bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۱۶۱۷
عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس تحلیل می‌کند

یخ روابط ایران و آمریکا چگونه آب می‌شود؟!

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه یخ روابط ایران و آمریکا دیر یا زود بالاخره آب خواهد شد گفت: دو کشور سرانجام پای میز مذاکره خواهند نشست و مشکلات میان خود را حل خواهند کرد اما این اتفاق مادامی خواهد افتاد که گام اول را آمریکایی‌ها با نشان دادن حسن نیت بردارند و پس از آن این ایران خواهد بود که به سوی آمریکا یک گام متقابل برخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
فرارو-عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه یخ روابط ایران و آمریکا دیر یا زود بالاخره آب خواهد شد گفت: دو کشور سرانجام پای میز مذاکره خواهند نشست و مشکلات میان خود را حل خواهند کرد اما این اتفاق مادامی خواهد افتاد که گام اول را آمریکایی‌ها با نشان دادن حسن نیت بردارند و پس از آن این ایران خواهد بود که به سوی آمریکا یک گام متقابل برخواهد داشت. 

احمد شوهانی، نماینده ایلام در مجلس با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا با گذشت ۳۴ سال آنقدر بلند و ضخیم شده که بعید است به این راحتی رخنه‌ای در این دیوار ایجاد شود هر چند هنوز تمام راه‌ها برای ایجاد رخنه در این دیوار بی‌اعتمادی مسدود نشده است. 

وی افزود: واقعیت این است که رفتارهای آمریکایی‌ها چه پیش و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده است که نزد افکار عمومی ایران خاطره خوبی از خود به جا نگذاشته‌اند و حتی دلخوری‌هایی نسبت به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران وجود دارد. 

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: نقش آفرینی آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، که با اعتراف آن‌ها نیز همراه شد، حمایت‌های پیدا و پنهان از صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی هست ساله، اعمال تحریم‌ها، محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی به ملت ایران تنها گوشه‌ای از دشمنی‌ها و کینه توزی‌های آمریکایی‌ها علیه ایران است که سبب شده است خاطره خوبی از این کشور نزد افکار عمومی داخل کشور به جا نماند. 

وی با بیان اینکه اکنون نیز میان ایران و آمریکا اختلاف نظرات جدی در مسائل منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد گفت: رفع این اختلافات با توجه به خاطره بدی که آمریکایی‌ها نزد ملت ایران از خود به جا گذاشته‌اند نیازمند برداشتن گام‌های صادقانه ابتدا از جانب آن‌ها است. 

شوهانی افزود: اگر چه مذاکره نیازمند اراده و صداقت دو جانبه است اما در مورد مذاکره ایران و آمریکا این شرایط متفاوت است یک طرف که آمریکا است باید از خود اراده و صداقت بیشتری نشان دهد تا طرف دیگر یعنی ایران را به مذاکره ترغیب کند. 

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همچنین در این مذاکره احتمالی آمریکایی‌ها بدانند که همه شرایط یک مذاکره را باید رعایت کنند که مهم‌ترین آن آمادگی برای دادن امتیاز در مقابل گرفتن امتیاز است. 

وی با تاکید بر اینکه مذاکره‌ای که در آن تنها یک طرف امتیاز می‌دهد که مذاکره نیست گفت: آمریکایی‌ها باید تکلیف خود را روشن و مشخص کنند که بالاخره مذاکره را به صرف مذاکره دنبال می‌کنند یا نه واقعا نیتشان از انجام این مذاکرات، رفع سوء تفاهمات و اختلاف نظرات فی مابین است. 

شوهانی افزود: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با هدف اقناع افکار عمومی جهان درخواست مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده‌اند که از یک سو اعلام کنند که ایران را مجبور کردیم پای میز مذاکره حاضر شود و از سوی دیگر بار رد درخواست مذاکره از سوی ایران جار و جنجال به راه بیاندازند که این ایران بود که حاضر به مذاکره نشد. 

وی با بیان اینکه در ایران نسبت به آمریکا هیچ اعتمادیوجود ندارد گفت: آمریکایی‌ها اگر در مذاکره با جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع اختلافات و سوء تفاهمات جدی است و مذاکره را صرفا برای مذاکره و تحقق اهداف خود دنبال نمی‌کند با گام‌های عملی باید آن را اثبات کند. 

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکی از مهم‌ترین اختلافات کنونی ایران و آمریکا گفت: مهم‌ترین اختلاف حال حاضر میان دو کشور موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است، در این موضوع آمریکایی‌ها از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنند که این فعالیت‌ها را متوقف کند و قطعا در جریان مذاکرات احتمالی میان دو کشور بار دیگر این درخواست را تکرار خواهند کرد. 

وی افزود: این درخواست در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته هزینه گزافی برای دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای پرداخت کرده است که در این میان مردم ایران هم در پرداخت این هزینه‌ها با تحمل فشار‌ها و تحریم‌ها شریک بوده‌اند. 

شوهانی تصریح کرد: بر این اساس اکنون که جمهوری اسلامی ایران به این تکنولوژی دست پیدا کرده است اگر در جریان مذاکرات احتمالی این درخواست بار دیگر مطرح شود و به فرض محال جمهوری اسلامی ایران هم پذیرفت قطعا مردم ایران این سوال را مطرح می‌کنند که این همه هزینه در طول سال‌های گذشته برای چه بود. 

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر این اساس آمریکایی‌ها باید در مذاکرات احتمالی درخواست‌های واقع بینانه‌ای داشته باشند و به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند. 

وی تاکید کرد: اما پیش از آن آنها باید تغییرات جدی در حد حرف و عمل در قبال جمهوری اسلامی و مردم ایران از خود نشان دهند و با این تغییرات اراده خود برای مذاکره و رفع سوء تفاهمات و اختلاف نظرات با ایران را به رخ بکشند. این تغییرات می‌تواند افکار عمومی داخل کشور را قانع کند شرایط برای مذاکره میان دو کشور فراهم است. 

شوهانی درباره اینکه چه تغییراتی لازم است که جمهوری اسلامی ایران متقاعد به مذاکره با آمریکا شود گفت: قدم اولی که آمریکایی‌ها برای نشان دادن تغییرات باید بردارند توقف اعمال تحریم‌ها است؛ تحریم‌هایی که به هر حال آثارش بر زندگی مردم ایران نمود پیدا کرده است و نارضایتی‌هایی از این تحریم‌ها مطرح شده است. 

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس افزود: همچنین آن‌ها باید به خطوط قرمز ایران احترام بگذارند و بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) می‌تواند و این حق را دارد که برخوردار از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای باشد. 

وی با تاکید بر اینکه آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا هم می‌تواند راهکاری برای نشان دادن حسن نیت آمریکایی‌ها باشد گفت: آمریکایی‌ها چون بانی و مسبب بسیاری از اعمال فشار‌ها و محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۴ سال گذشته بوده‌اند، راه برای نشان دادن حسن نیت از طریق تعدیل در گفتار و رفتار بسیار دارد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv