bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۰۰۰

وبلاگهای فارسی ، طرح ساماندهی و اجبار دامنه IR

مسعود لواسانی
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۸۶
بلاگر جعبه خاطرات ضدمورچه می نویسد: لابد هک شدن همزمان بلاگفا و پرشین بلاگ شما را نیز مانند من متعجب کرده است. آنچه به نظر می رسد این است که آب از چشمه گل آلود است و مهدی بوترابی و علیرضا شیرازی تنها ابزار اجرای سیاستی شده اند که از سوی «BIG BROTHER» برایشان دیکته شده است و این بنده های خدا گناهی ندارند و از جایی دیگر مجبور به اسباب کشی از خانه قدیمی شان شده اند. و گرنه چه عقل سلیمی است که ویلای دو نبش دامنه دات کام «COM.» را رها کند و بیاید مستاجر سرپناه غیر قابل اعتماد دامنه دات آی آر«IR.» شود ؟!

وی عقیده دارد: یکی از نکات قابل توجه در جریان هک شدن پرشین بلاگ موج سواری صدا و سیما بود که مثلا در یکی از بخش های خبری خبری را با این مضمون بود که "بعد از هک شدن سرویس های وبلاگ فارسی مدیران آنها سایشان را به روی دامنه دات آی آر منتقل کرده اند و متوجه شده اند که دامنه دات آی آر مطمئن تر است! "

وبلاگ نویسان ساکن ایران هنوز اخطارها و هشدارهای وزارت ارشاد در نخستین روزهای فروردین امسال را فراموش نکرده اند که رادیو و تلویزیون دولتی ایران در اعلامیه های مکرر از وبلاگ نویسان و صاحبان صفحات وب می خواست که در مهلت یک ماهه به سایت ساماندهی دات کام بروند و با ارائه مشخصات ، وبلاگ و سایت شخصی شان را ثبت کنند.

این اقدام به دلیل گاف های فراوان و سوتی های وحشتناکی که در اجرای آن وجود داشت در کوتاه زمان به محملی برای شوخی و مسخره کردن مجریان آن بدل شد ولی وبلاگ نویسان غافل از این معنا بودند که چه خوابی برایشان دیده اند. خوابی که کمتر از شش ماه دیگر تعبیر شد. طراحان ساماندهی وبسایت ها و وبلاگ های اینترنتی از ابتدا فکر همه چیز را کرده اند آنچه که در مرحله نخست این طرح مورد توجه مسئولین و مجریان قرار داشت ثبت نام و اطلاعات وب سایت های دارای دامنه اختصاصی بود. در آن مقطع زمانی اعلام شد که دارندگان وبلاگ که از میزبان های فارسی و داخلی استفاده می کنند نیازی به ثبت نام ندارند و دریافت اطلاعات از آنها به صورت اختیاری صورت می گیرد.

این بود که فاز دوم از طرح ساماندهی با تکلیف این مساله که سرویس های وبلاگ فارسی باید تغییر دامنه بدهند و حتما بر روی دامنه ایران «IR.» قرار بگیرد. با این هدف که بعد از قرار گرفتن این سرویس دهندگان بر روی دامنه دات آی آر راحتتر تحت کنترل برادر بزرگ قرار گیرند. 

به خواننده این سطور باید عرض کنم که دیرزمانی نخواهد بود که دولت اعلام کند تنها سایت هایی را به رسمیت می شناسد که بر روی دامنه دات آی آ ر باشد و از قوانین چنین و چنان مصوب هیات وزیرات تبعیت کند و این را باید بنویسد و آن را ننویسد و کذا ... .

پس برادر بزرگ با هدف قانونی کردن اقدامات بعدی خود بر ضد وبلاگ های مستقر در سرویس دهندگان رایگان مستقر در ایران این اقدام را صورت می دهد و غالب مشکلاتی که برای بلاگفا و پرشین بلاگ رخ می دهد را می توان در این راستا ارزیابی کرد.

برادر بزرگ از همان ابتدای به راه افتادن جریان وبلاگ و وب نویسی با این پدیده مشکل داشت و از آنجا که نمی توان با این جریان که به مثابه یک سیل بنیان کن می نمود برخورد کند سعی کرد آن را به کنترل خود در آورد و به این ترتیب سرویس های رایگانی را راه اندازی کرد و به اصطلاح خودمان جریان راست و چپ را در وبلاگستان علم کرد و .... جان کلام اینکه در کوتاه زمان حرکتی را که می رفت تهدیدات امنیتی خود را بروز دهد به کنترل خود در آورد.

روشن است که اگر دامنه سایتی تغییر کند هرچند اگر محتوای آن حفظ شده باشد تمامی لینک ها و سوابق موجود از صفحات آن سایت در محیط وب و موتورهای جستجو از بین می رود و با این تدبیر برادر بزرگ قصد شکستن همه لینک های قبلی، تطهیر فضای وب فارسی در اینترنت و همچنین فراهم کردن زمینه اقدامات بعدی در مورد وبلاگ ها را داشته است.

حالا به نظر شما این اقدامات از کجا و با چه هدفی طرح ریزی و اجرا می شود؟ و شما فکر می کنید حرکت بعدی چه باشد ؟


مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین