bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۰۶۹

آغاز شمارش آراء در ليبي و مشاركت 60 درصدي مردم

با پايان راي‌گيري انتخابات پارلماني ليبي كميسارياي عالي انتخابات اين كشور اعلام كرد كه نزديك به 60 درصد از واجدان شرايط شركت در راي گيري در انتخابات ليبي مشاركت كردند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

با پايان راي‌گيري انتخابات پارلماني ليبي كميسارياي عالي انتخابات اين كشور اعلام كرد كه نزديك به 60 درصد از واجدان شرايط شركت در راي گيري در انتخابات ليبي مشاركت كردند.

به گزارش سايت شبكه الجزيره، اولين انتخابات آزاد ليبي پس از پنج دهه، ساعت هشت بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلي پايان يافت و كار شمارش آراء آغاز شد.

بنابر اعلام كميسارياي عالي انتخابات ليبي نسبت مشاركت مردم در اين انتخابات 60 درصد بوده و نتايج رسمي اين انتخابات تا پايان هفته جاري اعلام خواهد شد.

نوري العبار، رئيس كميسارياي عالي انتخابات ليبي اعلام كرد كه با وجود برخي ناامني‌ها در مناطقي از كشور 1453 مركز از مجموع 1550 مركز راي گيري راس ساعت هشت صبح كار خود را آغاز كردند و برخي از مراكز راي گيري به دلايل امنيتي بسته باقي ماند.

وي اعلام كرد كه تعداد شركت كنندگان در راي گيري به بيش از يك ميليون و 600 هزار راي دهنده رسيد و پس از شمارش كامل آراء تا پايان هفته 200 عضو كنگره ملي ليبي (پارلمان) مشخص خواهند شد.

وي در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با سرپرست وزارت كشور ليبي درباره آمادگي‌هاي امنيتي و چگونگي تامين امنيت انتخابات پارلماني ليبي گفت: طرح امنيتي كه براي انتخابات در نظر گرفته شده بود بسيار موفق بود اما برخي ناامني‌ها در پاره‌اي از مناطق كشور باعث اختلال در امر راي گيري مردم شد.

عمر الخضراوي، سرپرست وزارت كشور ليبي نيز اعلام كرد كه يك تن به دليل درگيري در نزديكي يكي از مراكز انتخابات در شهر اجدابيا به شدت مصدوم شد كه پس از انتقال وي به بيمارستان اين شخص به دليل شدت جراحات درگذشته است.

وي ادامه داد: اين فرد با يكي از نگهبانان مركز راي گيري در اجدابيا درگيري مسلحانه ايجاد كرده كه باعث زخمي شدن و سپس مرگ وي شد.

با وجود پايان راي گيري‌ها اما ناامني‌هايي در شهر بنغازي در شرق ليبي مشاهده شده و هنگام برگزاري انتخابات نيز گروه‌هاي مسلح با حمله به برخي مراكز راي گيري در اين شهر صدها برگه راي در صندوق را در اين شهر به آتش كشيدند. در شهر راس‌الانوف نيز كه يك شهر نفت خيز در شرق ليبي است افراد مسلح با تهديد مانع از رفتن مردم به پاي صندوق‌هاي راي شدند اما در پايان مقامات اين شهر اعلام كردند كه 94 درصد از مراكز راي گيري در اين شهر كار اخذ راي از مردم را با موفقيت انجام دادند.

در همين راستا ايان مارتن، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل كه براي نظارت بر چگونگي برگزاري انتخابات ليبي به اين كشور سفر كرده است با موفقيت آميز خواندن برگزاري انتخابات گفت: هيات بين‌المللي اعزامي به ليبي هيچ شكايتي درخصوص روند برگزاري انتخابات و مسائل فني آن دريافت نكرده اما نگراني‌هايي درباره مسائل امنيتي برگزاري انتخابات وجود داشت.

ناظران اتحاديه اروپا و مركز كارتر نيز انتخابات را "بسيار موفقيت‌آميز" خواندند و اعلام كردند كه از شيوه برگزاري انتخابات پارلماني در ليبي شگفت‌زده شده‌اند.

الكساندر گراف لامبسدورف، نماينده آلماني و رئيس هيات ناظران اتحاديه اروپا در ليبي كه از 21 ناظر تشكيل شده بود اعلام كرد كه برگزاري انتخابات يك روز تاريخي براي ليبي بود و انتخابات به شكل بسيار خوبي در ليبي برگزار شد.

مصطفي عبدالجليل، رئيس شوراي انتقالي ليبي نيز با تاريخي خواندن انتخابات ليبي گفت: انتخابات ليبي يك لحظه سرنوشت ساز و تاريخي در ليبي بود و اين روز باعث تشكيل ليبي جديد خواهد شد.

وي به همگان اطمينان داد كه انتخابات در شرايطي شفاف و آزاد برگزار شده و ابراز اميدواري كرد كه كنگره ملي ليبي باعث برآورده شدن خواسته‌هاي ملت ليبي شود.

عبدالجليل گفت: آنچه كه ليبي شاهد آن است نشان دهنده اين است كه ليبيايي‌ها به وعده‌هاي خود عمل مي‌كنند و از تمام كساني كه در خارج و داخل ليبي به انقلاب اين كشور كمك كردند، تشكر كرد.

عبدالرحيم الكيب، نخست وزير ليبي نيز با اعلام اينكه روند انتخابات به شكل بسيار خوبي اداره شد و پايان يافت، گفت: انتخابات بسيار خوب برگزار شد اما برخي حوادث كوچك كه چندان هم قابل اعتنا نيستند در پاره‌اي از مناطق كشور روي داد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین