bato-adv
کد خبر: ۱۹۸۸۵

آغاز رای گیری در انتخابات محلی عراق

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۷

فرارو-
رای گیری برای انتخاب اعضای شوراهای استانی عراق آغاز شده است.

از بامداد روز چهارشنبه، اخذ رای برای انتخاب اعضای شوراها در چهارده استان از هجده استان عراق آغاز شد در حالیکه نحوه برگزاری این انتخابات و نتیجه رای گیری به عنوان نشانه ای از مسیر تحولات سیاسی آینده عراق مورد توجه قرار گرفته است.

رای گیری اصلی در این انتخابات روز شنبه هفته آینده صورت می گیرد و در روز چهارشنبه، نظامیان، ماموران پلیس، زندانیان و بیجاشدگان داخلی در رای گیری شرکت می کنند.

این نخستین انتخابات عمومی در عراق از سال 2005 است که انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی همزمان برگزار شد.

برخلاف انتخابات سال 2005، گروه ها و احزاب سنی در این انتخابات حضور فعال دارند و می کوشند شمار بیشتری از کرسی های شوراهای استانی را به خصوص در مناطق عمدتا سنی نشین عراق به خود اختصاص دهند.

در سال 2005، اکثر احزاب و گروه های عمده اعراب سنی انتخابات را تحریم کردند هر چند تصمیم آنان به عدم شرکت در انتخابات زمانی به اطلاع برگزار کنندگان انتخابات رسید که امکان حذف اسامی این احزاب از فهرست گروه های شرکت کننده در انتخابات وجود نداشت.

در مقابل، احزاب شیعه در انتخابات قبلی حضوری فعال داشتند و توانستند به شمار قابل توجهی از کرسی های شورایی دست یابند.

انتظار می رود احزاب و گروه های شیعه همچنان شوراهای استانی در مناطق شیعه نشین جنوب عراق را در اختیار بگیرند اما بین آنها نیز بر سر کسب آرای بیشتر رقابت جریان داشته است.

از جمله حزب الدعوه، به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر، می کوشد با کسب آرای بیشتر نسبت به سایر احزاب شیعه، موقعیت خود را در صحنه سیاسی عراق و ائتلاف گروه های شیعه محکم تر کند.

براساس قانون اساسی عراق، شوراهای استانی از اختیارات نسبتا قابل توجهی در اداره امور داخلی این استان ها برخوردار هستند.

اهمیت انتخابات 

علاوه بر اختیاراتی که برای شوراهای استانی در نظر گرفته شده، انتخابات جاری از نظر مشخص کردن تحولات سیاسی آینده در عراق اهمیت خاصی دارد. 

این انتخابات براساس قانون جدید انتخابات شوراها برگزار می شود که سال گذشته به تصویب پارلمان رسید و هدف از آن، فراهم کردن زمینه مشارکت گسترده تر تمامی گروه های سیاسی بوده است.

همچنین، بر خلاف انتخابات قبلی، رهبران عمده مذهبی عراق از جهتگیری و حمایت از احزاب و گروه های خاص خودداری ورزیده اند و به رای دهندگان توصیه کرده اند که بر اساس تشخیص خود، از نامزدهای انتخاباتی حمایت کنند.

این اقدام به منزله گامی در جهت تحکیم ماهیت غیر دینی قانون اساسی عراق و جلوگیری از ورود اختلافات مذهبی در امور سیاسی تلقی شده که در گذشته، عامل بروز خشونت های فرقه ای بوده است.

دولت کنونی ایالات متحده نیز که به سیاست خروج هر چه سریعتر نظامیان این کشور از عراق متعهد است برگزاری این انتخابات را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

در صورتی که انتخابات استانی بدون بروز خشونت برگزار شود و نتیجه آن حاکی از تمایل گروه های عمده سیاسی و مذهبی به همکاری و مشارکت صلح آمیز در اداره امور عراق باشد، زمینه مناسب تری برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم خواهد آمد.

آمریکا برگزاری صلح آمیز و آزادانه انتخابات در عراق را نشانه پیشرفت در استقرار ثبات و امنیت و تحکیم دموکراسی در این کشور تلقی می کند که نشان خواهد داد دست کم بخشی از هدف های حمله نظامی به این کشور، یعنی جایگزین ساختن یک نظام آزاد به جای یک حکومت استبدادی، تحقق یافته است.

در این انتخابات، بیش از چهارده هزار نامزد انتخاباتی، از جمله حدود چهار هزار نامزد زن، برای دستیابی به چهارصد و چهل کرسی شوراهای استانی به رقابت پرداخته اند و براساس گزارش های رسیده، مبارزات انتخاباتی توجه بسیاری از رای دهندگان را به خود جلب کرده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین