bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۴۳۲۷
به بهانه سالروز تولد ایرج بسطامی

(بشنوید) شهرت پس از مرگ

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳
فرارو- شهرت خوانندگان پس از یک مرگ تراژیک، تنها منحصر به مرتضی پاشایی نیست. اول آذرماه سالروز تولد خواننده ای است که مرگ دلخراشش تصنیفی را از او جاودانه کرد که تا امروز شنوندگان مغموم خود را دارد: ایرج بسطامی.

تصنیف «گلپونه ها» با آن شعر غمگینش (من مانده ام تنهای تنها ...) در سال 82 وقتی بر سر زبان ها افتاد که ایرج بسطامی در زلزله بم جانش را به همراه خانواده اش از دست داد.  خبر مرگ او به اندازه خود زلزله تکان دهنده و آن وضعیت بحرانی هم بهترین زمینه برای همه گیر شدن آن تصنیف بود.

او از شاگردان طراز اول محمدرضا شجریان بود و از همانجا با هنرمند فقید پرویز مشکاتیان آشنا شد. مرحوم مشکاتیان در خصوص آشنایی اش با او گفته بود: «اولین بار ایرج بسطامی را در خانه محمدرضا شجریان دیدم. من پشت در کلاس آواز استاد شجریان نشسته بودم تا هنرجوها مرا نبینند. از آن جا بود که از صدای بسطامی خیلی خوشم آمد.»

در دوران جدایی میان مشکاتیان و شجریان، ایرج بسطامی بر جای استاد نشست و چهار اثر درخور با مشکاتیان منتشر کرد. تصنیف «وطن من» در اثری به همین نام از سوی یونسکو، سرود ملی اعلام شد و مشکاتیان همراهی بسطامی را در این کار مایه افتخار خود می دانست. 

او پس از انتشار چند اثر با آهنگسازانی دیگر، ناگهان همانند پرویز مشکاتیان به انزوا رفت و تا آخر عمرش در شهرستان بم در حالی که از خانواده مرحوم برادرش سرپرستی می کرد در تنهایی و فقر خانه کاهگلی پدری اش زندگی کرد.

كسانی كه صدای بسطامی را در زمان حیات او از نزدیك شنیده بودند معتقدند كه این صدا هنگام ضبط در استودیو بیش از نیمی از مرغوبیتش را از دست می داد و می بایست آن را به صورت زنده و از نزدیك شنید.

آنچه در ادامه می شنوید تصنیف «وطن من» از ساخته های هنرمند فقید پرویز مشکاتیان با صدای مرحوم ایرج بسطامی است.




خنده رو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
خدا استاد بسطامی رو رحمت کنه، در مورد ایشون واقعا باید گفت حیف...
داود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
حالا میخواستین به بیننده های سایت القا کنید مرتضی پاشایی نازنین بعد از مرگ مشهور و محبوب شد؟ نه دوست عزیز. مرتضی نه بخاطر سرطان بلکه بخاطر مبارزه ش با سرطان محبوب شد. بخاطر نگران منی تیتراژ ماه عسل معروف و محبوب شد. آهنگی که بی شک تا چندین سال تو گوش مردمه. چون ماه رمضونه امسال تو گوش مردم موند و بیرون نرفت اون صدای مخملی ونازنینش. از الان ناراحتیم که ماه رمضون سال آینده چجوری هرروز به یادش میوفتیم و نباید به روی خودمون بیاریم. خوش به سعادتش. کاش منم اینجوری میمردم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
روحش شاد.صدای زیبا یی داشت.مدت زیادی است سنتی گوش نکردم.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳
مجله فرارو