bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۰۶۱۲

شکست ترکیه در رای‌گیری شورای امنیت

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۳
مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا کشورهای ونزوئلا، مالزی، آنگولا، اسپانیا و نیوزلند را برای دو سال به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت این سازمان انتخاب کرد. ترکیه در این رای‌گیری ناموفق بود و به عضویت این شورا در نیامد.
 
اعضای مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه این سازمان در نیویورک روز پنجشنبه (۱۶ اکتبر) به وقت محلی پنج عضو تازه غیر دائم شورای امنیت را انتخاب کردند.

کشورهای ونزوئلا، مالزی، آنگولا، اسپانیا و نیوزلند برای دو سال به عضویت این شورا که از پنج عضو دائم شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه و ۱۰ عضو موقت تشکیل شده، در آمدند.

در این رأی‌گیری ترکیه نتوانست آرای لازم را کسب کند و ناکام ماند. کشورهای اروپایی پیشتر نیوزلند را که به عنوان نماینده این قاره معرفی شده بود، انتخاب کرده بودند.

رقابت برای تعیین نماینده دیگر این قاره میان ترکیه و اسپانیا بود. در مراحل اول و دوم رأی‌گیری اسپانیا و ترکیه توانستند حد نصاب لازم را کسب کنند.

اسپانیا در سومین دور رأی‌گیری با ۱۳۲ رأی در برابر ۶۰ رأی ترکیه به عضویت این شورا در آمد. ترکیه در دور دوم رأی گیری ۱۰۹ رأی کسب کرده بود اما در سومین دور آرای آن به شدت کاهش یافت.

این نتیجه یک شکست سیاسی برای دولت ترکیه محسوب می‌شود که به علت عملکردش در ماه‌های گذشته در مقابل گروه‌های تندرو اسلامی در سوریه و بخصوص نیروهای داعش با انتقادهای زیادی روبرو است.

انتخاب ونزوئلا در رقابتی بی رقیب
ونزوئلا نیز یکی از اعضای غیر دائم جدید شورای امنیت سازمان ملل است. این کشور پیش‌تر چهار بار توانسته بود به عضویت این شورا درآید.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا این موفقیت را جشن گرفت و آن را مدیون هوگو چاوز، رئيس‌جمهور پیشین این کشور، دانست.

رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در یک کنفرانس خبری در نیویورک از ۱۸۱ عضو سازمان ملل که به این کشور رأی دادند تشکر کرد.

اعضای غیر دائم سازمان ملل بر اساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای و با رأی مجمع عمومی برای دو سال انتخاب می‌شوند. این اعضا بر خلاف پنج عضو دائم در شورای امنیت از حق وتو برخوردار نخواهند بود.

پنج عضو تازه انتخاب شده از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ جایگزین آرژانتین، استرالیا، لوکزامبورگ، کره جنوبی و رواندا خواهند شد و تا پایان سال ۲۰۱۶ فعالیت خواهند داشت.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو