bato-adv
کد خبر: ۱۳۰۲۳۷
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تغییر نرخ بلیت قطار متناسب با اقتصاد مردم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری 1000 کیلومتر خط ‌آهن در سال جاری، گفت: بخش خصوصی ریلی به دنبال افزایش نرخ بلیت خود طبق ماده 4 قانون هدفمند‌ی است اما باید در این میان توجه به وضعیت اقتصادی مردم نیز لحاظ شود.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری 1000 کیلومتر خط ‌آهن در سال جاری، گفت: بخش خصوصی ریلی به دنبال افزایش نرخ بلیت خود طبق ماده 4 قانون هدفمند‌ی است اما باید در این میان توجه به وضعیت اقتصادی مردم نیز لحاظ شود.
 
به گزارش فارس، علی نیکزاد در چهاردهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی، اظهار داشت: توسعه کشور نیازمند توسعه انواع حمل و نقل و تأمین تأسیسات زیربنایی است.

وی ضمن اشاره به توجه مقام معظم رهبری به توسعه ریلی کشور، اظهار داشت: ایشان در جمع اعضای هیئت دولت در بجنورد فرمودند که همواره بر توسعه ریلی کشور تأکید دارند.

نیکزاد اظهار داشت: توسعه شهرک‌های اقماری، نیاز روز افزون به حمل کالای ترانزیتی و استفاده از حمل و نقل ایمن، توسعه ریلی کشور را می‌طلبد که در این راستا باید برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز تلاش کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مطلوب ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه، اظهار داشت: در این راستا وزارت راه برای توسعه ریلی کشور دو برنامه «نرم‌افزاری» و «سخت افزاری» دارد که برنامه نرم‌افزاری در اختیار شرکت راه‌آهن و سخت‌افزاری که شامل ساخت خطوط ریلی است، در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.

نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر محورهای ریلی استراتژیک در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب در حال احداث است، تصریح کرد: راه‌آهن گرگان - اینچه برون به ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و چین متصل می‌‌شود که به سرعت در حال احداث است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت سالانه 1000 کیلومتر خط آهن تاکنون محقق نشده است، گفت: پس از انقلاب سالانه 164 کیلومتر و در دولت نهم و دهم سالانه 341 کیلومتر خط آهن ساخته شد اما امسال 1000 کیلومتر ریل به بهره‌برداری می‌رسد.

نیکزاد با بیان اینکه 11 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور در حال احداث است، گفت: رمز موفقیت دولت، استفاده از توان بخش خصوصی است به شرط آنکه جایگاه حاکمیت در کنار توجه به نیازهای مردم حفظ شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در بخش مسافری به رقم جابه‌جایی 14 درصد مسافران حمل و نقلی نزدیک شده است، اضافه کرد: بخش خصوصی به دنبال افزایش نرخ بلیت خود طبق ماده 4 قانون هدفمند‌ی است اما باید در این میان توجه به وضعیت اقتصادی مردم نیز لحاظ شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به توسعه خطوط ریلی برقی در دنیا، گفت: باید از توان بخش خصوصی برای برقی کردن خطوط موجود استفاده کرد تا با اندک تغییراتی در رو‌سازی ریلی، خطوط برقی شده و سرعت قطارها به 200 کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.

نیکزاد با تأکید بر اینکه از بخش خصوصی برای برقی کردن خطوط ریلی موجود استقبال می‌کنیم، گفت: یک روز قرارگاه خاتم‌الأوصیا به دفتر من آمد و اعلام کرد که می‌خواهیم خط‌آهن تهران - مشهد را برقی کنیم و ما هم قبول کردیم که هم‌اکنون در حال برقی کردن این مسیر طبق قانون BOT هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برقی کردن خط آهن تهران - اصفهان نیز باید از طریق متخصصان داخلی دنبال شود، بر برقی کردن خطوط ریلی با توان متخصصان داخلی تأکید کرد.

نیکزاد با تأکید بر اینکه ریل خط‌آهن نباید از خارج کشور تهیه شود، اضافه کرد: وزارت راه اعلام می‌کند که حاضریم قرارداد با بخش خصوصی داخل منعقد کنیم و سالانه 1000 کیلومتر ریل از آنها بخریم.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو