bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۱۴۰۹

اجماع اصلاح‌طلبان؟

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
شانزده روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهور باقی مانده است. فعالان سیاسی اصلاح طلب رایزنی هایی گسترده ای را برای انتخاب کاندیدا مورد نظر خود از میان حسن روحانی و محمد رضا عارف آغاز کرده اند.

به گزارش فرارو، پس از ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان اصلاح طلبان به سمت انتخاب گزینه مناسب از میان دو کاندیدای نزدیک به خود هستند. محمدرضا عارف، معاون اول سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات و حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوره اصلاحات گزینه های اصلی این جریان به حساب می آیند.

در این بین به نظر می رسد اختلاف دیدگاه میان چهره ها و گروه های اصلاح طلب وجود دارد. برخی اصلاح طلبان معتقدند محمد رضا عارف نزدیکی بیشتری به این طیف دارد در نتیجه وی میت واند رویکرد اصلاحی را به گونه ای بهتر به اجرا در اورد.

از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند حسن روحانی به دلیلی نزدیکی به آیت الله هاشمی رفسنجانی و نفوذ بیشتر در ساختار قدرت گزینه بهتری به حساب می اید. سخنان تند حسن روحانی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در تقویت پایگاه حسن روحانی تاثیر به سزایی داشته است.

به هر ترتیب تاکنون دو تلاش عمده برای اجماع بر روی یکی از این دو کاندیدا صورت گرفته است، هر چند که برخی چهره های سیاسی در همان روز اول پس از ردصلاحیت آیت الله هاشمی تلاش هایی را صورت دادند اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

با این حال گزارش ها حاکی از این است که جمعی از مشاوران اکبر هاشمی و محمدخاتمی در حال نهایی کردن طرح اجماع اصلاح طلبان هستند تا بر اساس آن، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را قریب الوقوع کنند.

گفته می شود در گروه مشاوران یک طرح قوت بیشتری دارد. اعلام حمایت اصلاح طلبان  از کاندیداتوری حسن روحانی و کناره گیری محمد رضا عارف. براساس این طرح حسن روحانی نیز باید محمد رضا عارف را به عنوان معاون اول خود معرفی کند.

در این طرح هاشمی و خاتمی باید به صورت علنی حمایت خود را از روحانی اعلام کنند و تمام ستادهای محمد رضا عارف نیز در اختیار روحانی قرار گیرد.

براساس گزارش های منتشر شده مشاوران هاشمی و خاتمی معتقدند، در شرایط فعلی، میزان آرای روحانی از عارف بیشتر است ولی به حدی نیست که بتواند خود را پیروز قطعی بداند. عارف نیز قطعاً رأی لازم را ندارد و ادامه حضورش، تداعی گر حضور مصطفی معین در انتخابات 84 است که نه تنها خودش رأی نیاورد، بلکه با شکستن آرای اصلاح طلبان، مانع از پیروزی هاشمی یا کروبی هم شد و نهایتاً احمدی نژاد برنده تشتت آرای اصلاح طلبان شد.

اما در این بین طرح دیگری نیز از سوی ستاد جوانان اصلاح طلب ارائه شده است. در این طرح پیشنهاد شده است که کل کشور بر اساس تقسیم بندی استانی به 31 منطقه با "آرای انتخاب" جداگانه برای هر منطقه (استان)تبدیل شود. این طرح شباهت زیادی به سیستم انتخاباتی امریکا دارد.

براین اساس ستاد افتاب صبح امید پیشنهاد داده است: «آرای انتخاب" برای هر استان به نسبت جمعیت و تعداد نمایندگان استان در مجلس مورد محاسبه قرار گیرد (برای استان هایی که بر اساس سرشماری سال 1390 زیر یک میلیون رأی دارند، "یک رأی انتخاب جمعیتی" بر اساس جمعیت تعیین و با تعداد نمایندگان استان در مجلس جمع می شود). به عنوان مثال استان تهران با 15 میلیون جمعیت دارأی 16 رأی انتخاب جمعیتی (به نسبت کل جمعیت ایران برابر با 78 میلیون نفر خواهد بود). بر اساس تعداد نمایندگان استان در مجلس که برابر با 35 نماینده است، کل "آرای انتخاب" استان تهران 51 رأی می شود. استان سمنان با 650 هزار جمعیت دارأی "یک رأی انتخاب جمعیتی" است و بر اساس 4 نماینده ای که در مجلس دارد کل "آرای انتخاب" این استان، 5 رأی خواهد شد.»

براساس این گزارش، تعداد کل "آرای انتخاب" بر این اساس به میزان 385رأی خواهد بود و بر اساس یک مکانیزم مشخص هر یک از دو کاندیدا که بتوانند 193 "رأی انتخاب" بدست بیاورد، به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود و اگر هر یک از دو کاندیدا، به رقم 193 "رأی انتخاب" نرسد، اصلاح طلبان از هیچ از یک از کاندیداها به صورت مصداقی حمایت نکنند.

این طرح ها و پیشنهادها در حالی مطرح شده است که روز گذشته هم محمد رضا عارف و هم حسن روحانی تاکید کردند که تا پایان در عرصه خواهند بود. حسن روحانی گفت: «خبری از اجماع نیست.» و محمد رضاعارف نیز به جلسه خود با هاشمی رفسنجانی اشاره و اظهار کرد که هاشمی به او توصیه کرده است که مشارکت جدی در انتخابات داشته باشد.

اما به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری نشست های تلویزیونی و مناظره های انتخاباتی احتمال کناره گیری یکی از این دو نفر به نفع دیگری افزایش یابد.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
بی شک حمایت خاتمی و هاشمی رای بسیار بالایی برای دکتر عارف خواهد داشت

اجماع بر روی دکتر عارف موجب پیروزی اصلاح طلبان خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
خوب است
ناشناس
CHINA
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
ضمن احترام به عارف، آنچه ما در جامعه می بینیم، روحانی بیشتر به مذاق مردم خوش آمده لذا خواهش می کنیم که ایشان تک روی نکند و به نظر مشاوران خاتمی و هاشمی احترام بگذارد، هرچند که اطمینان دارم که اگر انتخابات دو قطبی شود، بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به صورت خودکار ضمن احترام به عارف، به روحانی رای خواهند داد اما در پرونده عارف، سابقه ای از خودرایی به ثبت می رسد که برای آینده سیاسی ایشان چندان مطلوب نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
باید تا پایان مناظرات منتظر ماند و بعد اجماع بر اساس اقبال مردم انجام شود ..عقل و دل من با دکتر عارف است ....
مريم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
روحاني در نظر مردم وجهه بهتري دارد محبوب تر است وهمينطور سياستمدارتر.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
با این طرح کاملا موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
همه منتظر نظر شما بودند حسن اقا !
ظفرقندی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
حمایت میکنیم.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
اگه مي خواستم راي بدم حتما به روحاني راي ميدادم. اما ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
ما گوش به فرمان اقای خاتمی و هاشمی هستیم.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
به نظر من اگر آقای عارف کناره گیری کنند بهتر است. حالا بر اساس مثبت منفی های همین پست نتیجه گیری کنند
افسرده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
فقط روحانی...
افشين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
آقاي روحاني به هزارو يك دليل برتر از آقاي عارف شان رياست جمهور شدن دارد بهتر است آقاي عارف به معاون اولي رضايت بده .
ناشناس
MALAYSIA
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
اینطور که معلوم است انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و قالیباف یکی از دو نفر رفته به دور بعد خواهد بود. اما در صورت اتفاق افتادن آنچه در مقاله آمده نفر دوم حاضر در انتخابات احتمالا روحانی خواهد بود و در غیر اینصورت جلیلی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
اگر این اتفاق روی بده آرای خاموش به صندوقها برمیگرده و سناریو تمامیت طلبان خنثی می شه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
مردم ما علاوه و رییس جمهور با حرف های خوب به فرد متخصص و نابغه هم نیاز داریم، بهترین استاد شریف دکتر عارف...
كيان
AUSTRIA
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
درود بر عقلانيت و تدبير
کرذستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
آفرین بر جوانان اصلاح طلب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
فقط اصلاحات
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین