bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۱۰۷۹

انتشار اسناد مجلس سنا تا پایان فصل بهار

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی از انتشار اسناد مجلس سنا تا پایان فصل بهار خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی از انتشار اسناد مجلس سنا تا پایان فصل بهار خبر داد.

به گزارش مهر، محمد رجبی رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه شنبه 30 اردیبهشت در پنجمین همایش تخصصی تاریخ مجلس که با موضوع بررسی مجالس نوزدهم و بیستم شورای ملی در سالن مشروطه برگزار شد، در سخنانی با اشاره به آنچه استقبال زیاد پژوهشگران از این نشست تخصصی خواند، گفت: تعداد مقالات رسیده هم تعداد مقالات انتخاب شده دور از حد انتظار ما بود و این مایه سرافرازی است که این میزان توجه به تاریخ معاصر ایران از سوی پژوهشگران وجود دارد.

وی افزود: همایش تخصصی تاریخ مجلس در طول 4 سال اخیر جریان داشته و توانسته توجه محققان را نسبت به موضوع های تخصصی تاریخ معاصر ایران جلب کند.

رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکصدمین سال آغاز جنگ جهانی اول که کشورمان به رغم اعلام بی طرفی، آسیب های زیادی را از آن متحمل شد، گفت: مسائل بسیار بیشتری چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سیاسی وجود دارد که نقش مجلس را در این برهه  حساس تاریخی نشان می دهد و اگر ما این دوره حساس را برای خودمان روشن نکنیم، نمی توانیم وضع امروزمان را درست درک کنیم و نه برای برای آینده  می توانیم برنامه ریزی صحیحی انجام دهیم.

وی تاریخ را مسئله ای عبرت آموز خواند و گفت: آموختن گذشته درک افراد را نسبت به زبان حال و همچنین آینده روشن تر خواهد کرد.

رجبی سپس به انتشار اسناد اولین دوره مجلس شورای ملی تا آخرین روز این مجلس در دوره پهلوی به صورت دیجیتالی از سوی این مرکز خبر داد و با اشاره به قابلیت های دیجیتالی این لوح های فشرده، از محققان خواست نسبت به بهره برداری از این اسناد همت کنند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از انتشار اسناد مجلس سنا تا پایان فصل بهار خبر داد و گفت: این اسناد با همان کیفیت  اسناد مجلس شورای ملی عرضه خواهند شد. و بنده مایلم که استادان رشته های تاریخ و دانشجویان این حوزه و نیز رشته های علوم سیاسی از این گنجیه بهره ببرند.

در این همایش علی ططری دبیر پنجمین همایش تخصصی تاریخ مجلس،  با اشاره به چهار دوره پیشین این همایش، این نشست ها را زمینه ساز نهادینه شدن تحقیق و پژوهش در زمینه نهاد پارلمان در ایران خواند و در عین حال گفت: متاسفانه تاریخ  نگاری درباره مجلس در ایران تاکنون مغفول بوده و این در حالی است که نهاد مجلس در ایران با 150 سال سابقه بعد از مجلس ژاپن، دومین مجلس باسابقه در آسیا است.

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت های دبیرخانه پنجمین همایش تخصصی تاریخ مجلس از مهرماه 92 تاکنون به همکاری چهره هایی مانند منصوره  اتحادیه، سید محمود کاشانی، محسن خلیلی، زندیه، بصیرت منش، تفرشی و محمد حسن رجبی در کمیته علمی این همایش اشاره و از زحمات آنها قدردانی کرد.

ططری همچنین از وصول 205 چکیده مقاله و پذیرش 143 چکیده مقاله از بین آنها برای ارائه در همایش امروز خبر داد و گفت: رشته تحصیلی 86 درصد از کسانی که چکیده مقاله ارائه کرده اند، تاریخ بوده است. همچنین بنا بر اعلام دبیر پنجمین همایش تخصصی تاریخ مجلس، منوچهر اقبال از فعالین سیاسی مجلس شورای ملی در صدر فهرستی بوده است که مقاله نویسان این همایش به آنها بیشترین توجه را داشته اند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv