bato-adv
bato-adv
داوود رشیدی در گفتگو با فرارو:

مردم از سینما دلزده شده اند/ حق مردم خیلی بیشتر از این است

«وقتی فیلمی با محدودیت های اکران روبرو شده و سرمایه های آن برنمی گردد، چه انتظاری از تهیه کننده می توان داشت که دوباره سرمایه خود را در سینما صرف کند؛ خب او نیز مانند دیگران می رود دلار و سکه می خرد.»
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۱
فرارو- یک پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: «وقتی فیلمی با محدودیت های اکران روبرو شده و سرمایه های آن برنمی گردد، چه انتظاری از تهیه کننده می توان داشت که دوباره سرمایه خود را در سینما صرف کند؛ خب او نیز مانند دیگران می رود دلار و سکه می خرد.»

داوود رشیدی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با فرارو گفت: «مشکلات اقتصادی سینما تابعی از مشکلات اقتصادی کشور است و این مسئله فقط مختص سینما نیست.»

وی افزود: «بنده به عینه می بینم که وضعیت مالی مردم خوب نیست و مشکلات و دغدغه های زیادی دارند.»

وی با اشاره به وضعیت کنونی سینما در کشور گفت: «من اصلا حس خوبی ندارم و فکر می کنم حق مردم خیلی بیشتر از این است.»

این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار کرد: «تا مردم نباشند نه سیاستمدار خواهد بود و نه هنرمند و نه هیچ چیز دیگر. لذا باید اصل این باشد که به فکر مردم بود؛ چرا که اگر وضع مردم خوب باشد، همه چیز از جمله وضعیت هنر، تئاتر و سینما نیز خوب می شود.»

رشیدی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند عدم استقبال از سینماها به دلیل عدم تولید فیلم های متناسب با ارزش ها و اعتقادات مردم است؟، گفت: «اینکه چنین فیلم هایی ساخته نمی شود به این دلیل است که عده ای  در حال دعوا هستند و سعی نمی کنند واقعیات جامعه را ببینند.»

وی ادامه داد: «چرا حوزه هنری باید از کلیت فضای هنری کشور جدا باشد و با دیگر نهادهای فرهنگی همچون ارشاد و سازمان سینمایی همکاری نکند؟ چرا حوزه هنری می خواهد در مسائل فرهنگی و هنری با ارشاد رقابت کند؟ اکنون در قضایای میان ارشاد و حوزه هنری نوعی رقابت به وجود آمده که نتیجه آن تنها ضرر و آسیب برای سینمای کشور است.»

وی با بیان اینکه هم ارشاد و هم حوزه هنری در درجه اول باید به فکر مردم، هنر و سینما باشند گفت: «متاسفانه اکنون وضعیت کاملا برعکس است و بیشتر به فکر خود هستند تا اینکه به فکر جامعه باشند.»

وی خاطرنشان کرد: «به نظر من اگر این دو نهاد بنشینند و با هم همفکری کنند، مسائل قابل حل است؛ چرا که اصل اساسی برای ارشاد و حوزه هنری مسئله هنر، فرهنگ و سینما است و باید در این باره به توافق برسند؛ نه اینکه با هم رقابت کنند.»

رشیدی درباره راهکارهای موجود برای خروج سینما از بحران کنونی گفت: «باید همدلی کرد و به تهیه کنندگان کمک نمود و سالن های سینماها را رونق داد و اینها همه در صورتی قابل انجام است که واقعا به فکر مردم بود.»

وی ادامه داد: «اکنون مردم از سینما دلزده شده اند. بسیاری از فیلم ها با سانسور روبرو شده یا برای تولید با محدودیت های مالی روبرو هستند.»

وی افزود: «از سوی دیگر وقتی فیلمی با محدودیت های اکران روبرو شده و سرمایه های آن برنمی گردد، چه انتظاری از تهیه کننده می توان داشت که دوباره سرمایه خود را در سینما صرف کند؛ خب او نیز مانند دیگران می رود دلار و سکه می خرد.»
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
کاملا درست و بجا گفتند. سینمای ایران به خاطر مدیران نالایق در حال نابودی است ...
هوشنگ
GERMANY
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
تاکید و تکیه بر حضور توده وار مردم ، از مداخله ی انتقادی مردم در امور می کاهد . و امکان انتخاب آگا هانه را از آنان ( در همه ی عرصه ) سلب می کند . از این رو عزیزان من ؛ باید به تاریخ ، آموزش و تجربه ای روی آورد که بر مبنای ؛ ما می اندیشیم ، استوار باشد . و نه فقط بر اساس ؛ ما انجام ، می دهیم .! عملا با یک چنین نگاه و گرایشی ست که مردم به سوی نه تنها هنر ، بلکه به سوی هنر زندگی پیش می روند . مسئولان محترم توجه داشته باشید ؛ که هر سیاستی ( چه در عرصه فرهنگ ، چه در عرصه اقتصاد و....) که به سلب روش ، منش و احساس مردم بینجامد ، و آنان را در جهت تایید کردن ، تسلیم تصمیمات دیگران کند ، اعتماد و اطیمنان آگاهانه ی مردم را از میان می برد .هوشنگ.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
اینا درست.... اما خیلی وقته که یک فیلم درست حسابی هم ساخته نمیشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
برادر من اینکه معلومه علت چیه،مردم الان به نون شبشون محتاجن
hossein
CANADA
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
کمتر فیلم منفی بسازید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
خبرنگار سعي كرده آقاي رشيدي رو به چالش بكشه با اون سوال به اصطلاح ارزشي! ولي آقاي رشيدي هوشمندانه پاسخ دادن
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
آقای داود رشیدی ؛ استاد عزیز و فرهیخته زندگی هر کدوم از ما ها خودش یک فیلم، با مایه تراژدی
هست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
صلا چرا دو تا نهاد برای نظارت برای فیلم هست؟هم حوزه هم ارشاد؟
باید یک نهاد نظارت کنه تا دوگانگی و رقابت مخرب پیش نیاد.
سهراب
GERMANY
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
آری ؛ مردم از سینما دلزده شده ند . خواننده گان عزیز ؛ و برادر محترم آقای داوود رشیدی ، این دلزدگی بخاطر این است که هنرمندان امروز ایران ؛ درک روشنی از هنر ندارند . بنا براین قبل از اینکه دلزدگی مردم از سینما باشد ، در حقیقت دلزدگی مردم از هنرمندان است . زیرا که آفرنیش هنر از سوی هنرمندان ، نه تنها جذاب خلق نمی شود بلکه اساسا هنرمندان نتوانسته اند درک روشن و درستی از ماهیت هنر ، از اهداف هنر و از وظایف هنر داشته باشند . دوستان محترم ؛ همان طوری که میدانید ، شناخت هنر به معنی شناخت طبیعت انسان است . خواننده گان محترم ؛ واقعا باید این سئوال را از صاحب نظران اهل هنر پرسید ، که چرا مردم باید دلزده به شوند ؟ آیا مردم از سینما و....دلزده شده اند ؟ خیر . دلزدگی مردم بخاطر این است که میان خود و میان هنرمندان خود ، فاصله های زیادی را می بینند ، و این هنرمندان هستند که نمی توانند این کنش ها و واکنش های مردم سرزمین خود ( نسبت به خود و یا هنرمندان را ) را به تصویر به کشانند . بنا براین ؛ حقیقت این فاصله ها هر چه که باشند ، این خواهد بود که هنرمندان امروز در ایران خود را به بازار تجارت ، خود را به بازار پول و دادوستد ؛ وا داده اند . بنا براین ؛ طبیعی ست که در یک چنین صورتی هم مردم دلزده می شوند ، و هم خود هنرمند ان اهل هنر ،! از کار خود سرخورده و خسته می شوند . پس ؛ چاره تنها یک چیز خواهد بود و آن این است که هنرمندان در ایران باید و باید ، قدر مردم کشور خود را بهتر بدانند . حقیقت دلزدگی مردم ایران از سینما ، حقیقت عدم شناخت و حقیقت بیگانه بودند هنرمندان با هنر و مردم است . هنرمندان باید بتواند جایگاه ولای هنر را بیابد تا بهتر بتوانند ، همه چیز را از صخره ها سخت و شکننده قله ها ، خیلی آسان به تصویر به کشانند و نشان بدهند .سهراب.
مجله فرارو