bato-adv
کد خبر: ۱۴۵۷۸۶
کریستین ساینس مانیتور بررسی کرد

هزینه جنگ در شبه جزیره کره چقدر خواهد بود؟

اگر یک جنگ واقعی در شبه جزیره کره آغاز شود، تبعات اقتصادی آن ابعاد جهانی خواهد داشت و ممکن است کشورهای آسیایی مجبور به پرداخت هزینه ای به مراتب گزاف تر از آمریکا شوند. برخی اقتصاددانان نگران تغییرات قابل توجه و دراز مدتی هستند که این جنگ بر تجارت بین المللی اعمال خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۲

فرارو- اگر یک جنگ واقعی در شبه جزیره کره آغاز شود، تبعات اقتصادی آن ابعاد جهانی خواهد داشت و ممکن است کشورهای آسیایی مجبور به پرداخت هزینه ای به مراتب گزاف تر از آمریکا شوند. برخی اقتصاددانان نگران تغییرات قابل توجه و دراز مدتی هستند که این جنگ بر تجارت بین المللی اعمال خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، شرکت سامسونگ مستقر در کره یکی از بزرگترین شرکت های فروشنده لوازم الکترونیک جهان است. شرکت ال جی نیز یکی دیگر از شرکت های الکترونیکی بزرگ کره ای و یکی از مهمترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی است. از سوی دیگر صنعت فولاد کره بیش از چهار درصد فولاد جهان را تولید می کند.

بنابراین اگر رشته لفاظی های تهدیدآمیز اخیر در شبه جزیره کره از دست رهبران خارج شود و درگیری هایی را به دنبال داشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به عقیده اقتصاددانان وقوع هرگونه جنگی در شبه جزیره کره این قابلیت را دارد که در کوتاه مدت ویرانی های اقتصادی بسیاری را بیافریند. شرکت های خودروسازی ممکن است مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند تا زمانیکه بتوانند هکاری خود را با تامین کنندگان جایگزین و جدیدی آغاز کنند. و شاید شرکت های الکترونیکی مانند اپل برای تامین سفارشات خود به شدت تحت فشار قرار گیرند.

این در حالی است که تبعات این جنگ احتمالی تجارت جهانی را در خواهد نوردید چراکه شرکت های خارجی چگونگی ادامه روابط بازرگانی خود را مورد بازبینی قرار خواهند داد. گری هاوفباور، یکی از اعضای ارشد موسسه اقتصاد بین الملل پترسون در واشنگتن با اشاره به شدت مخرب بودن چنین جنگی گت: «در کنار مشکل اولیه جایگزین کردن تامین کنندگان، شرکت ها ممکن است مجبور به بازبینی هزینه استفاده از تامین کنندگانی که فاصله زیادی از کره دارند، شوند.»

وی می گوید: «اگر تنش ها در آسیا آغاز شوند، ممکن است برخی شرکت ها به فکر نزدیکتر کردن خطوط تولید به آمریکا- شاید در مکزیک بیافتند. شرکت ها ترجیح می دهند که به جای استفاده از ارزان ترین مسیر، هزینه ای بیشتر را صرف مسیری امن تر کنند.»

هاوفباور با بیان اینکه حتی یک درگیری نسبتاً جزئی هم می تواند آشفتگی اقتصادی را به دنبال داشته باشد، افزود: «این جنگ منجر به بروز نگرانی و اضطراب می شود و همین امر پیامدهای بدی را برای تجارت ایجاد خواهد کرد.»

هیچ شکی وجود ندارد که کره جنوبی یکی از بخش های حیاتی اقتصاد جهان بوده و بر اساس گزارش انجمن تجارت بین المللی کره سع درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. چین اصلی ترین مصرف کننده کره محسوب می شود و ژاپن سومین مصرف کننده اصلی این کشور. این در حالی است که آمریکا نیز دومین شریک تجاری بزرگ کره به شمار می رود. بزرگترین بازارهای صادرات کره پس از آمریکا، کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، ویتنام، تایوان، اندونزی و هند هستند.

مایکل اسمیتکا، کارشناس ارشد اقتصادی و استاد علوم اقتصاد در لکسینگتون معتقد است پیامدهای هرگونه درگیری در این شبه جزیره برای آسیا هنگفت خواهد بود.

شاید آمریکا چنین تاثیر هنگفتی از جنگ در کره نپذیرد. کره هفتمین شریک تجاری آمریکا است و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به سالانه 100 میلیارد دلار می رسد که این رقم با حجم مبادلات میان آمریکا و انگلیس برابرای می کند اما نصف رقم مربوط به مبادلات آمریکا با ژاپن است. براساس برآوردهای اداره آمار آمریکا صادرات این کشور به کره ماهانه سه میلیارد و 500 میلیون دلار است و رقم واردات آن از کره به حدود پنج میلیارد دلار در ماه می رسد.

نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد آی اچ اس گلوبال اینسایت در ماساچوست معتقد است که جنگ کره برای آمریکا فاجعه بار نخواهد بود و این کشور را وارد رکود اقتصادی نخواهد کرد.

با این حال برخی اقتصاددانان بر این عقیده اند که ویرانی های این جنگ مشابه آنچه پس از زلزله و سونامی مارس 2011 بر ژاپن گذشت و منجر به تعطیلی نیروگاه اتمی این کشور شد، خواهد بود. فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان و تامین کنندگان قطعات خودرو در ژاپن متوقف شد و اختلالاتی را صنعت خودروسازی آمریکا ایجاد کرد.

با این حال اسمیتکا با اشاره به اینکه 30 درصد مبادلات تجاری کره غیرقابل جایگزینی هستند، تاکید دارد که شرایط به مراتب بدتر از آنچه توصیف شده خواهد بود. بر اساس پیش بینی وی، درگیری در شبه جزیره کره موجب تعطیلی چند هفته ای صنعت خودروسازی کره جنوبی و به دنبال آن تمام شرکت هایی که از تولیدات ساخت کره استفاده می کنند خواهد شد. به عقیده وی همین امر می تواند پیامدهای بزرگتری نسبت به زلزله 11 مارس ژاپن داشته باشد.

به عقیده برخی کارشناسان مشکلات به خصوص متوجه شرکت اپل خواهد بود که برای تولید بخش های مهمی از آیفون های خود مانند «فلش مموری» به شرکت سامسونگ وابسته است. بر اساس برآوردهای مجله اکونومیست قطعات سامسونگ حدود 26 درصد هزینه یک آیفون را به خود اختصاص می دهد.

البته موج تاثیرات این جنگ به یک صنعت ختم نخواهد شد. برای مثال از آنجایی که کره جنبی یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خاورمیانه است، این تنش ها می تواند بر قیمت نفت و بازار جهانی انرژی نیز تاثیر بگذارد. به عقیده کارشناسان در صورت آغاز این جنگ، کره جنوبی به هیچ وجه قادر به فرار از پیامدهای مخرب آن نخواهد بود.

 

Tehrani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
با سلام
در هر صورت چه جنگ بشود و چه نشود شرکنهای بزرگ آمریکایی برنده اند و در صورت جنگ واقعی عروسی بزرگان و رونق تولید کشورهای دور از منطقه مثل مکزیک و...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو