bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۵۵۷۱
آيا بازار بورس حباب دارد؟

ابهام در بورس

در حالي كه سید‌ احمد‌ میرمطهری د‌بیرکل پیشین بورس افزایش شاخص‌های بورس را در غیاب برنامه‌های د‌ولت یازد‌هم و نبود اطلاعات کافی د‌ر بازار نگران‌کنند‌ه و هشد‌ارد‌هند‌ه مي داند، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار رشد شاخص را به دليل افزایش معاملات و سودآوری بنگاه‌ها اعلام كرده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۲
فرارو- در حالي كه سید‌ احمد‌ میرمطهری د‌بیرکل پیشین بورس افزایش شاخص‌های بورس را در غیاب برنامه‌های د‌ولت یازد‌هم و نبود اطلاعات کافی د‌ر بازار  نگران‌کنند‌ه و هشد‌ارد‌هند‌ه مي داند، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار رشد شاخص را به دليل افزایش معاملات و سودآوری بنگاه‌ها اعلام كرده است.

به گزارش فرارو، با كاهش قيمت ارز و طلا در بازار سرمايه ها به سمت بازار بورس حركت كرده است. در روزهاي گذشته بورس يك ركورد تاريخي رشد 3 درصدي را بر جاي گذاشته است و در سه ماه گذشته با يك رشد 35 درصدي از 40 هزار واحد به تفريبا 55 هزار واحد رسيده است.

اما سید‌ احمد‌ میرمطهری با بيان اينكه  وضعیت کنونی آن طوری است که گویا وارد‌ فاز ایجاد‌ حباب شد‌ه است مي گويد: «حال حاضر نقش آفرینان بازار سهام د‌ر روند‌ افزایش قیمت‌ها مشخص نیستند‌، فعلا نمی‌د‌انیم از این افزایش شاخصها به واقع چه کسانی منتفع می‌شوند‌.»

در مقابل صالح آبادي رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید بر اینکه رشد اخیر بورس حبابی نیست معتقد است: «رشدی که اتفاق افتاد به دلیل پیش‌بینی‌های مثبت از آینده شرکت‌ها است بنابراین رشدی که اتفاق افتاد بیشتر به خاطر انتظارات مثبت ایجاد شده از آینده آنان است.»

دکتر سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفتگو با فرارو  معتقد است كه نقدینگی جدید بیشتر به سمت شرکت های رفته است که در یک سال گذشته از سود آوری کمتری نسبت به شرکت های دیگر برخوردار بوده اند.

بر اساس شاخص ارزشمندي بازار (P/E)، نسبت قيمت هر سهم بر سود آن در كل بازار چيزي در حدود 6.8 واحد است در حالي كه ميانگين اين رقم در طول يك سال گذشته 5.7 واحد بوده است. حباب در بازار بورس گاهي اين رقم را تا حدود 11 واحد در 10 سال گذشته رسانده است.

با محاسبه نسبت قیمت به درآمد کل بازار بورس (P/E) در دو تاریخ 15 تیرماه سال 91 و 15 تیرماه سال 92 مشاهده می‌کنیم که این نسبت از 5.25 به 6.8  واحد رسیده است و به بیان دیگر میانگین این شاخص 5.1 واحد (معادل 29 درصد) افزایش یافته است.

مفهوم ساده  این شاخص این است که با رشد 113 درصدی ارزش بازار طی یکسال و  رشد 43 درصدی ارزش بازار طی چهارماه مجموع سود شرکت‌ها حداقل 24‌ درصد رشد یافته است. اين در حالي است كه  تحلیلگران با توجه به جو خوش‌بینی برای ادامه سال 92 پیش بینی تحقق سودهایی بیش از این برای کل بازار دارند.
برچسب ها: بورس حباب رشد ابهام
مجله خواندنی ها
مجله فرارو