bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۲۶۱۸
اشپیگل: خدانگهدار یونان

هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود!

اروپا تمام توان خود را جمع کرده تا در نشست 48 ساعته خود به یک نتیجه کلی برسد؛ اینکه آیا آلمان و فرانسه می توانند در مورد زدودن تمام بدبینی هایی که شانس نجات یورو به همین شکل فعلی را احاطه کرده، توافق کنند یا خیر، مهمترین مسئله نشست امروز خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
فرارو- اروپا تمام توان خود را جمع کرده تا در نشست 48 ساعته خود به یک نتیجه کلی برسد؛ اینکه آیا آلمان و فرانسه می توانند در مورد زدودن تمام بدبینی هایی که شانس نجات یورو به همین شکل فعلی را احاطه کرده، توافق کنند یا خیر، مهمترین مسئله نشست امروز خواهد بود. اما شرایط کنونی اروپا گویا مصداق این جمله کارل مارکس است "هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود." 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گاردین، وزرای دارایی ناحیه یورو روز دوشنبه در حالی با هدف پاسخگویی به بحران سیاسی یونان و بحران اقتصادی اسپانیا در بروکسل گردهم می آیند که تمام نگاه ها به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور جدید فرانسه است؛ کسی که به محض ادای سوگند طی روز سه شنبه به برلین سفر خواهد کرد تا با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دیدار کند.    

اولاند، قهرمان جدید سیاست های رشد اروپا در مقابل مرکل، طرفدار اصلی برنامه های ریاضتی به عنوان راه حل بحران اروپا، جبهه گرفته است. رهبر آلمان که ذاتاً در مشاجرات اروپایی محکم و قوی است، به شکل فزاینده ای رو به منزوی شدن نهاده و شکست حزب محافظه کار وی در انتخابات مجلس ایالتی در نوردراین وستفالن، پرجمعیت ترین ایالت این کشور در مقابل سوسیال-دموکرات ها می تواند از نشانه های افزایش این انزوا باشد.    

اروپا طی هفته گذشته نوسانات بسیاری را متحمل شده؛ از نتایج رای گیری هایی که مخالف حزب حاکم بوده تا اعتراضات و بن بست سیاسی که عدم اطمینان به آینده اروپا را افزایش داده و مثل خوره به جان چشم انداز نجات یورو افتاده است.    

اد بالز، وزیر در سایه دارایی و نماینده پارلمان انگلیس معتقد است که دولت ائتلافی باید در مورد یک استراتژی رشد جدید با دیگر دولت های اروپایی همکاری کند تا ناحیه یورو نجات یابد.    

وینس کیبل، وزیر کار انگلیس اخیراً هشدار داده که اگر ناحیه یورو در حل مشکلات یونان ناکام بماند، انگلیس تاثیر اقتصادی شدیدی را متحمل خواهد شد. وی تاکید کرد که انگلیس تنها امیدوار است که دیوارهای حفاظتی ناحیه یورو آنقدر محکم باشند که از سرایت این آشوب به سایر کشورها جلوگیری کنند.    

 وی در ادامه متذکر شد که انگلیس هیچ مشکلی برای مدیریت این مسئله ندارد چراکه دستکم خارج از ناحیه یورو است اما ممکن است تاثیرات این بحران به اقتصاد انگلیس نیز ضربه بزند. وی تصریح کرد: «این مشکل در صورت سرایت به دیگر کشورها از جمله ایتالیا و اسپانیا، بر اقتصاد ما نیز اثرگذار خواهد بود.»    

 میشل بارنیر، کمیسر داخلی اروپا با اشاره به اینکه این دیوارهای محافظتی ایجاد شده اند، اظهارات کیبل را تایید کرده و گفت از آنجایی که نیمی از صادرات انگلیس به کشورهای عضو ناحیه یورو صورت می گیرد، در صورت سرایت بحران به دیگر کشورها بانک های انگلیس در معرض خطر قرار خواهند گرفت.    

اعتراضات بزرگ و درگیری های کوچک در اسپانیا، بن بست سیاسی در یونان، انتخابات مهم محلی در آلمان و افزایش رویکرد خصمانه هلندی ها در قبال اتحادیه اروپا، همگی مربوط به بحرانی هستند که در طول بیش از دو سال رایزنی در مورد چگونگی نجات یورو شکل گرفته اند.    

 اولاند روز سه شنبه به برلین سفر می کند، آن هم در شرایطی که آرای حزب دموکرات مسیحی مرکل از 35 درصد به 26 درصد کاهش یافته و دو حزب اپوزیسیون سوسیال دموکرات از راست میانه و سبزها موفق شدند در مجموع 51 درصد آرا را در ایالت نورد راین وستفالن از آن خود کنند.    

با توجه به پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی حزب سوسیال دموکرات آلمان می تواند به مثابه تلنگری به چپ میانه اروپا باشد.    

 وزرای دارایی ناحیه یورو امروز (دوشنبه) در بروکسل گردهم می آیند تا نقطه نظرات خود را به اشتراک بگذارند اما احتمال اتخاذ تصمیم بسیار اندک است چراکه این نشست تحت تاثیر اختلافات سیاسی آلمان و فرانسه در مورد مسائل اقتصادی قرار گرفته است.    

 روز شنبه ده ها هزار تن از مردم اسپانیا به خیابان ها آمدند تا به شرایط کشوری که بالاترین نرخ بیکاری ناحیه یورو را به خود اختصاص داده، اعتراض کنند. ضمن اینکه به نظر می رسد چهارمین دور تلاش مقامات یونان طی یک هفته اخیر برای تشکیل دولت با ناکامی روبرو خواهد شد تا یونان چند هفته باقی مانده تا برگزاری دور دیگری از انتخابات را در آشوب و بی ثباتی سپری کند؛ انتخاباتی که احتمال روی کار آمدن چپ ها را افزایش می دهد؛ آنها مخالف شرایط تعیین شده ای هستند که یونان برای دریافت کمک 240 میلیارد یورویی ملزم به اجرای آنها است.    

 این در حالی است که نظرسنجی ها در هلند برای نخستین بار پیش از برگزاری انتخابات سپتامبر نشان داد که حزب سوسیالیست ضد اروپایی این کشور پرطرفدارترین حزب است.    

 هفته نامه معتبر اشپیگل عکس روی جلد خود را به یونان اختصاص داده و با تیتر «خدانگهدار یونان» متذکر می شود که زمان بیرون کردن این کشور از ناحیه یورو فرا رسیده است. تقریباً از هر پنج آلمانی چهار نفر معتقدند اگر یونان به شرایط دقیق ناحیه یورو برای دریافت کمک پایبند نباشد، پول های بسته کمکی را هدر داده است. با توجه به این شرایط، مرکل نمی خواهد اتهام نرم شدن را به خود بچسباند.

به همین دلیل است که دولت در برلین و بانک مرکزی آلمان طی هفته گذشته با سر و صدای کمتر اعلام کردند که آماده تحمل تورم بیشتر و افزایش دستمزدها در آلمان هستند تا بتوانند تقاضای داخلی را تامین کرده و اقتصاد اتحادیه اروپا را توازنی نسبی ببخشند. اطلاعاتی که روز سه شنبه منتشر می شوند تائید خواهند کرد که اتحادیه اروپا دچار رکود اقتصادی است. انتظار می رود این آمار و ارقام از رشد بسیار اندک آلمان و رکود اقتصادی فرانسه خبر دهند.           
مجله خواندنی ها
مجله فرارو