل برپا می‌شود، اما اتفاق مهم اینکه، به گفته شیوا قاسمی‌پور، دبیر کمیسیون آموزش مجلس به هم‌میهن، کنکور امسال استثنائا و به «حرمت صحبت‌های رئیس‌جمهوری» به این شکل برگزار و از سال آینده آزمون سراسری به شیوه دیگری برگزار می‌شود.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، اما از جزئیات کنکور سال ۱۴۰۳ بی‌خبر است. او هم به هم‌میهن می‌گوید، تنها موضوعی که از آن اطلاع قطعی دارد این است که امسال کنکور دو نوبت با تاثیر قطعی معدل برپا می‌شود. هرچند، اما و اگر‌هایی درباره توانایی آموزش‌وپرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی داوطلبان و ایجاد زیرساخت‌ها را وجود دارد.

۲۹ و ۳۰ دی‌ماه اولین نوبت کنکور برپا می‌شود و حالا آنطور که نماینده داوطلبان معترض به هم‌میهن می‌گوید که استرس میان آن‌ها بسیار بالاست، برخی اقدام به خودکشی کرده‌اند و بسیاری هم قرص‌های آرامبخش مصرف می‌کنند. از سوی دیگر کارشناسان آموزشی هم می‌گویند که در این وضعیت باند‌های تقلب هم فعال شده‌اند و از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کرده‌اند.

اوایل آذرماه بود که کلیات طرح یک فورتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در کمیسیون آموزش به تصویب رسید، این در حالی است که پیش از آن دو فوریت این قانون مطرح شده بود که فقط یک فوریت آن رأی آورد. همان موقع رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد، عمده تغییرات در جزئیات این طرح، مربوط به سال‌های آینده خواهد بود. قاسمی‌پور، اما توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید، مجلس قانون‌گذار است و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور و دو نوبته کردن آن و تاثیر قطعی معدل ورود کرده که براساس آن طی سه‌سال ۴۰ درصد، ۵۰ درصد و ۶۰ درصد باشد؛ یعنی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴.

او ادامه می‌دهد: «در کنار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شورای سنجش و پذیرش هم در این زمینه ورود کرده است. اما درمجموع، داوطلبان کنکور اعتراضات زیادی به این مصوبه دارند. به همین دلیل در مجلس طرح دو فوریتی آن بررسی شد که یک فوریتی‌اش رأی آورد. پس از آن هم همان طرح یک فوریتی به کمیسیون آموزش فرستاده شد.» قاسمی‌پور می‌گوید، روز دوشنبه در کمیسیون آموزش موضوع بررسی شد، به هر حال شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌وقت اعلام نمی‌کند تصمیم اشتباهی گرفته است و از سوی دیگر شورای سنجش در جایگاهی نیست که تغییری در قانون ایجاد کند، چراکه اختیار قانون‌گذاری دست مجلس است.

در راستای این موضوع، مجلس جلسه‌ای در کمیته آموزش تشکیل داد و یک‌سری از نکات را مطرح کرد که قطعا به کنکور سال ۱۴۰۲ نمی‌رسد، چراکه پس از تصویب مجلس باید مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد و به این ترتیب دانش‌آموزان سرگردان‌تر می‌شوند. از همه این‌ها گذشته هر نوع تغییر، نیاز به اعلام از یک سال قبل دارد؛ بنابراین پس از پایان برپایی دو نوبت کنکور، برای آزمون سال ۱۴۰۳ باید تغییرات جدید اعلام شود.

نظر مجلس؛ حذف کنکور

به‌گفته دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به حرمت صحبت‌های رئیس‌جمهوری برای اجرای این مصوبه، امسال این مدل کنکور برگزار می‌شود و کنکور سال ۱۴۰۳ متفاوت از کنکور ۱۴۰۲ و کنکور‌های قبلی خواهد بود: «البته ممکن است مجلس تصمیم بگیرد کنکور مانند سال‌های قبل برگزار شود. به هر حال مجلس این اختیار را دارد که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش را رد کند و قانون جدید تصویب کند.»

او درباره نظر اعضای کمیسیون آموزش مجلس درباره شیوه برگزاری کنکور هم توضیح می‌دهد: «نظر بیشتر افراد بر حذف کنکور است، البته این اتفاق طی یکی، دو سال اتفاق نمی‌افتد و نیاز به برنامه طولانی‌تری دارد. به هر حال کنکور تبدیل به ماجرایی شده که دانش‌آموزان از همان اول ابتدایی تست‌زنی را شروع می‌کنند و این اصلا خوب نیست.»

او می‌گوید، در مجلس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوانین سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در ارتباط با برگزاری کنکور مورد بررسی قرار گرفت، تمام موضوعاتی که در مصوبه شورا آمده به غیر از دو، سه مورد جزئی، در قانون آمده، اما شورای سنجش ترک فعل کرده است. آنطور که مشخص است تمام مواردی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار داده در قانون آمده است. در این میان مواردی که به‌نفع دانش‌آموزان و داوطلبان است و برای ما هم اهمیت دارد، مورد توجه قرار گرفته که برای سال‌های آینده در نظر گرفته می‌شود.»

این نماینده مجلس درباره برگزاری امتحانات نهایی در آموزش‌وپرورش می‌گوید: «وزارت آموزش‌وپرورش اول باید زیرساخت‌ها را فراهم کند. البته رئیس‌جمهوری وعده داده اعتباراتی را به آن‌ها اختصاص دهد تا آن‌ها بتوانند آزمون مطمئنی برگزار کنند.» براساس اعلام او، کنکور امسال یک آزمون استثنایی است و فقط برای همین امسال هم برپا می‌شود.

از نتیجه کنکور بی‌اطلاعم

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور از اینکه کنکور در سال آینده به چه شیوه‌ای برگزار می‌شود، اعلام بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید، براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، امسال کنکور در دو نوبت در دی و تیرماه سال آینده برگزار می‌شود و قرار نیست تغییری در این زمینه رخ دهد. با این حال می‌گوید: «اینکه چطور می‌خواهند ضرایب را حساب کنند، باید منتظر نتیجه بررسی‌های مجلس و شورا ماند. پس از برپایی آزمون‌ها و بررسی طرح یک فوریتی مجلس، درنهایت آن چیزی که به نتیجه برسد، اعمال می‌شود.»

مروتی می‌گوید، سازمان سنجش یک سازمان مجری است و آزمون‌های تیر و دی‌ماه را برگزار می‌کند، اما مشخص نیست سال آینده کنکور به همین شکل برگزار می‌شود یا خیر.» او در پاسخ به این سوال که چه اصراری در برگزاری کنکور دو نوبته و تاثیر قطعی معدل آن‌هم با وجود مخالفت‌ها و اعتراض‌های گسترده وجود دارد، توضیح می‌دهد: «به هر حال این روش جدیدی است و ما نمی‌دانیم نتیجه عملی آن چه می‌شود. دوستانی که موافقند، نتیجه نظرسنجی‌هایی می‌آورند که ۹۰ درصد موافقند و این بهترین شیوه برگزاری کنکور است.

از آن سو مخالفان نتایج نظرسنجی می‌آورند و اعلام می‌کنند ۹۰ درصد داوطلبان مخالفند. باید یک مرکز بی‌طرف بیاید و هر دو مورد را بررسی کند، به هر حال آن مرکز نمی‌تواند سازمان سنجش باشد، چراکه ما مجری هستیم و به هر سمتی برویم ممکن است این شائبه به وجود آید که ما در تلاشیم مدل خودمان به‌ثمر برسد. ما نمی‌توانیم درباره این موافقت‌ها و مخالفت‌ها نظر بدهیم.»

برپایی آزمون نمی‌تواند بی‌خطا باشد

با این همه، اما این مسئول در سازمان سنجش به‌عنوان کارشناسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده، ایراداتی به مدل جدید برپایی کنکور وارد می‌کند: «یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های من این است که آموزش‌وپرورش به دلیل مشکلات زیادی که از نظر تجهیزات و بودجه دارد، نتواند سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور را جمع‌آوری کند. تعداد آن‌ها نزدیک ۵۰۰ هزار نفر است که باید سابقه تحصیلی‌شان از یک تا ۱۱ درس ایجاد شود. بعید می‌دانیم برپایی این آزمون‌ها بی‌خطا باشد. آن‌ها به ما اطمینان داده‌اند که می‌توانند برگزار کنند و ما هم به آن‌ها اعتماد می‌کنیم.»

او درباره حدود اختیارات سازمان سنجش در تغییر مدل برپایی کنکور هم می‌گوید: «هر جا از ما نظرخواهی شده، اعلام کرده‌ایم، اما به هر حال هر چه در مجلس و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، ما انجام می‌دهیم.» او درباره انتقاد به ابلاغ نشدن مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در موعد مقرر و بی‌اطلاعی از جزئیات اجرای این دو آزمون هم می‌گوید: «ما به‌موقع ابلاغ کردیم، اما تغییرات جزئی ایجاد شد که در این چند روز اضافه کردیم.»

چرا کنکور امسال پیچیده شد؟

دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در شرایطی تاکید می‌کند که امسال به طور استثنا کنکور به شکل جدیدی برگزار می‌شود که پیش از این رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته بود، این تغییرات برای کنکور ۱۴۰۲ شروع و تا ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت. براساس همین تصمیم‌گیری، قرار است درس‌های عمومی در کنکور حذف و به سوابق تحصیلی منتقل شود و آزمون اختصاصی برای درس‌های اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار شود.

نتیجه این آزمون برای دو سال اعتبار دارد. اعمال تغییر بر اجرای کنکور ۱۴۰۲، اگرچه در اواخر دولت قبل کلید خورد، اما اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی طی یک سال گذشته به‌طور جدی بر این موضوع دست گذاشتند و تابستان امسال توانستند حرف‌شان را بر کرسی بنشانند؛ اتفاقی که با واکنش‌های اعتراضی زیادی همراه شد. گروهی از این مخالفان، مشاوران کنکور، گروهی دانش‌آموزان کلاس دوازدهم، بخشی داوطلبان پشت کنکوری و گروهی هم کارشناسانی بودند که ایرادات فراوانی به نحوه اجرای آن داشتند. ایراد‌ها درباره نداشتن زمان کافی برای درس‌خواندن، صرف هزینه‌های بیشتر، حذف درس‌های عمومی و از همه این‌ها مهم‌تر مسئله ترمیم معدل برای پشت کنکوری‌هاست. شبکه‌های اجتماعی، اما میدان بزرگ‌تری برای اعلام این مخالفت‌ها بود تا جایی که هشتگ‌های لغو فوری مصوبه فاجعه‌بار کنکور، نه به تاثیر قطعی معدل و... ثبت شد.

رئیس دولت سیزدهم بیشترین اصرار را برای اجرای این مصوبه داشت. او ۲۵ تیرماه، ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ماه و اصلاحات بعدی را برای اجرا ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، آزمون سراسری سال آینده با تغییراتی برگزار می‌شود. بر این اساس نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

نزدیک سه‌هفته از این ابلاغ می‌گذشت که کارزاری تحت عنوان لغو تاثیر قطعی معدل بر کنکور ثبت شد و رئیس دولت، رئیس مجلس و رئیس سازمان سنجش را خطاب قرار داد. در بخشی از این کارزار آمده بود: «با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، نمره‌گرایی در سیستم آموزشی از قبل کنکور شروع می‌شود و تبعات خاص روانی بر دانش‌آموزان خواهد داشت. همچنین حق دانش‌آموزان با معدل‌های پایین که کنکور را فرصت جبران برای خود می‌بینند، تضییع می‌شود.

از سوی دیگر، شیوه‌های نوینی برای تقلب به وجود آمده که مسئولان از آن غافل‌اند. گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چندده برابر آزمون سراسری بوده و جلوگیری از بروز تقلبات و تخلفات در سه‌مرحله پیش از آزمون، حین آزمون و پس از آزمون غیرممکن است. با توجه به اینکه تعداد حوزه‌ها بالاست و آزمون‌ها به‌طور متمرکز در یک حوزه برگزار نمی‌شود و برگزاری امتحانات در طول یک‌ماه صورت می‌گیرد، تامین امنیت برگزاری امتحانات در مقایسه با کنکور که در چهار ساعت برگزار می‌شود، سخت‌تر است. همچنین این مدل برگزاری کنکور، منجر به گسترده شدن بازار سودجویان عرصه کنکور و ورود گسترده‌شان به پایه‌هایی پایین‌تر به بهانه امتحانات نهایی است.

از سوی دیگر، مافیای جدیدی برای ترمیم معدل و کلاس‌های خصوصی شکل می‌گیرد.» در بخش دیگری از این کارزار آمده بود: «برخی داوطلبان، فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی‌اند و برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل، باید مجدد کتاب‌های درسی نظام جدید را خریداری و مطالعه کنند، درحالی‌که دسترسی به کلاس‌های درس نظام جدید نداشته‌اند و این خلاف عدالت آموزشی است. همچنین داوطلبانی که دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ کسب کرده‌اند و امتحانات اخذ دیپلم آن‌ها کشوری نبوده است، فاقد سابقه تحصیلی‌اند.» آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند، فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزانی که قصد شرکت در گروه آزمایشی متفاوت از دیپلم خود را دارند، نمی‌توانند از حق سابقه تحصیلی متفاوت خود استفاده کنند.

از ابتدای خبری شدن ماجرا، داوطلبان معترض چندین‌بار مقابل ساختمان‌های مرتبط تجمع کردند. آخرین‌بار مربوط به ۲۹ آبان‌ماه است که مقابل وزارت علوم شکل گرفت.

اقدام به خودکشی و مصرف قرص‌های آرامبخش

دانیال آقایی، داوطلب کنکور و نماینده یک گروه سه‌هزار نفری از معترضان به برگزاری کنکور دو نوبتی و تاثیر قطعی معدل است. او جزو افرادی است که حدود ۱۰ سال پیش دیپلم گرفته و حالا در تلاش است تا در کنکور شرکت کند. اما مخالف شکل جدید برپایی کنکور است و می‌گوید، نه هزینه‌اش را دارد، نه آن را معتبر می‌داند. به گفته او، هربار ثبت‌نام در آزمون ۱۳۰ هزار تومان است و با وجود بی‌اعتبار بودن آن برای گروه بزرگی از داوطلبان، بیش از ۹۰۰ هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

با اینکه گفته می‌شود برپایی کنکور با تغییرات جدید، تلاش برای عادلانه برگزار کردن آن است، اما آقایی به هم‌میهن می‌گوید، این روش دور از عدالت است چراکه در بسیاری از مناطق محروم در سیستان‌وبلوچستان یا خوزستان و... معلم ادبیات، زیست تدریس می‌کند و معلم دیگر، درس تخصصی غیرمرتبطی را: «مناطق محروم، امکانات آموزشی ندارند. در مدارس شمال و جنوب یک‌شهر هم امکانات آموزشی یکسان نیست. از سوی دیگر، این اتفاقات منجر می‌شود میزان تقلب‌ها افزایش یابد.»

او مهم‌ترین دغدغه دانش‌آموزان را ترمیم معدل می‌داند به‌ویژه برای پشت کنکوری‌ها یا هر کسی که سال‌ها پیش دیپلم گرفته است: «کسی که چند سال پیش دپیلم گرفته، چرا باید بار دیگر امتحان بدهد؟ ترمیم معدل عملا به‌کار دانش‌آموزان کلاس دوازدهمی نمی‌آید و فقط شامل افرادی می‌شود که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند.

این‌ها استرس زیادی به داوطلبان وارد می‌کند. نظرسنجی‌های رسمی نشان داده ۸۵ درصد داوطلبان، مخالف این مدل برگزاری کنکور هستند. ما بار‌ها از نمایندگان مجلس از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و از سازمان سنجش، موضوع را پیگیری کردیم.» او می‌گوید، با این تغییرات باید فاتحه درس‌هایی مانند ادبیات، زبان انگلیسی و... را خواند. این‌ها درس‌های عمومی هستند که دیگر در آزمون‌ها لحاظ نمی‌شوند و حتی منجر شده تا در برخی مدارس به‌ویژه تیزهوشان، درس‌های عمومی به خود دانش‌آموز محول شود و اساسا مدرسه معلمی برای آن درس در نظر نگرفته است.

برخی مدارس هم برای بالا بردن آمار قبولی‌های کنکور، از همین حالا به دانش‌آموزان گفته‌اند، بروند خانه و درس بخوانند. آقایی می‌گوید، دانش‌آموزان ماه‌هاست دچار استرس شده‌اند. تعداد زیادی از آن‌ها به خوردن قرص‌های اعصاب روی آورده‌اند و تعدادی هم اقدام به خودکشی کرده اند. به‌گفته آقایی، پیشنهاد این است که دی‌ماه آزمون برگزار شود، اما برای تیرماه سال آینده مانند هر سال دیگر کنکور برگزار شود.

آغاز فعالیت باند‌های تقلب

یک کارشناس آموزشی که نخواست نامش در گزارش بیاید هم در انتقاد به این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید، هزینه برگزاری این آزمون برای داوطلبان کنکور بالاست. چراکه هم آموزش‌وپرورش برای ترمیم معدل از داوطلبان پول می‌گیرد، هم دانش‌آموزان باید در کلاس‌ها شرکت کنند و هم کتاب‌های مربوطه را بخرند. حالا به همه این‌ها باید ماجرای کنکور و درس‌های اختصاصی را اضافه کرد. مجموعه این اقدامات منجر شده تا هزینه کنکور چندین برابر سال‌های گذشته شود و فشار زیادی به خانواده‌های متوسط و فقیر وارد کند.

او درباره طرح دو فوریتی که به مجلس ارائه شد و فقط یک فوریت آن رأی آورد، می‌گوید: «سازمان سنجش با این مصوبه همراه بود و پیش‌دستی کرد و ثبت‌نام کنکور دی‌ماه را انجام داد، به همین دلیل امکان لغو آن وجود نداشت، آن‌ها صبر نکردند تا ببینند نتیجه بررسی‌ها به کجا می‌رسد. یک‌میلیون نفر هم ثبت‌نام کرده و پول داده‌اند. سال گذشته ثبت‌نام در کنکور ۵۰ هزار تومان بود، امسال به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. اگر این ثبت‌نام‌ها صورت نگرفته بود، هفته گذشته طرح به تصویب می‌رسید و تبصره لغو می‌شد.»

این کارشناس آموزشی یکی دیگر از ایرادات برگزاری این آزمون در آموزش‌وپرورش را احتمال بالای وقوع تقلب عنوان می‌کند: «باید وسایل مقابله با تقلب حین برگزاری جلسه آزمون، فراهم شود. این وسایل را سازمان سنجش در اختیار دارد، درحالی‌که آموزش‌وپرورش از یک‌سو این وسایل را ندارد و از سوی دیگر، تعداد حوزه‌هایش بیشتر است. تقلب در جلسه‌های آزمون، گریزناپذیر است؛ بنابراین تا زمانی که آموزش‌وپرورش این وسایل را تهیه نکند و از سوی دیگر حق‌الزحمه مصححان را به‌موقع و به میزان قابل قبول پرداخت نکند نمی‌توان این آزمون‌ها را به درستی برگزار کند.»

به گفته او، در حال حاضر گروه‌های تقلب فعال شده‌اند و حتی قیمت‌ها را بالا برده‌اند. آزمون ساعت هشت‌صبح شروع شود ۱۰ دقیقه بعد سوال‌ها منتشر شده است. براساس اعلام این کارشناس آموزشی، بدنه سازمان سنجش با این نوع برگزاری آزمون مخالف است، اما برخی مسئولان در آموزش‌وپرورش تاکید فراوانی بر اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارند. او در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که بخش قابل توجهی از آن‌ها مخالف مصوبه‌اند و بیشتر از یک سال از راه‌های مدنی پیگیر مطالبات‌شان بوده‌اند در صورت اعمال تغییر در مصوبه برای سال آینده، سودی از آن نمی‌برند.

ناتوانی از برگزاری یک سمینار آنلاین

علی‌اصغر شریفی، مشاور کنکور چندین مدرسه است، یک آموزشگاه آنلاین دارد و به اینکه گفته می‌شود تغییرات کنکور ۱۴۰۲ برای ۱۴۰۳ اعمال نمی‌شود، خوشبین نیست.

او می‌گوید، تغییرات کنکور ۱۴۰۲ نتیجه دو سال مطالعه است. با اینکه شریفی مخالف صددرصدی این تغییرات نیست، اما ایراداتی هم به آن وارد می‌کند: «اصلی‌ترین مورد، تاثیر قطعی معدل است. قبلا در سال‌های ۹۲، ۹۱، ۹۳ و ۹۴ ماجرای تاثیر قطعی معدل اجرا شد، اما به دلیل ایراداتی که داشت از سال ۹۵ متوقف شد. نکته‌اش هم برای افرادی است که سال‌ها قبل دیپلم گرفته‌اند و باید برای ترمیم معدل اقدام کنند. کسی که در سال ۹۸ معدل خوبی به دست آورده، شاید دیگر نتواند به آن معدل برسد. به هر حال زمانی که تاثیر قطعی معدل مطرح می‌شود، مقایسه سخت می‌شود.»

به‌گفته او، مهم‌ترین چالش در برپایی این مدل کنکور، دو نوبت بودن آن است: «کسی که در دی‌ماه امتحان داده، در تیرماه هم شانس‌اش را امتحان می‌کند، دانش‌آموز در این شرایط بلاتکلیف است و نمی‌داند کدام آزمون را بهتر از سر گذرانده است. این‌ها پیچیدگی‌های آماری دارند. سازمان سنجش می‌گوید، درصد را در نظر می‌گیریم، اما ۷۰ درصد آزمون دی‌ماه با ۷۰ درصد آزمون تیرماه، یک ارزش دارد؟ به هر حال آزمون‌ها یک سطح ندارند. سطح آزمون‌ها هربار متفاوت است و داوطلبان قوی سال قبل، در آزمون سال بعد دیگر حضور نخواهند داشت.»

به‌گفته او، نکته دیگر سلیقه‌ای بودن تصحیح آزمون است درحالی‌که تصحیح باید الکترونیکی باشد و به دست چند مصحح برسد. البته حالا گفته می‌شود که سوالات به تستی نزدیک می‌شود، جواب‌ها کوتاه می‌شود و توضیح زیادی نمی‌خواهد. وعده داده‌اند ایرادات مربوط به سوالات اصلاح می‌شود. شریفی می‌گوید، تا زمانی‌که آزمون برگزار نشود، نمی‌توان به نتیجه رسید.

نکته دیگری که از سوی این متخصص مشاوره کنکور مطرح می‌شود، بحث عدالت در نظام آموزشی است هرچند او تاکید می‌کند، تا همین حالا هم کنکور به صورت عادلانه برگزار نمی‌شد: «برخی دانش‌آموزان در سوالات تشریحی قوی‌اند، اما هیچ‌وقت رتبه خوبی در کنکور نیاورده‌اند. معمولا دانش‌آموزان کندی هستند و هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند. به آن‌ها برچسب دانش‌آموز ضعیف خورده می‌شود. در مدل جدید کنکور این دانش‌آموزان می‌توانند توانایی‌شان را نشان دهند. البته گفته می‌شود، شاید راه دیگری برای جبران این وضعیت دانش‌آموزان وجود داشته باشد، مثل در نظر گرفتن وقت بیشتر برای تست‌زنی. ما دانش‌آموزان زیادی می‌بینیم که نه درس نخوان هستند، نه نامنظم. اما به دلیل سرعت پایین در پاسخ‌دهی، از آزمون کنکور حذف می‌شوند و درنهایت ناچارند در رشته‌های پایین‌تری درس بخوانند. شاید بتوان گفت با در نظر گرفتن تاثیر معدل، این مسئله تعدیل می‌شود.»

ایراد دیگر، اما به زیرساخت‌های آموزش‌و‌پرورش برای برگزاری این آزمون‌ها وارد می‌شود. شریفی در این باره هم می‌گوید، آموزش‌و‌پرورش هیچ‌وقت زیرساختی برای هیچ کاری نداشته است: «آموزش‌وپرورش نمی‌تواند یک سمینار آنلاین ۱۰ هزار نفری برگزار کند. سایت این وزارتخانه روز تعطیل کار نمی‌کند، بنابراین نمی‌توان انتظار بالایی از آن داشت. اما به هر حال باید تغییر را از جایی شروع کرد.» بخشی از انتقادات به شیوه جدید برپایی کنکور، اما به اعتراض مشاوران این آزمون‌ها در مدارس و مراکز آموزشی بر می‌گردد. شریفی هم به‌عنوان مشاور کنکور می‌گوید، باید شیوه‌ها را به‌روز کرد: «ما دو تغییر عمده در کارمان ایجاد کرده‌ایم. یکی اینکه به دانش‌آموزان اطمینان داده‌ایم که قرار نیست آن‌ها کاری انجام دهند. ما به‌عنوان مشاور باید برنامه‌ریزی‌مان را تغییر دهیم. مورد بعدی هم، تغییر در ایجاد تعادل بین سوال‌های تشریحی و تستی است.»

شریفی می‌گوید، بیشترین استرسی که اکنون به داوطلبان داده می‌شود از سوی همکاران، یعنی مشاوران کنکور است. آن‌ها می‌گویند، دانش‌آموزان تبدیل به موش آزمایشگاهی شده‌اند، باید با پزشکی خداحافظی کنند یا عده‌ای می‌گویند که با این وضعیت امیدی به این مملکت نیست.

برخی از آن‌ها کانال‌های تلگرامی پرمخاطبی هم دارند. این مسائل استرس داوطلبان را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر دانش‌آموزان هم در فضای مجازی به‌طور مرتب در حال اعتراض‌اند، اما آیا رقبای آن‌ها نشسته‌اند تا دعوا تمام شود و بعد درس بخوانند؟ قطعا خیر. او با برگزاری دو نوبت کنکور موافق است، اما می‌گوید، ایراد بر زمان برگزاری آنهاست: «نباید دو کنکور یکی در دی‌ماه و دیگری در تیرماه برگزار شود. اگر قصد دارند دو کنکور برپا کنند، باید مثلا یکی در نیمه تیرماه باشد و دیگری در پایان تیرماه تا دانش‌آموزان و داوطلبان آمادگی داشته باشند.»

این مشاور کنکور نکته دیگری را مورد توجه قرار می‌دهد: «کنکور دی‌ماه عملا برای دانش‌آموزان کلاس دوازدهمی نیست. آن‌ها هنوز درس‌شان را تمام نکرده‌اند و شش‌ماه زودتر باید آزمون بدهند. در این شرایط استرس‌شان هم بیشتر است.»

با اینکه از مجلس خبر می‌رسد که نمایندگان مخالف مدل جدید کنکور هستند، اما شریفی می‌گوید، اینطور هم نیست که در مجلس مخالف مدل جدید کنکور باشند. در جلسه‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رئیس‌مجلس و رئیس کمیسیون آموزش حضور دارند، اما آنجا مخالفتی اعلام نکرده‌اند.

برچسب ها: کنکور 1402
bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین