bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۲۹۳

خبرگزاری فرانسه: دولت بعدي آمريكا با ايران مذاكره مي‌كند

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۳۰ مهر ۱۳۸۷
تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند كه چه باراك اوباما پيروز انتخابات رياست جمهوري آمريكا باشد يا جان مك‌كين دولت بعدي آمريكا مذكرات با ايران، كره‌شمالي و ديگر كشورهاي ضد آمريكايي را دنبال خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه با اشاره به اين مطلب افزود: تحليلگران مي‌گويند كه مطمئنا باراك اوباما، كانديداي دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا در مقايسه با جان مك‌كين تمايل بيشتري به گفت‌وگو با ايران دارد. اما مسير چنين مذاكره‌اي روشن است زيرا جورج بوش رييس جمهور آمريكا خود پس از برخورد با محدوديت قدرت آمريكا در عراق و شكستن تابويي كه ايجاد كرده بود، مسير را تغيير داده است.

بوش در سخنراني سالانه‌اش در سال 2002،‌ ايران، عراق و كره‌ي شمالي را "محور شرارت" خواند. اين بخشي از سياست نئومحافظه‌كاران آمريكايي براي ارتقاي دموكراسي حامي آمريكايي از طريق اعمال فشار عليه اين كشورها تا زماني بود كه از هم فرو بپاشند.

پيتر بنيارت، يكي از تحليلگران به خبرگزاري فرانسه گفت: حقيقت اين است كه ديدگاه دولت بوش مبني بر عدم مذاكره با اين كشورها از بين رفته است.

وي افزود: آن‌ها مذاكره مي‌كنند، مك‌كين مذاكره خواهد كرد، اوباما نيز مذاكره خواهد كرد.

اين گزارش حاكي است: مساله اين خواهد بود كه دولت مك‌كين با اوباما در چه سطحي مذاكرات را انجام خواهد داد.

تحليلگران گفتند كه اوباما مي‌خواهد به مقامات كشورهايي نظير ايران،‌ كره‌شمالي، سوريه، كوبا و ونزوئلا دست يابد، اما با محدوديات عملي و سياسي روبرو خواهد شد و مك‌كين نيز احتمالا گفت‌وگو با برخي از اين كشورها را دنبال خواهد كرد.

اوباما، كانديداي 47 ساله‌ي دموكرات كه اميدوار است اولين رييس جمهور آفريقايي _ آمريكايي باشد مي‌گويد كه مي‌خواهد از "دام" خودداري بوش از گفت‌وگو " با مقاماتي كه دوستشان نداريم" رها شود. اما با انتقاد شديد راست‌ها از جمله مك‌كين، رقيب جمهوري‌خواه 72 ساله‌اش روبرو است كه به راي دهندگان هشدار داده است. اوباما قصد دارد نشست‌هايي در سطح رييس‌جمهور با بدترين ديكتاتورها داشته باشد.

از نظر مك‌كين كه كهنه‌كار كنگره و از كهنه سربازان جنگ ويتنام است، اين گشايش اوباما نشان دهنده‌ي سادگي خطرناك و بي‌تجربگي‌اش در امور خارجي‌اش است.

تحليلگران مي‌گويند كه اين انتقاد باعث شده است اوباما مواضعش را براي گفت‌وگو در سطح رياست جمهوري با كشورهاي نظير ايران با تاكيد بر آماده شدن مقدمات مناسب تعديل كند. در هر حال حتي مك‌كين هم از خودداري از گفت‌وگو با دشمنان حذر دارد.

در وب سايت مك‌كين آمده است: در حالي كه از ديپلماسي قاطع با متحدين و رقباي‌مان‌ حمايت مي‌كنيم، از اعطاي نشست‌هاي بدون قيد و شرط با ديكتاتورهاي جهان عجله نمي‌كنيم.

بنيارت گفت كه مك‌كين در خصوص ايران بيشتر به آغاز مذاكرات در سطح پايين و كاري تمايل دارد و ترجيح مي‌دهد به هويج‌ها پايبند باشد.

توماس كاروترز، يك تحليلگر ديگر مك‌كين را مذاكره كننده‌اي "مردد" خواند.

وي كه تحليلگر ارشد موسسه‌ي صلح كارنگي است به خبرگزاري فرانسه گفت: قطعا او يك واقع‌گراي سنتي نيست.

وي ادامه داد: اما او يك ايدئولوژيست آتشين هم نيست.

بينادت، عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا گفت كه دولت اوباما اجماعي گسترده‌تر براي انجام چنين كارهايي خواهد داد.

تحليگران ترديد دارند كه اوباما بيشتر از مك‌كين از مذاكرات اسراييل – سوريه حمايت كند و بنيادت گفت كه دولت مك‌كين ممكن است در خصوص چگونگي حمايت از اين مذاكرات دچار تفرقه شود.

كارودرز معتقد است كه اوباما نسبت به مك‌كين به مذاكره با كوبا و ونزوئلا بازتر برخورد خواهد كرد اما در خصوص كوبا با مخالفت داخلي آمريكايي – كوبايي‌ها روبرو خواهد شد و اگر مجبور به انتخاب شود احتمال "سرمايه‌ي سياسي"‌اش را در ايران صرف خواهد كرد كه داراي اهميت استراتژيك بيشتري است.

در يك نظرسنجي كه شوراي امور جهاني شيكاگو در ماه سپتامبر انجام داد مشخص شد كه اكثريت آمريكايي‌ها از گفت‌وگو با مقامات كوبا، كره‌شمالي، ايران، ميانمار و حتي حماس و حزب‌الله حمايت مي‌كنند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین