bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۵۰۴

برگزاري نشست شوراي امنيت درباره سوريه/ اعزام ناوگان روسيه به طرطوس

در حالي كه شوراي امنيت قرار است امروز (چهارشنبه) نشستي را براي بررسي گزارش كوفي عنان درخصوص سوريه برگزار كند، مسكو خواستار برگزاري نشست گروه تماس سوريه در روسيه شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

در حالي كه شوراي امنيت قرار است امروز (چهارشنبه) نشستي را براي بررسي گزارش كوفي عنان درخصوص سوريه برگزار كند، مسكو خواستار برگزاري نشست گروه تماس سوريه در روسيه شد.

به گزارش سايت شبكه خبري الجزيره، شوراي امنيت سازمان ملل امروز نشستي را براي بررسي گزارش كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب درخصوص سوريه برگزار مي‌كند كه اين گزارش نتيجه مذاكرات كوفي عنان با مقامات سوري،‌ ايراني و عراقي را نيز شامل خواهد بود.

در همين حال ميخائل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرگزاري اينترفاكس اين كشور آمادگي مسكو را براي ميزباني نشست جديد گروه تماس سوريه براي حل و فصل اختلافات موجود در اين كشور اعلام كرد.

وي عنوان داشت: ما از برگزاري نشست جديدي از سوي گروه تماس سوريه در كشورمان استقبال مي‌كنيم و همزمان با آنكه با دستاوردهاي نشست ژنو موافقيم، برگزاري اين نشست را نيز مفيد مي‌دانيم.

وي ادامه داد: مسكو براي برگزاري اين نشست مصمم است و مذاكرات خود را با طرف‌هاي ذي‌ربط درباره سوريه براي مشاركت هر چه بيشتر گروه‌ها مختلف در نشست مذكور افزايش مي‌دهيم.

بوگدانف گفت: به دليل مخالفت برخي از هم‌پيمانان ما متاسفانه ايران و عربستان در نشست ژنو شركت نكردند در حالي كه اين دو كشور نقش بسيار مهمي در تحولات سوريه مي‌توانند ايفا كنند و ما مطمئنيم كه اين دو كشور و كشورهاي ديگر همانند اردن و لبنان نيز كه در نشست ژنو شركت نكردند، با مشاركت خود در كنفرانس مسكو تلاش‌ها براي برقراري امنيت در سوريه را پررنگ‌تر خواهند كرد.

از سوي ديگر، نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب با اعلام اينكه تلاش‌هاي كوفي عنان درباره سوريه با شكست روبرو شده اعلام كرد كه هم‌اكنون پرونده سوريه در دست شوراي امنيت است كه با اجراي بند هفت منشور سازمان ملل درباره اين كشور جريانات را پيرامون پرونده سوريه در دست گيرد.

وي كه به مناسبت اولين سالگرد رسيدن به پست دبيركلي اتحاديه عرب سخن مي‌گفت، ادامه داد: اتحاديه عرب تمام آنچه كه مي‌توانست براي حل و فصل وضعيت موجود در سوريه انجام داد و پس از آن مساله را به شوراي امنيت موكول كرد و شوراي امنيت هم حق دارد كه از ابزار و گزينه‌هاي اجبارآور درباره سوريه استفاده كند.

العربي افزود: در نشست‌هاي بين‌المللي پيشين درباره سوريه كه نشست ژنو آخرين آن‌ها بود از طرف‌هاي ذي‌ربط در سوريه خواستيم كه تلاش كنند تا پرونده سوريه در چارچوب بند هفتم منشور سازمان ملل پيگيري شود و روند انتقال قدرت در اين كشور در چارچوب جدول زماني مشخصي آغاز شود.

وي همچنين اعلام كرد كه فرانسه و انگليس پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارائه دادند كه اجراي بند هفتم منشور سازمان ملل و ماده 41 اين بند را درباره سوريه در دستور كار دارد كه بر اساس آن استفاده از نيروي نظامي براي مجبور كردن سوريه نيز مجاز دانسته شده است.

از سوي ديگر خبرگزاري اينترفاكس روسيه به نقل از وزارت دفاع اين كشور اعلام كرد كه هفت كشتي جنگي از ناوگان شمالي روسيه و دو كشتي از ناوگان درياي بالتيك و نيز يك كشتي از ناوگان روسيه در درياي سياه به آب‌هاي مديترانه اعزام شده‌اند تا در آنجا به ماموريت خود كه انجام آموزش‌ها و آزمايش‌هاي نظامي است مبادرت كنند.

بنا به گزارش منبع مذكور اين كشتي‌ها به بندر طرطوس سوريه نيز خواهند رفت و در آنجا لنگر خواهند انداخت چرا كه پايگاه درياي روسيه در اين بندر قرار دارد.

كشتي‌هاي مذكور حامل موشك‌هاي ضد زيردريايي و ناوچه‌هاي جنگي هستند و يك كشتي امدادي نيز آن‌ها را همراهي مي‌كند.

در این گزارش آمده این کشتی‌ها حامل نیروی‌های دریایی آموزشی، غذا و سوخت برای نگهداری و تعمیر پایگاه نظامی نيز است.

به نظر می‌رسد روسیه با این کار به سوریه اعلام کرده نیروهایی را در دریای مدیترانه مستقر کرده است که در صورت نیاز می‌توانند اعزام شوند و روسیه به آمریکا و غرب پیام می‌دهد که از منافع خود در منطقه دفاع خواهد کرد.

اين اقدام روسيه در حالي انجام مي‌شود كه معاون هيات همكاري‌هاي نظامي روسيه در نمايشگاه هوايي انگليس اعلام كرد كه مسكو ديگر اسلحه و هواپيماهاي جديدي در اختيار سوريه قرار نخواهد داد.

وي عنوان داشت: تا وضعيت سوريه آرام نشود و خشونت‌ها در اين كشور پايان نيابد مسكو ديگر اسلحه جديدي به سوريه نخواهد داد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین