bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۲۸۰۶

ساخت درگاه جامع شناسایی افراد

متخصصان جهاد دانشگاهي دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تازه‌ترين دستاوردشان موفق به ساخت درگاه جامع شناسايي افراد شدند كه در حوزه سيستم‌هاي امنيتي و حفاظتي كاربردهای فراوانی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
متخصصان جهاد دانشگاهي دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تازه‌ترين دستاوردشان موفق به ساخت درگاه جامع شناسايي افراد شدند كه در حوزه سيستم‌هاي امنيتي و حفاظتي كاربردهای فراوانی  دارد. 

این دستگاه برای تمامی نهادهای خصوصی و دولتی که نیازمند سیستمهای کنترل تردد باشند قابل استفاده خواهد بود.

مهندس حميد صباحي، مدير مرکز تخصصی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر در گفت‌وگوي اختصاصي به ايران، گفت: اين سيستم كه مشابه داخلي و خارجي ندارد، بنا بر نیاز و  درخواست سازمانهای دولتی و خصوصی و مطابق با خواسته ها و حساسیتهای خاص سازمانهای مذکور و از سوي يك گروه چهار نفره متشکل از دانشجويان و فارغ التحصیلان كارشناسي ارشد در رشته‌هاي مهندسي سخت‌افزار، مکانیک، رباتيك و هوش مصنوعي و به سرپرستي مهندس محمدرضا نيك‌نژاد طراحي و ساخته شده است.

وي درباره مشخصات فني  دستگاه گفت: اين دستگاه تركيبي از كنترلر الکترونیکی سيستم‌هاي كنترل تردد (AccessControl)  به همراه ابزارهای احراز هویت بیومتریکی و کارتخوانهای بدون تماس  مي‌باشد كه امکان اتصال سیستمهای  جانبی مبتنی بر پروتکلهای استاندارد نظیر سیستم تشخیص چهره، سیستم دیجیتال ضبط تصاویر(DVR)، سیستم مکالمه صوتی و تصویری، بارکد خوان و سیستهای حفاظت الکترونیک نیز برای آن پیش بینی شده و همچنین امکان کنترل و برنامه ریزی آن از طریق صفحه لمسی تعبیه شده روی دستگاه یا توسط رابط کاربری اختصاصی تحت وب از طریق رایانه  نیز مهیا است، علاوه برآن مکانیزمهای کنترلی و امنیتی خاصی نیز برای دستگاه در نظر گرفته شده که امکان نفوذ به اطلاعات درونی  یا سرقت دستگاه را تا حد بسیار بالایی غیر ممکن ساخته است بعلاوه میتوان این دستگاه را بعنوان یک ساعت حضور غیاب هوشمند نیز برای سازمانها استفاده نمود.
 
تمامي عمليات طراحي و ساخت این دستگاه اعم از نرم‌افزار، سخت‌افزار و طراحی مکانیکی  ازسوي كارشناسان و متخصصان داخلي صورت پذيرفته است که این این امر سبب شده سیستم عامل کاملا اختصاصی برای دستگاه تولید گردد که آنرا در مقابل دسترسی و نفوذ افراد غیر مجاز و ویروسهای مخرب کامپیوتری ایمن نماید.

وي در ادامه با اشاره به اين كه توانمندي منحصر به فرد نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اين دستگاه حاصل تجربيات ارزشمند چندين ساله جهاد دانشگاهي خواجه نصير در حوزه سيستم‌هاي بومي كنترل تردد بوده، گفت: یکی از قابلیتهای منحصر به فرد این دستگاه امکان ثبت و نگهداری اطلاعات پرسنلی و مجوزهای دسترسی کاربران است که به همین دلیل امکان کارکرد بدون وقفه سسیستمهای کنترل تردد حتی در شرایط اضطراری و در مواقع قطع برق، عدم دسترسی به رایانه مرکزی و یا قطع شدن شبکه  کامپیوتری را فراهم نموده است.
 
از اين رو اين قابليت باعث شده دستگاه مذكور از تمامي دستگاه‌هاي مشابه داخلي و خارجي متمايز گردد. همچنين استفاده از پردازنده سريع، صفحه نمايش تمام رنگی لمسي بزرگ، رابط كاربري فارسي و سيستم عامل اختصاصي و انحصاري نيز منجر به افزايش كارايي و سهولت كار با دستگاه گرديده است.

مدير پروژه درگاه جامع شناسايي افراد در ادامه با بيان اينكه طراحي و ساخت اين دستگاه حدود 12 ماه زمان برد، گفت: خرداد سال 1391 پس از اين كه موضوع نیاز به چنین  دستگاهیاز سوی چندین سازمان و نهاد مطرح شد، مطالعات تخصصي در اين باره آغاز و آذر همان سال به محض اينكه اطمينان حاصل شد اين دستگاه مشابه داخلي و  خارج ندارد، تيم  متخصصان طراحي و ساخت دستگاه را آغاز كردند.

وي افزود: هزينه طراحي دستگاه تا مرحله تجاري شدن بالغ بر 140ميليون تومان بوده كه به نظر مي‌رسد اين مبلغ در قبال هزينه های هنگفتي كه سازمانها و شرکتها مي‌بايست براي امنيت مجموعه‌ شان بپردازند، بسيار ناچيز است، ضمن اینکه با تولید انبوه این دستگاه بهای تمام شده آن به شدت پایین آمده و امکان صادرات و کسب درامد ارزی  نیز فراهم گردیده است.

شایان ذکر است در سیستمهای فعلی کنترل تردد بخش کنترلر از بخش احراز هویت جدا بوده و ضمن پیچیده تر بودن ساختار، هزینه تمام شده آن نیز بیشتر بوده و امکان کار به صورت آفلاین را هم ندارند ولیکن با طراحی و ساخت این دستگاه مشکلات مذکور مرتفع گردیده اند.

برخورداری از دوربین و DVR داخلی، درگاه شبکه اترنت، رابط شبکه بی سیم، ماژول GSM، پشتیبانی از GPRS، درگاه USB، درگاه تبادل اطلاعات سریال، درگاه پروتکل ارتباطات صنعتی(CAN)، باطری و شارژر داخلی، حافظه جانبی، میکروفون و بلندگوی داخلی، طراحی مناسب برای نصب اسان دستگاه، متناسب سازی دستگاه سازگار با شرایط آب و هوایی کشور،  تقویم هجری شمسی، وب سرور داخلی، امکان کار هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین، امکان تبادل اطلاعات با موبایلهای هوشمند، رمز نگاری اطلاعات، امکان نمایش پیامهای دلخواه روی نمایشگر، امکان نظارت و پایش دستگاههای موجود روی یک شبکه، پشتیبانی کامل از نرم افزار کنترل تردد جهاد دانشگاهی، امکان کار با سایر نرم افزارهای استاندارد کنترل تردد، حفظ اخرین وضعیت دستگاه در صورت قطع برق یا شبکه و قابلیت استفاده  به صورت پرتابل از دیگر ویژگیهای این دستگاه میباشد.

خاطر نشان می گردد در پایان این گفتگو محققین جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر آمادگی خود را برای بررسی و پژوهش در زمینه های علمی و فنی مورد نیاز جامعه در حوزه های مخابرات، الکترونیک قدرت، ماشینهای الکتریکی و فناوری اطلاعات اعلام نمودند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv