bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۳۸۷۹

«آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» کتاب شد

کتاب «آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» به قلم علی اربابی از سوی نشر زوّار منتشر شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۱

کتاب «آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» به قلم علی اربابی از سوی نشر زوّار منتشر شد.

کتاب «آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» در فصل‌های هشتگانه خود با ذکر دقیق منابع به بررسی اصالت، قدمت، اهمیت و ریشه‌های آئین کهن پهلوانی در ایران پرداخته است.

این کتاب در فصل نخست خود به بررسی آئین پهلوانی از دوران اساطیری تا پایان دوره ساسانی می‌‍‌‌‌پردازد. بررسی موضوعاتی مانند جاودانگی و روئین تنی پهلوانان و نیز مطالبی درباره شناخت ذوالقرنین به استناد قرآن کریم از دیگر مطالب این فصل از کتاب است که در ادامه با نگاهی به آئین پهلوانی در عهد هخامنشیان، اشکانیان، پارت‌ها و ساسانیان همراه شده است.

دومین فصل از این کتاب نیز به بررسی آئین پهلوانی بعد از ظهور اسلام می‌پردازد و نگاهی دارد به موضوعاتی مانند فتوت در زندگانی پیامبر اکرم (ص) و نیز بررسی آئین جوانمردی در صدر اسلام. همچنین بررسی اجمالی سیره امیرالمومنین علی (ع) و چگونگی پیوند میان تصوف وعیاری نیز از دیگر بخش‌های این فصل از کتاب است.



بررسی ریشه‌های عیاری در آغاز عصر صفویه و نیز ریشه‌یابی چگونگی پیدایش تشکل عیاران در قرن ششم و هفتم و نیز بررسی زندگی یعقوب لیث و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و پوریای ولی از مهم‌ترین موضوعات ارائه شده در فصل سوم از این کتاب است.

آئین پهلوانی و عیاری در دوره صفوی و قاجار در فصل چهارم از این کتاب مورد توجه قرار گرفته است  که در ادامه و در فصل پنجم به بررسی دوران اوج و زوال این آئین در این دوره قاجار منتهی می‌شود.

بررسی آئین پهلوانی در شهرری عنوان فصل ششم کتاب است که در این زمینه به موضوع زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نگاهی ویژه از سوی نویسنده انداخته شده است.

زندگی سیاسی و اجتماعی غلامرضا تختی نیز دستمایه نویسنده کتاب برای نگارش فصل هفتم از این کتاب شده است.

کتاب «آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» در فصل پایانی با موضوع آداب و مناسک ورزش باستانی و بررسی ریشه‌های استفاده از لغاتی مانند جشن گلریزان، بازوبند پهلوانی و نیز معرفی عملیات و ادبیات زورخانه پرداخته است.

علی اربابی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب با اشاره به اینکه  آئین پهلوانی، جوانمردی و عیاری از دیرباز در میان ایرانیان رواج داشته و سرمنشاء آن را باید در آئین مهر جستجو کرد اظهار داشته است: با اینکه این آئین از دوره هخامنشیان در ایران حضور داشته است، اما با ظهور اسلام به ویژه بعد از حمله مغول و گسترش تصوف، رفته رفته این آئین و شیوه با خانقاه و فرهنگ حاصل از آن درآمیخته و شکل و سیاق تازه‌ای به خود گرفته است. شکی در این وجود ندارد که تفکرات مذهب تشیع در گسترش این آئین موثر بوده است؛ به ویژه اینکه پس از ظهور حکومت صفویه آئین جوانمردی و پهلوانی  که تا پیش از آن به صورتی مردمی نهادینه شده بود، شکلی حکومتی به خود گرفت.

 کتاب «آئین پهلوانی جوانمردی و عیاری» در شمارگان 1650 نسخه و با قیمت 16500 تومان از سوی نشر زوّار منتشر شده است.

منبع: فرادید
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین