bato-adv
کد خبر: ۱۹۰۳۷۰
رویترز:

توسعه برنامه موشکی ایران مذاکرات وین را پیچیده می‌کند

یک خبرگزاری انگلیسی با استناد به آنچه ادعا می‌کند گزارشی محرمانه از سازمان ملل است مدعی شده برنامه موشکی ایران باعث پیچیده شدن مباحث در مذاکرات وین شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
فرارو- یک خبرگزاری انگلیسی با استناد به آنچه ادعا می‌کند گزارشی محرمانه از سازمان ملل است مدعی شده برنامه موشکی ایران باعث پیچیده شدن مباحث در مذاکرات وین شده است.
 
رويترز مدعی شده گزارشی محرمانه از سازمان ملل متحد حاوی اطلاعاتی درباره توسعه توانمندی‌های موشکی ایران است که فرایند مذاکره این کشور با 6 کشور مذاکره‌کننده هسته‌ای را پیچیده می‌کند.
 
اين خبرگزاری مدعی شده گزارشی محرمانه که یک هیئت کارشناسی سازمان ملل تدوین آن را به عهده داشته‌اند بر این موضوع تأکید کرده که ایران در خلال مذاکرات خریداری مواد غیرقانونی برای برنامه موشکی و هسته‌ای خود را کاهش داده است؛ اما همین گزارش در عین حال مدعی است که در تهران هیچ نشانه‌ای از اراده این کشور برای کاهش توسعه برنامه موشکی دیده نمی‌شود.
 
در این گزارش آمده است: «ایران همچنان به توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی خود ادامه می‌ هد. در آگوست سال 2013 یک سایت پرتاب موشک جدید در چهل کیلومتری شهر شاهرود کشف شد.»
 
رویترز می‌نویسد جدال‌ها بر سر برنامه موشکی ایران در حال حاضر از پشت درهای بسته وین به بیرون درز کرده است. روز چهارشنبه هیئت آمریکایی به صراحت گفت که واشنگتن به دنبال بحث درباره جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و همچنین برنامه موشک بالستیک این کشور است.
 
دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات گفته‌اند انگلیس، فرانسه و آلمان با دیدگاه آمریکا در این خصوص موافقند. اما روسیه که با ایران مبادلاتی در زمینه فناوری‌های موشکی داشته ظاهراً با رویکرد آمریکا موافق نیست.
 
این هیئت کارشناسان سازمان ملل در این گزارش 49 صفحه‌ای متذکر شده است که بحث نظارت بر فعالیتهای موشکی ایران کار آسانی نیست.

گفتني است، مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 از روز سه‌شنبه در وین، پایتخت اتریش آغاز شده‌اند. این چهارمین دور مذاکرات دو طرف از زمان اجرای توافق هسته‌ای منعقد شده در سوم آذر ماه سال قبل، موسوم به «توافق ژنو» است. دو طرف گفته‌اند در این دور از مذاکرات کار را بر روی پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای آغاز کرده‌اند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین