bato-adv
کد خبر: ۱۴۹۷۲۴

نقشه‌ای که تغییر کرد!

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
فرارو- کناره گیری علی اکبر جوانفکر و محمد رضا رحیمی از ادامه رقابت انتخاباتی در دو روز گذشته مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست انگیزه این دو نفر از کاندیداتوری و کناره گیری از صحنه انتخابات چه بوده است.

به گزارش فرارو، در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اتفاقات عجیب زیادی رخ داد که یکی از  ان ها نامزدی علی اکبر جوانفکر مشاور رییس جمهور بود. جوانفکر در شرایطی ثبت نام کرد که در حال گذراندن دوران محکومیتش است. از طرف دیگر نامزدی محمدزاده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به نیابت از محمد رضا رحیمی  نیز خبرساز شد.

پس از ثبت نام این دو نفر و افرادی همچون خلیلیان (وزیر کشاورزی) و رامین مهمانپرست (سخنگوی سابق وزارت امور خارجه) این گمانه را در ذهن تحلیلگران ایجاد کرد که دولت نقشه تازه ای کشیده است.

اما پس از گذشت دو روز دو تن از این افراد از ادامه رقابت کناره گیری کنند. محمد رضا رحیمی و جوانفکر روز گذشته اعلام انصراف کردند. با انصراف این دو این سوال در ذهن ایجاد شد که آیا نقشه ای در کار بوده است؟

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این باره سه حالت را مطرح کرده است. وی درباره حالت اول نوشت: «ای بسا حتی خود آقای احمدی‌نژاد در جریان ثبت‌نام معاون اولش نبوده كه البته من این احتمال را خیلی ضعیف می‌دانم و بعید به نظر می‌رسد كه آقای رحیمی بدون هماهنگی با رییس خود اقدام به ثبت‌نام كرده باشد. اگر این فرض را بپذیریم كه ثبت‌نام آقایان رحیمی و جوانفكر با هماهنگی آقای احمدی‌نژاد نبوده می‌توان این گمانه را مطرح كرد كه احتمال ایشان بعد از اینكه متوجه ثبت‌نام معاون اول و مشاور رسانه‌یی خود شده‌اند و از هر دوی آنها خواسته‌اند كه از كاندیداتوری‌شان انصراف دهند»

زیباکلام در توضیح حالت دوم عنوان کرد: «فرض دومی هم كه می‌تواند در اینجا محتمل باشد اینكه آمدن آقای اسفندیار رحیم‌مشایی و ورود نامزد جدی و اصلی جریان دولت در نهایت باعث شده كه آقای احمدی‌نژاد فقط بخواهد با یك نامزد خود وارد عرصه رقابت شود.»

اما به اعتقاد این استاد دانشگاه حالت سوم محتمل تر است، وی در این باره نوشت: «اخبار و اطلاعات دریافتی برای آقای احمدی‌نژاد حكایت از این دارد كه آقای رحیم‌مشایی تایید صلاحیت می‌شود و بنابراین كاندیداتوری آقایان رحیمی و جوانفكر دیگر معنا ندارد. بر فرض این احتمال باید گفت كه كاندیداهای درجه دوم و سوم دولت یعنی رحیمی و جوانفكر با دستور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات كاندیدا شدند و با دستور ایشان هم انصراف دادند.»

در کنار تحلیلی زیبا کلام ، امیر محبیان تحلیلگر جریان اصولگرا نیز سه تئوری را مطرح می کند که یکی از آن ها را قوی تر می داند.

محبیان در این باره نوشت: «به نظر می‌رسد استراتژی جریان آقای احمدی‌نژاد در ابتدا این بود كه با چند كاندیدا وارد میدان شود تا هزینه ردصلاحیت كاندیداهای دولت را بالا ببرد اما در شرایط فعلی با تغییر استراتژی خود تصمیم گرفته به صورت تك كاندیدایی وارد میدان شود و شخص اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان تنها كاندیدای جریان دولت به میدان بفرستد.» وی توضیحی درباره دلیل این تغییر استراتژی نداده است.

به هر صورت کاندیداتوری رحیمی و جوانفکر و سپس استعفای این دو به معمای دیگری در رفتار سیاسی دولت محمود احمدی نژاد تبدیل شده است. معمایی که احتمالا بزودی  پاسخ  دقیق آن مشخص شود.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
اقای احمدی نژاد دلش نمیاید این حرفه پر سود را رها کنن..مجبور به بازی با مهره ها شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
اقا جریان این دواصلا سیاسی نیست نیست
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
من معتقدم که رحیمی، جوانفکر و مشایی در واقع 3 ضلع یک مثلث بودند و آقای احمدی نژاد هم با علم به اینکه ممکنه با تأیید صلاحیت رحیمی یا با احتمال کمتری جوانفکر، عملا مشایی به کنار گذاشته شود و در نتیجه شورای نگهبان هم با این ادعا که تمامی سلائق از جمله اصولگرایان، اصلاح طلبان (با تأیید صلاحیت هاشمی) و دولتیان (با تأیید صلاحیت رحیمی یا جوانفکر) را وارد انتخابات کرده است، هزینه رد صلاحیت مشایی را تقلیل دهد. در واقع این دو نفر با اعلام انصراف، شورای نگهبان را برای تأیید صلاحیت محتمل‌تر مشایی در منگنه و فشار بیشتری قرار دادند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
اصلا قرار نبود مشائی کاندیدا شود در آخرین لحظه جای نیکزاد با مشائی عوض شد و ثبت نام جوانفکر و رحیمی طبق برنامه قبلی برای ردصلاحیت با هدف کمک به رونق انتخابات به نفع نیکزاد بود که بعد از ثبت نام رحیمی و جوانفکر در آخرین لحظه برنامه عوض شد و در حال حاضر برنامه کنونی یا مشائی یا هیچ است...
PARI
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
دولت فقط ميخواد اينو بگه كه فكر نكيند اگه مشايي رو رد كرديد ما هيچي نمي گيم و مي ريم سراغ يه كانديد ديگه.
ميخاد بگه كه ما فقط و فقط مشايي رو داريم. پس بايد و بايد تاييدش كنيد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
این کار ها بیهوده است نرخ ارز را پایین بیاورد اساسی همه چیز حل است
مجله فرارو