bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۴۳۹۵

رواج «کول‌بری» با بخشنامه‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
 بسیاری از واردکنندگان می‌گویند دولت با بخشنامه‌های اخیر خود، "کول‌بری" را به خصوص در نقاط مرزی رواج داده، این شغلی است که در مناطق صعب‌العبور، روزانه 30 تا 50 هزار تومان را نصیب کول‌بران می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت در هفته‌های گذشته با ممنوع‌الورود کردن برخی از کالاها، رواج برخی از شیوه‌های رایج در عرصه قاچاق کالاها را به دنبال داشته است. نمونه آن نیز شغلی به نام "کول‌بری" است که برخی از افراد که عموما از قاچاقچیان حرفه‌ای مرزنشین هستند، مسئولیت اصلی آن را به عهده دارند.

در این میان، البته آنها خطرات بسیاری را به جان می‌خرند تا بتوانند درآمدی برای خود کسب کنند، این در شرایطی است که دولت همواره در تلاش بوده است که جلوی این قاچاقچیان را بگیرد، اما به اذعان بسیاری از مسئولان و مقامات بانکی و اقتصادی کابینه، همواره بخشی از ارز کشور، در راههای قاچاق صرف شده و به نوعی از کشور خارج می‌شود.

حال نیز در هفته‌های گذشته، دولت به دلیل مدیریت بر بازار ارز، بخشنامه‌های متعددی صادر کرده است که بر مبنای آنها واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کرده است. نمونه آن نیز مواد غذایی و سایر کالاهایی است که به نوعی غیرفسادپذیر هستند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که به خصوص در هفته‌های اخیر که بازار با ممنوعیت در واردات برخی از کالاها مواجه شده است که دولت عنوان لوکس را به آنها داده است، کار این افراد نیز سکه شده و تلاش آنها برای اخذ درآمد بیشتر از این شغل، روز به روز پررنگ تر شده است.

این در شرایطی است که اگرچه بسیاری از کالاها با بخشنامه‌های دولت، چند وقتی است که دیگر وارد کشور نمی‌شود، اما ردپای این کالاها به خصوص از نوع بدون هولوگرام آنها در بازارها را به خوبی می‌توان یافت، به خصوص در مناطقی که کالاهای خارجی خریدار دارد و نمونه آن نیز بازارهایی همچون بازار مروی است.

یکی از فروشندگان بازار مروی که مواد غذایی وارداتی می‌فروشد، می‌گوید: بسیاری از مردم به خرید برخی از کالاهای خارجی عادت کرده‌اند و آن را از فروشندگان طلب می‌کند؛ بنابراین فروشندگان نیز که می‌دانند این ممنوعیت‎ها موقتی است، برای این که مشتریان خود را از دست ندهند، تلاش می‌کنند که همواره با هر ترفندی که شده، کالا را تامین کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌افزاید: بر همین اساس برخی از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور شده و از سوی همین فروشندگان خریداری می‌شود، بر اساس گفته برخی از فروشندگان مواد غذایی، این مواد از مرزهای کشور وارد شده و با قیمت مناسب به دست متقاضیان می‌رسد.

در عین حال، بسیاری از واردکنندگانی که کالا را به صورت رسمی و شناسنامه‌دار وارد بازار می‌کنند، در این رابطه با تائید فعال‌تر شدن کول‌برها به خبرنگار مهر می‌گویند: هم اکنون بسیاری از کالاها به خصوص در صنف مواد غذایی از سوی دولت کالاهای لوکس شناخته شده است، در حالیکه مردم هنوز هم به خرید آنها اقبال نشان می‎دهند و این کالاها جزئی از سبد مصرفی آنها شده‌اند.

محمدرضا پناهنده، رئیس مجمع واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی می‌افزاید: کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شدند، هم اکنون با ممنوعیت واردات، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که بعضا شرایط بهداشتی نیز در واردات آنها رعایت نمی‌شود.

وی می‌افزاید: این در حالی است که افرادی در مرزهای کشور، اقدام به واردات این کالاها به صورت لنجی یا کول‌بری می‌کنند و آنرا روزهای در آفتاب یا سرما نگهداری می‌کنند تا به مشتریان خود بفروشند.

این در شرایطی است که مشاهدات خبرنگار مهر نشانگر این است که در بازارهایی که مواد غذایی و کالاهای وارداتی به فروش می‌رسد، مردم کمتر توجهی به هولوگرام یا مشخصات و شناسنامه کالاهای وارداتی دارند و معمولا فاکتور قیمت را ملاک قرار می‌دهند.

البته شاید کمبود اطلاع‌رسانی به مردم در این زمینه، این بی‌توجهی را رقم زده است. در این رابطه خانمی که برای خرید یک نوع پودر سوخاری و ادویه به بازار آمده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: کالاها بسیار گرانتر شده‌اند، اما من تا امروز کالاها را خرید کرده‌ام و کمبودی ندیده‌ام.

وی می‌افزاید: هولوگرام برای من در خرید مهم نیست و بیشتر توجه به تاریخ مصرف کالاها است.

این در شرایطی است که به گفته برخی از افرادی که دست اندرکار واردات هستند، این کول‌برها روزانه 30 تا 50 هزار تومان مزد دریافت کرده و راهی راههای مرزی می‌شوند و یا با لنج، یا با چتربازی یا کول‌بری، کالاها را از کشورهای عربی و به خصوص امارات وارد ایران کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

حال باید دید که دولت باید چگونه با این شرایط مقابله کند و علاوه بر اینکه اجازه ندهد که ارزهای مملکت در این راه خارج شود، سلامت مردم را به عنوان یک فاکتور مهم دیگر مدنظر قرار دهند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین