bato-adv
کد خبر: ۱۴۰۲۶۳
تا پایان سال تنها 45 روز باقی است

از «حد» گذشته!

بر اساس قانون، مجلس 45 تا 50 روز زمان نیاز دارد تا لایحه پیشنهادی بودجه سال بعد دولت را بررسی و به تصویب برساند. از فردا (15 بهمن) 45 روز به پایان سال باقی است و این در حالی است که هنوز دولت بودجه سال آینده را به مجلس ارائه نکرده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
فرارو- بر اساس قانون، مجلس 45 تا 50 روز زمان نیاز دارد تا لایحه پیشنهادی بودجه سال بعد دولت را بررسی و به تصویب برساند. از فردا (15 بهمن) 45 روز به پایان سال باقی است و این در حالی است که هنوز دولت بودجه سال آینده را به مجلس ارائه نکرده است.

در ایران از سال 1303 تا 1334، مجموعا 27 بار، مجلس شورای ملی بودجه چند دوازدهم تصویب کرده است. پس از آن بودجه چند دوازدهم تصویب نشده تا اینکه در سال 1358، به دلایل اوضاع خاص کشور، شورای انقلاب بودجه سه دوازدهم تصویب کرد. بودجه‌های 1359 و 1360 نیز ابتدا دو دوازدهم تصویب شد. پس از آن بودجه چند دوازدهم تصویب نشد تا اینکه در سال 1389 به دلیل تاخیر زیاد دولت در ارائه لایحه، بودجه دو دوازدهم تصویب شد.

سال گذشته نیز لایحه بودجه با تاخیر دو ماهه در 15 اسفند به مجلس رسید. در آن زمان یک پیشنهاد این بود که دولت لایحه چند دوازدهم به مجلس دهد اما چون نیاز به بررسی در کمیسیون‌های مجلس داشت امکان آن نیز فراهم نشد و سال به پایان رسید. بنابراین تصمیم گرفته شد همانند سال قبل آن طرحی به تصویب برسد که دولت اجازه دریافت و پرداخت در دو ماه اول سال 91 را داشته باشد. بر این اساس مجلس برای تعیین تکلیف بودجه سال 91 مجوز برداشت تنخواه 22 هزار میلیارد تومانی از خزانه کشور را به دولت داد. در طرح مذکور به دولت اجازه داده شد که 10 درصد هزینه‌های جاری نسبت به سال 90 افزایش یابد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بحث انقباضی بودن بودجه سال 92 عملا این روش در امسال اجرایی نخواهد بود چرا که در صورت تصویب بودجه بر اساس بودجه سال 91 مجلس به تصویب یک بودجه انبساطی گردن نهاده است. از سوی دیگر در صورت تصویب مجدد یک تنخواه از خزانه، تکلیف میزان کاهش یا افزایش هزینه های جاری دولت بر اساس بودجه انقباضی مشخص نیست. تصویب یک بودجه انبساطی در شرایط کنونی اقتصاد کشور به عقیده بسیاری از کارشناسان نتیجه ای جز افزایش نرخ تورم به دنبال نخواهد داشت.

تصویب بودجه چند دوازدهمی برای ماه‌های اولیه 92 بر اساس بودجه 91
غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با فرارو گفت: «بر اساس قانون زمان پیش بینی شده برای بررسی لایحه بودجه 45 تا 50 روز است بنابراین با توجه به زمانی که صرف بررسی شورای نگهبان می شود عملا تحویل آن به دولت پس از 15 بهمن امکان پذیر نخواهد بود.»

وی در خصوص تصویب بودجه چند دوازدهمی گفت: «در صورتی که دولت لایحه بودجه سال 92 را ارائه می کرد، مجلس یک یا چند دوزادهم از آن را برای یک یا چند ماه اول به تصویب می رساند. اما در شرایط کنونی مجلس بر اساس بودجه سال 91 یک بودجه چند دوازدهمی برای ماه های اولیه سال 92 تصویب خواهد کرد. هر چند فکر می کنم در صورتی که دولت در 45 روز باقی مانده لایحه را ارائه کند، مجلس با تلاش شبانه روزی آن را به تصویب برساند تا از این طریق باعث افزایش بی نظمی در تخصیص بودجه نشود.»

بررسی شبانه روزی
همچنین سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با فرارو گفت: « اگرچه تحویل لایحه بودجه به مجلس با تاخیر مواجه شده است اما مجلس آمادگی دارد تا با بررسی شبانه روزی آن را به تصویب برساند.»

وی در خصوص تصویب بودجه چند دوازدهم در صورت عدم تحویل به موقع بودجه از سوی دولت گفت: «مجلس برای جلوگیری از تبعات عدم تصویب بودجه و بر اساس رقم پیشنهادی دولت برای کل بودجه سال 92، بودجه یک یا چند دوازدهمی تصویب می کند و پس از آن در صحن مجلس کل بودجه را مورد بررسی قرار می دهد. البته امکان دارد که در خلال این بررسی ها رقم کل بودجه مورد تجدید نظر قرار بگیرد.»

زمانیان در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه زمانی منتظر بودجه دولت خواهد ماند گفت: «به هر حال مجلس سعی می کند تا تعامل لازم با دولت را داشته باشد ولی در صورتی که این زمان برای بررسی کافی نباشد اقدام به تصویب بودجه چند دوازدهمی خواهد کرد که فعلا نه در صحن و نه در کمیسیون های مربوطه تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.»
مجله خواندنی ها
مجله فرارو