bato-adv
کد خبر: ۱۹۷۴۹

مشاركت فقط خاتمی را كاندیدای اصلاح‌طلبان دانست

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۷

حزب مشاركت با انتشار تحلیلی بدون هیچ اشاره‌ای به مناسب بودن یا احتمال كاندیداتوری میرحسین موسوی از سوی اصلاح‌طلبان، فقط خاتمی را كاندیدای اصلاح‌طلبان دانست. 

حزب مشاركت در خبرنامه اخیر خود تحلیلی از فضای سیاسی كشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ارائه كرد. 

حزب مشاركت در این تحلیل رسمی خود، به رویكرد و شرایط گروه‌ها و افرادی كه با اعتقاد به غیردموكراتیك بودن سیستم ایران، می‌گویند كه نباید در انتخابات شركت كرد، اشاره كرده و ضمن رد نظر آنان در شرایط موجود، افزوده است: در این شرایط مدافعین دموكراسی از درون به دنبال بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در ساختار حقیقی و حقوقی كشورند و واقعیت آن است كه تا اطلاع ثانوی فرصت رأی دادن و انتخابات بهترین ظرفیت و فرصتی است كه در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. 

حزب مشاركت تحقق هر نوع دموكراسی حداقلی تا حداكثری بدون بهره‌گیری و تقویت نقش تعیین كننده انتخابات را رویایی بیش ندانست و با بیان مثالی از كشور سوئد، تصریح كرد: نگاه به دموكراسی با درجات حداقلی تا حداكثری و سیری كه در بسیاری از كشورها طی شده،‌ بر تداوم و صحت اصلاحات دموكراتیك در كشور ما به عنوان تنها راه نجات كشور و تحقق آرمان شهر دموكراسی می‌افزاید. 

در ادامه این مطلب آمده است: به منظور مبنا قرار گرفتن رأی ملت به عنوان میزان اصلی تضمین قدرت در كشور، باید بر انتخابات آزاد، عادلانه، قانونی و سالم تأكید نمود و برای تحقق بلندمدت این حرف نیز مشاركت آگاهانه و سازمان یافته مردم به عنوان ضرورتی غیرقابل انكار به نظر می‌رسد. 

حزب مشاركت تصریح كرد: قهر با صندوق رأی برای كسانی كه داعیه‌دار دموكراسی در ایران امروز و فردا هستند، پذیرفتنی نیست.
در ادامه تحلیل این حزب با اشاره به عدم اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو آمده است: بدون تردید یكی از علل شكست و عدم توفیق كامل اصلاح‌طلبان، چه زمانی كه بخشی از قدرت را در اختیار داشتند و چه پس از آن، عدم اجماع و اتحاد بود. همین ضعف نیز خاتمی را بر آن داشت تا به تبیین مبانی اصلاحات بپردازد و می‌ توان گفت عدم اجماع و اتحاد، بر افزایش موانع و كارشكنی‌های مخالفین شتاب مضاعف می‌بخشد. 

این حزب سیاسی در ادامه مطلب خود به تعیین‌كننده نبودن نقش احزاب و گرو‌ه‌های سیاسی در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری به عنوان یك تجریه اذعان كرده و افزوده است: ائتلاف و اجماع اصلاح‌طلبانی كه بر سر مبانی روشن و معین اشتراك دارند، نه تنها برخوردهای حذفی را با هزینه‌های بیشتری برای رقیب در قدرت همراه خواهد ساخت، بلكه بر هم‌افزایی توان و تأثیرگذاری اصلاح‌طلبان نقش تعیین‌كننده‌ای به جای خواهد گذاشت و پیروزی را به امری محتمل و دست‌یافتنی در انتخابات تبدیل خواهد نمود. 

در ادامه این مطلب با تاكید بر اینكه در یك انتخابات دوقطبی شانس پیروزی اصلاح‌طلبان دوچندان به نظر می‌رسد، افزوده است كه این تحلیل‌ها بر ضرورت حضور خاتمی به عنوان مناسب‌ترین نامزد اصلاح‌طلبان صحه می‌گذارد. 

حزب مشاركت در ادامه مطلب خود بدون هیچ اشاره‌ای به مناسب بودن یا احتمال كاندیداتوری میرحسین موسوی از سوی اصلاح‌طلبان، خاتمی را دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی برای كاندیداتوری اصلاح‌طلبان دانسته و خصوصیاتی كه در خاتمی جمع شده است را اینچنین تشریح كرد: 

1- كاندیدای اصلاح‌طلبان باید از یك سو توان تبدیل این انتخابات را به یك انتخابات دو قطبی داشته باشد و از سوی دیگر از توان بالقوه برانگیختن مشاركت بیشتر مردم نیز برخوردار باشد. به تعبیر دیگر در این شرایط تنها عاملی كه منجر به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آینده خواهد بود اقبال فزاینده مردم به كاندیدای اصلاح‌طلبان است. این مهم‌ترین ویژگی خاتمی است كه در شرایط فعلی كشور ما موقعیتی بی‌بدیل از او ساخته است. 

2- كاندیدای اصلاح‌طلبان باید ظرفیت اجماع و ائتلاف داشته باشد. خاتمی خود سردمدار ائتلاف اصلا‌ح‌طلبان بوده است او هم اكنون كاندیدای اول بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب است. 

3- از روحیه تساهل و مدارا برای تقویت اصل مهم ایران برای همه ایرانیان برخوردار باشد و نیز حضورش به ارتقا موقعیت بین‌المللی ایران بینجامد. 

4- به دموكراسی و لوازم آن به عنوان تنها عامل بقای نظام باور داشته باشد. 

5- با حضورش انتخابات را دو قطبی و هم پیروزی اصلاح‌طلبان را محتمل‌تر نماید. 

6- تخریب‌ها در جایگاه او تأثیری به جای نگذارد و بر محبوبیت او بیفزاید. 

این موضع‌گیری حزب مشاركت در حالی اعلام شده كه خاتمی گفته است: "یا من كاندیدا می‌شوم یا میرحسین". اما حزب مشاركت با اینكه هنوز خاتمی كاندیداتوری خود را اعلام نكرده، هیچ نامی از میرحسین نیاورده و هیچ احتمالی برای كاندیداتوری وی قائل نشده است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین