bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۷۹۹
رئيس فدراسيون تيراندازي:

"پس از 70سال با 3سهميه به المپيك مي‌رويم"

رييس فدراسيون تيراندازي امروز در بين خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۱

رييس فدراسيون تيراندازي امروز در بين خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

سيد مهدي هاشمي امروز(شنبه) در نشستي با خبرنگاران گفت: فدراسيون تيراندازي پس از 70 سال اين امكان را پيدا كرده است كه با سه سهميه در اين رقابت‌ها حاضر باشد.
 
وي با بيان اين كه تيم ايران از آمادگي نسبي خوبي برخوردار است، افزود: ملي‌پوشان از آخرين اردوي خود در كشور فرانسه امشب باز خواهند گشت و پس از يك استراحت كوتاه دوم مرداد ماه به المپيك اعزام مي‌شوند.
 
رييس فدراسيون تيراندازي اضافه كرد: الهه احمدي به عنوان پرچمدار كاروان ايران انتخاب شده بود، اما به دليل اين كه مسابقات تيراندازي در روز اول و بعد از شب افتتاحيه برگزار مي‌شود، اگر تيراندازان مي‌خواستند در اين مراسم حضور داشته باشند در زمان مسابقه اين خستگي تاثير منفي بر روي آنها مي‌گذاشت. در نتيجه‌ با هماهنگي كه صورت گرفت، فدراسيون تيراندازي اعلام انصراف خود را از پرچمداري ورزشكارانش در كاروان المپيك اعلام كرد تا تيراندازان با آمادگي بيشتري در مسابقات حضور پيدا كنند.
 
وي ادامه داد: معمولا از هفته‌ دوم مسابقات رشته‌هاي مدال آور شروع مي‌شود كه معمولا تمركز بر روي اين رشته‌ها بيشتر است و در مسابقات «گوانگجو» هم همين طور بود، ‌اما برخلاف انتظار در «گوانگجو» اولين مدال توسط تيراندازان كسب شد و پس از گذشت يك هفته‌ از اين رقابت‌ها تعداد مدال‌هاي كسب شده كاهش يافت كه باعث رنجش ملت ايران شده بود. اصحاب رسانه بايد اين بسترسازي و آمادگي را ايجاد كنند كه مردم بدانند كه در هفته‌ اول رقابت‌ها شرايط بسيار سخت‌تر است.
 
هاشمي با بيان اين كه هر چند مدال آوري در تيراندازي بسيار سخت است، اما فدراسيون تيراندازي كسب مدال را هم دور از دسترس نمي داند، افزود: در كشور فرانسه ملي‌پوشان ايران در مسابقات دوستانه توانستند جايگاه دوم را به دست بياورند و در هر حال فدراسيون تيراندازي در حد بضاعت شرايط را مهيا كرده است تا تيراندازان در اين رقابت‌ها حضور داشته باشند.
 
رييس فدراسيون تيراندازي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه نظر شما در خصوص آقاي سجادي و موضوعات پيش آمده اخير در ورزش چيست؟ با خنده عنوان كرد كه مثل اين كه شما مي‌خواهيد ما را با پسرعمومان درگير كنيد.
 
وي ادامه داد: هر چند ما اشكالات زيادي را به آقاي سجادي وارد مي‌كنيم، اما اين بدان معنا نيست كه در موضوعات به وجود آمده ايشان محور قرار گيرند. انتظار ما از آقاي سجادي به عنوان فردي كه معاونت تخصصي ورزش را در وزارت برعهده دارد، بيشتر از اين‌ها است و اميدواريم ايشان هم كادر تخصصي خود را تقويت كند و در تصميم گيري‌ها از كارشناسان نخبه استفاده كند.
 
رييس فدراسيون تيراندازي درباره سپردن انتخابات فدراسيون‌ها به كميته ملي المپيك هم گفت: بر اساس منشور كميته ملي المپيك و مصوبه مجلس اين موضوع در وظايف كميته‌ قرار گرفته است، اما يا به دليل عدم بروز كميته ملي المپيك و يا عدم هماهنگي بين سازمان تربيت بدني سابق و كميته ملي المپيك اين امر محقق نشد. با توجه به اين كه قرار نبود كميته‌ هم چالشي در اين زمينه به وجود آورد، لذا از اين مساله براي كوتاه مدت عبور كرد، اما اين موضوع مساله اصلي كميته ملي المپيك است و وزارت ورزش و جوانان هم نسبت به آن مشروط به ايجاد يك شرايط موضوع را پذيرفته است كه بايد بحث سپردن انتخابات به كميته ملي المپيك به صورت شرح وظايف به مجلس ارائه شود.
 
هاشمي خاطر نشان كرد: اميدواريم در چالش‌هاي اخير كه باعث شد به خاطر آنها تذكري داده شود، سرانجام به اصلاح آن بيانجامد. البته اين بحث بدان معني نيست كه بخواهيم نظر خاصي را تحميل كنيم. وزارت ورزش و جوانان هم قول داده است كه در اين باره همكاري لازم را داشته باشد تا اين بحث اصلاح شود.
 
رييس فدراسيون تيراندازي كه عضو فراكسيون ورزشي مجلس هم است، در اين باره گفت: فراكسيون ورزش در مجلس نقش يك NGO را بازي مي‌كند و به عنوان يك جايگاه كه بتوان مطالبه رسمي و يا قانونگذاري داشته باشد، نيست بلكه بيشتر جنبه حمايتي و پشتيباني دارد.
 
وي اضافه كرد: اين فراكسيون بسترسازي لازم را انجام مي‌دهد تا مجلس حمايت‌هاي لازم را از جامعه ورزشي داشته باشد و قطعا كميته‌ ورزشي و فرهنگي نقش اصلي و مسئوليت اساسي در موضوع قانونگذاري و نظارت عاليه را دارد، اما در مجلس امكان اين كه فكر زيادي از نمايندگان در كميته‌ ورزشي و فرهنگي حضور داشته باشند، وجود ندارد در نتيجه‌ فراكسيون ورزش در كنار كميسيون و كميته‌ فرهنگي و ورزشي ايجاد شده است كه در حال حاضر بيش از 80 عضو دارد و اعضاي آن از همه كميسيون‌ها هستند.
 
به گفته هاشمي تاكنون فراكسيون ورزشي مجلس چند جلسه با وزير ورزش داشته است كه اين جلسات با حضور نايب رييس مجلس تشكيل شده و توانسته تاثيرات خوبي داشته باشد.
 
وي پاسخ به سوالي درباره نظر فراكسيون ورزش در خصوص استيضاح وزير، گفت: فراكسيون ورزش با استيضاح وزير ورزش مخالف است و حتي اين موضوع را به كساني كه بحث استضياح وزير ورزش را عنوان كرده‌اند اعلام كرده است. چون مباحث به وجود آمده موضوعات تخصصي نيست، بلكه موضوعات مديريتي و آن هم از يك منظر خاص است و ما اين موضوعات را در چند جلسه مطرح كرديم و اساسا به صلاح نمي دانيم كه در اين مقطع حتي خبر استيضاح وزير عنوان شود.
 
رييس فدراسيون تيراندازي ادامه داد: فكر مي‌كنم بعد از مسابقات المپيك درباره اين موضوعات تصميم گيري اساسي انجام خواهد شد. هر چند اميدوارم كه بحث استيضاح وزير محقق نشود، چون ورزش به اندازه كافي ضربه خورده است و با توجه به اين كه در سال آخر دولت دهم هستيم، اگر بخواهد تغييري هم صورت بگيرد، باز هم مراحلي طي خواهد شد كه فرد جديدي به عنوان سرپرست در وزارتخانه حضور يابد كه ما هم تا پايان كار دولت نتايج اساسي را در صورت چنين تغييراتي نخواهيم ديد و دچار چالش مي‌شويم. بهتر اين است كه بياييم و اشكالات موجود را با تعامل برطرف كنيم. هر چند در عين حال بحث استيضاح وزير حقي است كه نمايندگان بر گردن دارند.
 
هاشمي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا از نظر فراكسيون ورزش وضعيت ورزش ايران شايسته است؟ گفت: من از موضع مجلس و فراكسيون ورزش عنوان مي‌كنم كه در حال حاضر شرايط قابل قبول و پسنديده‌اي نيست هر چند كه نمي‌شود شخص يا جايگاه خاصي را به عنوان مقصر در اين موضوع تلقي كنيم، چرا كه فكر مي‌‌كنيم خصوصا در اين دوره كه موضوع المپيك هم مطرح است، بسترسازي و زمينه سازي خوبي صورت نگرفته است، چرا كه امروز موضوع ورزش صرفا يك موضوع فرهنگي و اجتماعي نيست، بلكه موضوعي است كه خيلي از مسايل، حتي مسايل سياسي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. ما براي ارتقا سطح نشاط در جامعه بايد بسترهاي لازم را تامين كنيم.
 
وي گفت: هم از موضع مجلس به موضوع ورزش كم توجهي شد و هم از موضع دولت توجه اساسي و قوي صورت نگرفت و هم تغيير ساختار ورزش در شرايط به وجود آمده بي تاثير نبود. اميدوارم به نوعي شرايط ايجاده شده جبران شود و بتوانيم ورزشكاران را با روحيه و قدرت بالاتري به المپيك اعزام كنيم.
 
رييس فدراسيون تيراندازي درباره وضعيت بودجه فدراسيون هم گفت: فدراسيون تيراندازي نسبت به گذشته از نظر بودجه كمتر در زير فشار قرار دارد، اما مشكلات مالي ما به صورت عمده هنوز حل نشده است و تلاش مي‌‌كنيم با توجه به مساعدت‌هايي كه انجام شده شرايط را بهتر سازيم. البته با آمدن آقاي عباسي در وزارت ورزش از لحاظ روحي يك آرامش خاصي در ورزش كشور ايجاد شد و حمايت هاي خوبي هم صورت گرفت، اما تا جبران عقب ماندگي‌ها هنوز راه زيادي باقي است كه اين موضوع هم صرفا در دست وزارتخانه نيست و بايد با عزمي جدي بستر مناسبي براي حل آن ايجاد شود كه تاكنون اين بسترسازي‌ها به صورت كامل انجام نشده است.
 
هاشمي در خصوص پاداش‌هاي فدراسيون براي مدال آوران تيراندازي هم گفت: قرار است كه پاداش‌ها در چارچوب وزارتخانه باشد، اما بسته به نتايجي كه ورزشكاران در المپيك كسب خواهند كرد، يكسري امتيازات براي آنها در نظر گرفته مي‌شود كه ما موضوعاتي را در اين باره پيش‌بيني ‌كرده‌ايم اما قطعيت نيافته است، يكي از امتيازات مد نظر اين است كه تيراندازاني كه بتوانند در المپيك مدال آوري كنند، حضورشان در تيم ملي تا دوره بعد از المپيك قطعي خواهد بود. مگر آن كه ورزشكاري صلاحيت خود را از دست دهد. اين در شرايطي است كه در حال حاضر هر سال عضويت ورزشكاران در تيم ملي بازنگري مي‌شود.
 
هاشمي در پاسخ به سوالي در خصوص اين كه تيراندازي پس از مسابقات دوحه سير نزولي داشته است، گفت: هميشه ورزشكاران يك نقطه اوج دارند و صلاحديد مربيان و كادر فني اين بوده است كه تيراندازان در مسابقات غير رسمي آنقدر فشار بر رويشان وارد نشود. در نتيجه‌ پس از مسابقات قطر استراحتي به ملي‌پوشان داده شد و با نظر مربيان تيراندازان تنها خود را در سطحي از آمادگي نگه داشتند. اما در مسابقات آخري كه در فرانسه انجام شد، توانستند جايگاه خوبي را كسب كنند و ما اميدواريم كه در المپيك ملي‌پوشان به جايگاه مناسبي برسند.
 
وي افزود: البته دو تن از تيراندازان ما در بين 10 نفر اول دنيا جايگاه خود را حفظ كرده‌اند. اين در شرايطي است كه اگر به عملكرد ساير ورزشكاران بين‌المللي هم نگاه كنيد، مشخص مي‌شود كه اين افت براي تمام ورزشكاران بوده است.
 
رييس فدراسيون تيراندازي درباره تامين مهمات هم گفت: ما پيش از اين با وزارت دفاع و پشتيباني تفاهماتي را براي تامين مهمات داشته‌ايم و در يك مقطعي هم همكاري بسيار خوبي با اين عزيزان داشتيم، اما در حال حاضر يك مقدار مسيرمان كند شده است. هر چند كمافي السابق تحريم‌هاي ناجوانمردانه در خصوص مهمات تيراندازي وجود دارد هر چند كه آنها عنوان مي‌كنند كه تحريم‌ها جنبه نظامي دارد، اما شاهد هستيد كه نه تنها بحث سلاح و مهمات ورزش تيراندازي، بلكه موضوع حمل و نقل هوايي هم تحريم شده است.
 
وي خاطر نشان كرد: پيش‌بيني ما اين است كه در دراز مدت مهمات ورزشي را در داخل كشور و توسط بخش خصوصي توليد كنيم.
 
هاشمي در پاسخ به سوال ايسنا درباره حضور نداشتن روانشناس در كاروان اعزامي به المپيك گفت: پيش از اين هم اعلام كرده بودم كه در تيراندازي روانشناس متخصص اين رشته را نداريم و قرار است دوره آموزش روانشناسان تيراندازي برگزار شود كه براي به كارگيري اين افراد نياز به زمان است، اما براي اعزام افراد به المپيك محدوديت داشتيم و كاروان ايران با يك سقف مشخص بايد به لندن اعزام شود و حتي ما از فرستادن نفراتي كه حضور آنها الزامي بود و سرپرست تيم‌ها در كاروان اعزامي محروم شديم.
 
وي با بيان اين كه نياز است روانشناس از قبل با يك تيم همكاري داشته باشد، گفت: اين موضوع پيش از اين صورت نگرفت و امكان اعزام روانشناس هم وجود نداشت. لذا ما هم به حداقل‌ها اكتفا كرديم.
 
رييس فدراسيون تيراندازي در ادامه از برگزاري مسابقات جايزه بزرگ اهداف پروازي در ايران خبر داد و گفت: مسابقات جايزه بزرگ اهداف پروازي با ميزباني ايران از 25 شهريور آغاز مي‌شود كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، همچنين قرا راست مسابقات جايزه بزرگ ثابت هم با جايزه سه هزار دلاري و به ميزاني ايران از 28 مهر تا دوم آبان برگزار شود كه بر اين اساس نه تنها به ورزشكاران خارجي، بلكه به ورزشكاران ايراني هم جايزه به صورت دلاري پرداخت خواهد شد.
 
وي در خصوص برگزاري ليگ برتر هم گفت: مسابقات ليگ برتر مردان از هفته‌ گذشته آغاز شده كه تا پايان سال هم ادامه خواهد داشت، همچنين قرار است مسابقات ليگ برتر بانوان هم پس از ماه مبارك رمضان كار خود را آغاز كند. اين در شرايطي است كه مسابقات تيراندازي جوانان و نوجوانان در بخش بانوان در استان سمنان و در بخش آقايان هم در استان قزوين برگزار خواهد شد.
 
هاشمي با اشاره به برگزاري دوره آموزشي روانشناسي تيراندازي گفت: در مهر ماه سال جاري سه دوره آموزشي، در آكادمي تيراندازي براي رشته روانشناسي تيراندازي برگزار مي‌شود كه اين دوره براي دومين بار در سطح جهان و براي اولين بار در آسيا خواهد بود و شركت كنندگان آن هم روانشناسان ايراني و هم خارجي هستند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو