bato-adv
کد خبر: ۱۳۱۳۰۸
مهدی تقوی در گفتگو با فراو تحلیل کرد

کسری بودجه و سه راه پیش پای دولت

مهدی تقوی در خصوص تاثیر کسری بودجه بر بودجه جاری دولت افزود: « کاهش بودجه جاری دولت تاثیری مستقیمی بر درآمد حقوق بگیران دارد. در واقع کسری بودجه جاری منجر به فقیر شدن این بخش از جامعه می شود.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱
فرارو ريیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، پنجشنبه گذشته از کسری بودجه 74 هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری خبر داده است. وی با اشاره به بودجه 164 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 91 گفته است که پیش بینی می شود دولت بتواند تنها 90 هزار میلیارد تومان آن را محقق کند و بنابراین دولت با یک کسری بودجه 45 درصدی روبرو است.

مصباحی مقدم در خصوص بوجه عمرانی نیز افزود که دولت در بودجه سال جاری 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش بینی کرده است که تا حالا تنها 6.5 درصد آن محقق شده و پیش بینی می شود تا پایان سال 5 هزار میلیارد از 35 هزار میلیارد تومان تامین شود که این مبلغ حدودا 13 درصد کل بودجه عمرانی است.

سال گذشته بودجه پیشنهادی دولت 154 هزار میلیارد تومان بوده است که بر اساس نظر کاشناسان دولت با 40 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده است. همچنین سال گذشته 28 درصد از بودجه عمرانی محقق نشده است. پیش بینی می شود که 86 درصد بودجه عمرانی امسال محقق نشود.

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «دولت برای جبران این کسری بودجه سه راه پیش روی خود دارد. یک راه این است که دولت مالیات ها را افزایش دهد. راه دیگر این است که دولت اوراق قرضه چاپ کند یا اینکه پول منتشر کند. و راه آخر این است که دولت هزینه های خود را کاهش دهد.»

وی با اشاره به انتشار اوراق قرضه به عنوان یکی از راه های پیش روی دولت افزود: « دولت می بایست نرخ سود این اوراق را نسبت به قبل افزایش دهد. چرا که در غیر این صورت نمی تواند حجم نقدینگی در جامعه را به این وسیله کاهش دهد.»

این استاد دانشگاه با توجه به تورم زا بودن استقراض دولت از بانک مرکزی از طریق چاپ اسکناس، این راه را در شرایط کنونی گزینه مناسبی ندانست.

مهدی تقوی در خصوص تاثیر کسری بودجه بر بودجه جاری دولت افزود: «کاهش بودجه جاری دولت تاثیری مستقیمی بر درآمد حقوق بگیران دارد. در واقع کسری بودجه جاری منجر به فقیر شدن این بخش از جامعه می شود.»

همچنین این کارشناس اقتصادی در رابطه با بودجه عمرانی دولت که بر اساس پیش بینی ها 86 درصد آن در سال جاری محقق نخواهد شد گفت: «این کمبود بر تمام پروژه های دولت از جمله درمانی و آموزشی تاثیر گذار خواهد بود. وضعیت بیمارستان ها و مدارس در دست ساخت دولت در این شرایط نسبت به سال قبل تغییری نخواهد کرد و این در حالی است که کشور با افزایش جمعیت روبه رو است.»

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
اين روش ها که در کتب دبيرستاني هم نوشته شده است.
انتظار تحليل هاي تخصصي تري داريم .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو