bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۰۲۷۵
اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو پاسخ دادند

"سلامتی مردم" و "تسامح و تساهل مسئولان"؟!

«نظارت ما بر واردکنندگان ضعیف است و ما نظارت خوب و مستمری نداریم. ما مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم را به خوبی اجرا نمی کنیم.»
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
فرارو- یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به واردات مواد غذایی ناسالم به کشور گفت: «نظارت ما بر واردکنندگان ضعیف است و ما نظارت خوب و مستمری نداریم. ما مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم را به خوبی اجرا نمی کنیم.»

سخنگوي وزارت بازرگاني پاکستان اعلام کرده براي تسويه بدهي 53 ميليون دلاري ايران بابت برقي که از اين کشور خريده، درصدد است به ازاي آن 100 هزار تن گندم به ايران صادر کند. این در حالی است که معاون سازمان حفظ نباتات، سلامت و بهداشت اين محصول پاکستاني را از نظر اين سازمان (به عنوان مرجع تاييد کننده سلامت گياهان وارداتي و صادراتي کشور) رد کرده است.

علي‌اکبر ياسمي معاون قرنطينه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات افزوده: هيچ يک از شرايط قرنطينه‌اي براي واردات گندم کشورهاي هند و پاکستان به ايران اعمال نشده است و لذا گندم اين کشورها از نظر این سازمان مورد تاييد نیست.

بر اساس این گزارش مدت‌هاست مسئولان هندي و پاکستاني براي صادرات گندمي که حتي خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش مي‌کنند تا شايد بازاري براي محصول شان بيابند و بهاي ديگر محصولات خريداري شده از ايران را با صادرات گندم بپردازند. این در حالی است که ديگر کشورها مانند کره‌جنوبي حتي براي توليد خوراک دام خود هم حاضر به دريافت گندم از اين کشورها نشده‌اند.

براساس اعلام وزارت بازرگاني پاکستان محموله 100 هزار تني گندم اين کشور قرار بود اواسط فوريه به ايران ارسال شود اما به دليل آماده نبودن پاکستان به دلیل برگزاري انتخابات 11 مه، اين واردات به تاخير افتاد که با توجه به پايان انتخابات پاکستان، اين محموله در اسرع وقت قرار است به ايران صادر شود.

لازم به ذکر است پیش از این مواردی از واردات برنج های آلوده به کشور نیز اتفاق افتاده بود.

هنوز که این گندم وارد کشور نشده است!
دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو و در پاسخ به این سوال که چرا سلامت مردم برای مسئولین کشور مهم نیست گفت: «هنوز که این گندم وارد کشور نشده است. اما قطعا وزارت کشاورزی باید موادی که قرار است به کشور وارد شود را به لحاظ سالم بودن کنترل کند. لذا مسلما اگر آلوده باشند وارد نخواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که اما در گذشته ما شاهد واردات برنج های آلوده به کشور بودیم؛ چرا باید این اتفاق تکرار شود و سپس دنبال علت آن باشیم؟؛ گفت: «خیلی ممنون!»

شهریاری در پاسخ به درخواست خبرنگار فرارو برای پاسخ به این سوال، ضمن آنکه عنوان کرد به این سوال پاسخ نمی دهم تلفن خود را قطع کرد.

این خبر یک شایعه است که ابتدا باید اثبات شود
اما دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «این خبر یک شمشیر دولبه است. یعنی یک شایعه است که ابتدا باید اثبات شود. لذا ما مسئولیم که ابتدا درستی یا نادرستی خبر را پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «اکنون ما به دلار نیاز داریم و برخی کشورها که به دلایل تحریم نمی توانند به ما دلار دهند می خواهند در ازای مثلا نفت یا برق خریداری شده مواد غذایی بدهند. بنابراین ما باید مراقب باشیم که این مواد غذایی آلوده نباشد و این وظیفه نهادهای نظارت کننده است که وظیفه خود را درست انجام دهند.»

آریایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مسبوق به سابق بودن این مسائل، سلامت مردم برای مسئولین مهم نیست؟، گفت: «قطعا سلامتی مردم برای همه مهم است؛ اما ممکن است بعضی ها در وظیفه خود دچار غفلت شوند یا تساهل و تسامح به خرج دهند.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را پیگیری خواهید کرد؟، گفت: «قطعا؛ ما انتظار داریم مسئولین مربوطه پاسخگو باشند. ضمن اینکه باید مراقب بود بیخودی جو اضطراب و التهاب را ایجاد نکرد.»

نظارت بر واردکنندگان ضعیف است
همچنین دکتر عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بنده که عضو کمیسیون بهداشت مجلس هفتم نیز بودم در آن دوره به هیچ وجه با مسئله نظارت شدید بر واردات محصولات غذایی مانند گندم و برنج روبرو نبودیم؛ اما اخیرا ما در کمیسیون بهداشت مجلس نهم متوجه شدیم این همه بیماری ناشی از یک مسئله است که باید بررسی شود و لذا به سمت بررسی سبد مواد غذایی رفتیم.»

وی ادامه داد: «ما سه بار وزیر کشاورزی و معاونت های وزارت خانه را به مجلس آوردیم و گفتیم سمومی که در محصولات کشاورزی استفاده می شود تا کی روی محصولات باقی می ماند؟ آیا وقتی محصولات به دست مردم می رسد سالم هستند؟»

وی افزود: «بعد از این جلسات بود که حساسیت ویژه ای روی محصولات غذایی که به کشور وارد می شود صورت گرفت. لذا با توجه به گزارشاتی که به کمیسیون بهداشت مجلس رسیده حتما وزیر محترم کشاورزی و معاونت های غذا و داروی وزارت بهداشت باید جوابگوی این مسائل باشند.»

فتاحی گفت: «وقتی یک مورد جنون گاوی در برزیل روی داد ما بلافاصله تمامی مسئولین دام پزشکی کشور که بر گوشت وارداتی نظارت داشتند را به کمیسیون فرا خواندیم و سوال کردیم چرا وقتی چنین اتفاقی افتاده و همه کشورهای وارد کننده گوشت از برزیل واردات گوشت خود را از این کشور تحریم کردند، اما ما همچنان باید وارد کننده گوشت از برزیل باشیم.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا با این تفاسیر سلامت مردم برای مسئولین مهم نیست؟، گفت: «علت این مسئله این است که تاکنون کسی این سوال را از مسئولین نپرسیده است. تاکنون این فرهنگ که مواد غذایی وارداتی مورد سوال و چالش قرار گیرد وجود نداشته است.»

فتاحی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مسبوق به سابق بودن این مسائل، مسئولین همچنان به همان رویه گذشته عمل می کنند؟، گفت: «به نظر من نظارت ما بر واردکنندگان ضعیف است و ما نظارت خوب و مستمری نداریم. ما مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم را به خوبی اجرا نمی کنیم.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره پیگیری این مسئله گفت: «نهادهای مسئول باید بر محصولات وارداتی نظارت کنند و ما نمایندگان مردم نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و مسلما مسئولینی که در این موضوع چشم پوشی کنند را مشخص خواهیم کرد.»
منوچهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
مگه وقتی هم برای نماینده ها میمونه یا دارند بیانه صادر میکنند یا امضا جمع میکنند اینها وقتی برای سلامت ومعیشت مردم ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
همش تقصیر کاغد پاره ای است به نام تحزیم که باعث میشه هر کوفتی را به جای دلار به ما در عوض صادرات بدهند . باز هم شعار بدید ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
متاسفانه مسئولان در مجامع جهانی دائم خود را سخنگوی ملت ایران میدانند اما ظاهرا تنها چیزی که برای انها از اهمیت برخوردار نیست سللا متی همین مردم ایران است که دائم از ان دم میزنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
مردم ایران هیچگاه این سالها را در تاریخ خود از یاد نخواهند برد!
999
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
با این اعدادی که گفتید ایران باید گندم وارداتی را 1950 محاسبه کنید در حالی که گندم ایرانی که مرغوبتر نیز میباشد را از کشاورزان خودی 1200 میخرد!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
شهریاری در پاسخ به درخواست خبرنگار فرارو برای پاسخ به این سوال، ضمن آنکه عنوان کرد به این سوال پاسخ نمی دهم تلفن خود را قطع کرد.!!!!!!!!!!!!!!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین