bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۲۴۶۰
سرپرست امور تجسمی ارشاد:

دفن لاشایی در قطعه هنرمندان قطعی نیست

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
سرپرست امور تجسمی ارشاد بعد از فوت لاشایی بر این نکته تاکید کرد که دفن وی در قطعه هنرمندان منوط به بررسی وضعیت این نقاش تازه درگذشته است.

علی‌اصغر امیرنیا سرپرست امور تجسمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مراسم تشییع جنازه فریده لاشایی هنرمند نقاش گفت: من هم امروز صبح خبر فوت وی را شنیدم ولی هنوز برای مراسم وی تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: برای چنین مراسمی باید خانواده هنرمند از ما درخواست کنند که مراسم برگزار کنیم. ما خودمان نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.

سرپرست امور تجسمی ارشاد در مورد هماهنگی‌ها برای اخذ اجازه برای دفن وی در قطعه هنرمندان و ناموران بهشت زهرا گفت: این قطعه محدودیت‌هایی دارد و برای همه جا ندارد. باید وضعیت وی را بررسی و سپس برای این کار اقدام کنیم.

فریده لاشایی متولد سال 1323 بود و دیروز یکشنبه، ششم اسفندماه پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

وی در شهر رشت متولد شد و سبک نقاشی اکسپرسیونیزم انتزاعی را در نقاشی دنبال کرد. لاشایی در طول سال‌ها فعالیتش در عرصه‌ هنر، علاوه بر نقاشی به ترجمه و نویسندگی نیز گرایش داشت و از جمله آثار او می‌توان به رمان "شال بامو" اشاره کرد.

لاشایی دوران کودکی خود را در شمال ایران سپری کرد. پدرش فرماندار لنگرود بود و او تحت تأثیر قیام میرزاکوچک‌خان جنگلی رمان "شال با مو" را به تصویر کشید.

وی نقاشی را در آکادمی هنرهای مدرن اتریش (وین) آموخت و قبل از تحصیل نزد جعفر پتگر، این هنر را فرا گرفته بود. این هنرمند در کنار بابک اطمینانی و نصرت‌الله مسلمیان، از نقاشان مطرح سبک اکسپرسیونیزم انتزاعی محسوب می‌شود و برخی منتقدان، او را جزو نقاشان مطرح سه دهه‌ اخیر ایران می‌دانند.

لاشایی در طول سال‌های فعالیت هنری‌اش، بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد و آخرین نمایشگاه فریده لاشایی هفته‌ پیش در یک گالری در دبی برپا شد.

فریده لاشایی مدت‌ها به‌دلیل بیماری سرطان تحت معالجه بود و در این اواخر برای درمان و ادامه‌ معالجه به میلان (ایتالیا) رفته بود.

 

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین