bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۰۶۲۲

چند همسری، ضرورت اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۳
مطلب زیر را یکی خوانندگان به سایت فرارو ارسال نموده است
لازم به ذکر است  این نوشته صرفاً نظرات شخصی نویسنده مطلب  را در بر دارد و موضع‌گیری رسمی پایگاه خبری فرارو نیست




با سلام

مسائل شرعی و احکام اسلامی کاملا مقبول عقل سلیم است. قوانین اسلام بر اساس نیازهاى واقعى بشر وضع شده نه تبلیغات ظاهرى، مسئله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسى قرار گرفته است، و آن را در راستای ضرورت‏‌هاى زندگى انسانى قرار داده با وضع قیود و شرائط سنگین. نباید با مطالعات زودگذر و تحت احساسات حساب نشده به مخالفت با قانون اسلامى برخاست.

متاسفانه در جامعه ما در این مورد چندهمسری دانش اندکی وجود دارد. حتی مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان، روان‌پزشکان و سایر افراد درگیر در حوزه سلامت روان از این مساله دانش اندکی دارند. چه مخالف باشیم و چه موافق، چندهمسری بخشی از فرهنگ این مرز و بوم است. برای داشتن جامعه‌ای با خانواده‌های سالم‌تر، شناخت همه شکل‌های خانواده اعم از تک‌همسری، چندهمسری و ازدواج موقت لازم است. بدون شناخت و با فرو کردن سر در برف، راه به جایی نخواهیم برد.

اشاره به این نکته ضروریست که اگر مردی با زنی به غیر از همسر خود رابطه (از نوع عقد موقت یا‌‌ همان صیغه) داشته باشد خیانت محسوب نمی‌شود. مجوز این موضوع در آیات قرآن و روایات اسلامی صادر گردیده.

طبق آمار موثق، تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سال، زنان مطلقه و بیوه خیلی بیشتر از پسران مجرد و مردان طلاق و زن مرده می‌باشد. تکلیف این خانم‌ها چیست؟

پیشنهاد حقیر این است که طرح بحث ازدواج مجدد مردان عادی شود، تا یک عصبیت جاهلی نسبت به این موضوع در جامعه پدید نیاید که در پی آن شاهد مشکلات و جرایم غیر اخلاقی از جمله خیانت زنان و قتل همسر و... نباشیم. چه قدر آمار حوادث از این دست از نشریه خودتان در موارد مختلف گزارش گردید.

لطفا با توجه به تاریخ اسلام و سیره بزرگان، مطالبی را اشاره کنید. (با توجه به آمار زنان فوق الذکر و شرایط ارتباط آسان در دنیای واقعی و مجازی و... در دنیای امروز.)

اینکه حکمت و دلایل این جواز چیست از حوصله بحث خارج است. صرفا اشاره‌ای کوتاه به این موضوع خالی از لطف نیست:

اولا در حوادث گوناگون زندگى مردان بیش از زنان در خطر نابودى قرار دارند و در جنگ‌ها و حوادث دیگر قربانیان اصلى را آن‌ها تشکیل می‌دهند. مثلا در تصادفات منجر به فوت بخصوص با موتور از هر ۹ نفر دو نفر خانم.

ثانیا عمر زندگى جنسى مردان، از زنان طولانى‏‌تر است.

ثالثا زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتى از دوران حمل، عملاً ممنوعیت جنسى دارند.

رابعا زنانى هستند که همسران خود را به علل گوناگونى از دست می‌دهند و به عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار نمی‌گیرند.

خامسا میل جنسى در مردان به مراتب بیش از زنان است و از جمله مسئله «سرد مزاجى» است در حالى که در مردان، موضوع بر عکس است، و حتى در میان جانداران دیگر نیز همواره دیده می‌شود که تظاهرات جنسى، معمولا از جنس نر شروع می‌شود.

گوستاو لوبون مورخ فرانسوى، در مقایسه قانون تعدد زوجات اسلام با روابط آزاد و نامشروع مردان، با چند زن، در اروپا چنین مى‌‏نویسد: «در غرب هم با وجود اینکه آب و هوا و وضع طبیعت هیچ‌کدام ایجاب چنین رسمى (تعدد زوجات) نمى‏‌کند با این حال وحدت همسر چیزى است که ما آن را فقط در کتاب‏‌هاى قانون مى‏‌بینیم! و الا گمان نمی‌کنم که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعى ما اثرى از این رسم نیست! راستى من متحیرم و نمی‌دانم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم دارد؟ بلکه من می‌گویم که اولى از هر حیث از دومى بهتر و شایسته‏‌تر است»


نظر آیت الله مکارم که در ج‏۳، ص: ۲۵۹ و ۲۶۰ تفسیر نمونه:

تعادل میان مرد و زن به عللى بهم مى‏خورد ناچاریم یکى از سه راه را انتخاب کنیم:

۱- مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان اضافى تا پایان‏ عمر بدون همسر باقى بمانند و تمام نیازهاى فطرى و خواسته‏‌هاى درونى خود را سرکوب کنند.

۲- مردان فقط داراى یک همسر قانونى باشند ولى روابط آزاد و نامشروع جنسى را با زنانى که بى‏‌شوهر مانده‌‏اند به شکل معشوقه برقرار سازند.

۳- کسانى که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر «جسمى» و «مالى» و «اخلاقى» مشکلى براى آن‌ها ایجاد نمی‌شود و قدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خود دارند به آن‌ها اجازه داده شود که بیش از یک همسر براى خود انتخاب کنند.

مسلما غیر از این سه راه، راه دیگرى وجود ندارد.

اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم باید با فطرت و غرائز و نیازهاى روحى و جسمى بشر به مبارزه برخیزیم و عواطف و احساسات این‌گونه زنان را نادیده بگیریم، این مبارزه‏‌اى است که پیروزى در آن نیست و به فرض که این طرح عملى شود جنبه‌‏هاى غیر انسانى آن بر هیچ کس مخفى نیست.

به تعبیر دیگر مسئله تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از دریچه چشم همسر اول، مورد بررسى قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد و آن‌ها که مشکلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان می‌کنند کسانى هستند که یک مسئله سه زاویه‏‌اى را تنها از یک زاویه نگاه می‌کنند زیرا مسئله تعدد همسر، هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اول و هم از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود و با توجه به مصلحت مجموع، در این باره قضاوت کنیم.

اگر راه دوم را انتخاب کنیم باید فحشاء را به رسمیت بشناسیم و تازه زنانى که به عنوان معشوقه مورد بهره‏‌بردارى جنسى قرار می‌گیرند نه تامینى دارند و نه آینده‏‌اى، و شخصیت آن‌ها در حقیقت لگدمال شده است و این‌ها امورى نیست که هیچ انسان عاقلى آن را تجویز کند.

بنابر این تنها راه سوم باقى می‌ماند که هم به خواسته‌‏هاى فطرى و نیازهاى غریزى زنان پاسخ مثبت می‌دهد و هم از عواقب شوم فحشاء و نابسامانى زندگى این دسته از زنان بر کنار است و جامعه را از گرداب گناه بیرون می‌برد.

البته باید توجه داشت که جواز تعدد زوجات با اینکه در بعضى از موارد یک ضرورت اجتماعى است و از احکام مسلم اسلام محسوب مى‏‌شود اما تحصیل شرائط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است، زیرا زندگى در سابق یک شکل ساده و بسیط داشت و لذا رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمى‏‌آمد ولى در عصر و زمان ما باید کسانى که می‌خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار دارند چنین اقدامى بنمایند. اساسا اقدام به این کار نباید از روى هوى و هوس باشد.

تمایل پاره‏‌اى از مردان را به تعدد همسر نمی‌توان انکار کرد، این تمایل اگر جنبه هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست اما‌گاه می‌شود که بر اثر عقیم بودن زن، و علاقه شدید مرد به داشتن فرزند، این تمایل را منطقى می‌کند، و یا گاهى بر اثر تمایلات شدید جنسى و عدم توانایى همسر اول براى انجام این خواسته غریزى، مرد، خود را ناچار به ازدواج دوم مى‏‌بیند، حتى اگر از طریق مشروع انجام نشود از طرق نامشروع، اقدام مى‏‌کند در اینگونه موارد نیز نمی‌توان منطقى بودن خواسته مرد را انکار کرد.

پس آنچه مردان عملی در راستای شرعی انجام دهند واژه خیانت برازنده آن نیست.

با تشکر از شما
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
نكته ناديده شده در اين موضوع كه خيلي هم مهمه اينه كه صراحتا در قران اشاره شده كه هيچ مردي به صورت كامل توانايي برقراري عدالت رابه طور كامل بين زنان نداره مگر در مواردهاي خاص خداييش بييايد منطقي باشيم كدوم يكي از ما مردها مي تونيم در شرايط عادي روال زندگي خودمون همسران خودمونو به ازدواج دوم قانع كنيم .بله زماني ازدواج دوم يا سوم عقلاني است كه واقعا كمبودي در زندگي مشترك قرار داشته باشه در ضمن به نظر بنده 99 درصد اقايون امروزي فقط به تعدد ازدواج از چشم هوس نگاه مي كنند بنده شخصا تا به حال كسي رو نديدم كه با تعدد ازدواج در اين زمانه عاقبت به خير شده باشه مي دونيد چرا چون فن بر قراري عدالت نداريم. ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
یک سوال دارم و اینکه چرا اینقدر مسئله ازدواج مجدد مردان متاهل اهمیت دارد زمانی که مسئله مهم جامعه ما ازدواج مجدد آقایان و توجه به غریزه جنسی آنها در زمان های خاص مطرح می شود و زمانی که نمی توانیم فرق آمار واقعی با آمار اعلامی از میزان مجردها داشته باشیم و زمانی که بسیاری از دختران و پسران مجرد توان مالی ازدواج و تشکیل خانواده را ندارند پرداختن به تعدد زوجها از سوی یکسری افراد خاص جای بسی تامل و تفکر دارد آقا یا خانمی که موافق تعدد زوجها هستی بهتر است در زمینه های فرهنگی پایبندی به خانواده و تشویق جوانان به ازدواج آسان و تسهیل این امر بکوشی سایرمسائل نیز حل خواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
نكته ناديده شده در اين موضوع كه خيلي هم مهمه اينه كه صراحتا در قران اشاره شده كه هيچ مردي به صورت كامل توانايي برقراري عدالت رابه طور كامل بين زنان نداره مگر در مواردهاي خاص خداييش بييايد منطقي باشيم كدوم يكي از ما مردها مي تونيم در شرايط عادي روال زندگي خودمون همسران خودمونو به ازدواج دوم قانع كنيم .بله زماني ازدواج دوم يا سوم عقلاني است كه واقعا كمبودي در زندگي مشترك قرار داشته باشه در ضمن به نظر بنده 99 درصد اقايون امروزي فقط به تعدد ازدواج از چشم هوس نگاه مي كنند بنده شخصا تا به حال كسي رو نديدم كه با تعدد ازدواج در اين زمانه عاقبت به خير شده باشه مي دونيد چرا چون فن بر قراري عدالت نداريم. ..
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
به نظر من شتر سواری دولا دولا نمیشه یا مسلمانی و اجرای حدود الهی که براساس فطرت و ذات خلقت زن ومرد یا غیر آن که حتما تعادل و توازن زندگی به هم می خورد کما اینکه اکنون خورده ...هر چند متاسفانه امروز در مورد این موضوع کماکان راه را برخلاف میرویم...البته نظراتی که داده می شود بیشتر بر اساس احساسات هست و واقعیات را نمیبینیم ولی باید قبول کنیم که حل مشکل در قبول و عمل به واقعیات هست نه پیروی از احساسات!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۲
جمال
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
فکر میکنم نویسنده جزو مردان پولدار بوده.چون یک راه حل چهارم هم برای مردان طبقه متوسط هست. اینکه زنان مجردی را انتخاب کنند که از تمکن مالی برخوردار هستند بعد از سالها کار کردن صاحب خانه و ماشین هستند ولی حاضر نیستند یک آقا بالاسر را تمام وقت تحمل کنند.و دنبال یک شوهر ذلیل نیمه وقت میگردند.
آقای نویسنده شجاعت داشته باش اسمت رو منتشر کن اگه از زنت نمی ترسی. فرا رو هم که سلب مسئولیت کرده اول مقاله.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
واقعن تو این قرن و با اینهمه مشکلات اجتماعی که داریم جای این مطالب فقط خالی بود که خدا رو شکر پر شد!!! فرارو شما چقدر نوشته های خوانندگان رو منتشر میکنی که این بار کردی؟؟ خجالت داره... خجالت
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
بابا تو رو خد به بار هم که شده جواب منطقی بدید! کجای حرفش مشکل داره!!؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
اتفاقا خیلی هم بحث مهمیه
یک زن جنوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
رعایت عدالت سخت است اما چند همسری خیلی هم طبیعی است . بعنوان مثال اگر به یک مرد بگویند این ده زن برای تو حسابی شاد و شنگول میشود اما اگر به یک زن بگویند این ده مرد برای تو به احتمال صد در صد افسردگی میگیرد و زار زار گریه میکند .
البتهثبت ازدواج موقت ضروری است تا شرایط عده هم رعایت شود و بدون آزمایشات سلامتی از نظر ایدز و هپاتیت و ... عقد انجام نشود تا از گسترش بیماری در جامعه ممانعت شود .
مردی که آشکارا چند زنه بودن خود را اظهار میکند به مردی که پنهانی یک معشوقه دارد شریف تر است چون زنا نمیکند دختری را مثل تفاله به گوشه ای پرت نمیکند در برابر زن صیغه ای هم غیرت دارد .
در فرهنگ شهر ما یک ضرب المثل است که میگوید هر چیزی که درست کار نمیکند سرش هوو بیار درست میشه .
فرهنگ چند زنی در برخی مناطق ایران کاملا جا افتاده بویژه مناطق گرمسیر که گرم مزاج هستند
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
با يك نگاه به اطراف خودمون درميابيم كه آمارها تا حدي حقيقي هستند و نامتناسب بودن تعداد زنان و مردان جامعه موضوع كم اهميتي نيست. به نظر من گذشته از فساد مالي و دزدي و غيره اين موضوع سهم عمده اي در ديگر ناهنجاريهاي جامعه مثل اعتياد و فحشا و خودكشي داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
من یه دختر مجردم اگه هرگز شوهر پیدا نکنم ترجیح میدم مجرد باقی بمونم تااینکه زندگی ِ یه زن ِ دیگه رو خراب کنم. خیلی از دخترها و حتی پسرها ازدواج نمیکنند فقط به این دلیل که همچین قصدی ندارند یا آدم مناسبشون رو پیدا نکرده اند نه به این دلیل که تعداد جنس مخالف کم بوده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
به همین ترتیب خیلی از خانمهایی که همسرشون ازدواج مجدد میکنه، طلاق میگیرن و به جرگه ی مجردها اضافه میشن و درنهایت برمیگردیم به خونه ی اول. فقط یه جابجایی بین زنها رخ میده: مجردها زن ِ دوم میشن، زنهای اول مطلقه میشن! بچه ها هم بدبخت میشن و این وسط به مردها خیلی خوش میگذره!
محمد آب پیکر
Germany
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
اینکه شما سه تا روش و راه حل را بیان نمودید دلیل بر این نیست که راه های دیگرب هم وجود نداشته باشد و در ضمن نمیشود یک راه حل را به همه دیکته کرد بعد هم کلی مقدمه چینی کردید که مردان به دلیل داشتن حس جنسی قویتر و هزار دلیل دیگر احتیاج به ازدواج مجدد دارند ولی در آخر فرمودید که این نوع ازدواج نباید از روی هوا و هوس باشد !! دو مطلب عمده متناقض در اظهارات شما وجود دارد در ضمن من تحت هیچ شرایطی نمیتوانم فرق بین جواز ازدواج موقت برای یک خانم را با کار مشابه یک خانم دیگر منتهی بدون مجوز شرعی تشخیص دهم در هر دو مورد یک کار انجام میشو زنها صرفا برای فرزند آوری و ارضای میل جنسی مرد ها آفریده نشده اند نگاه کاملا جنسی و یک طرفه به زن، امروزه هیچ جا و در هیچ مکتبی پذیرفته نیست مگر مرد ها بنگاه خیریه هستند و مسئولیت نگهداری زنان بیوه و بی شوهر بر شانه های آنها سنگینی میکند که باید احسلس مسئولیت کنند و برای نجات جامعه وارد عمل شوند ارتباط جنسی بین دو نفر بدون داشتن حس دوست داشتن و عشق کاملا حیوانی و بدور از اصول انسانی می باشد من شخصا اگر روزی قرار باشد همچین کاری کنم یا از زنم جدا میشوم و بعد این کار را میکنم یا با خانمی دوست میشوم زن دوم گرفتن نابود کردن زندگی خود ، زنها ، بچه ها و امری کاملا بیهوده هست شما که اینقدر اصرار بر چند همسری دارید یک تحقیق عملی و میدانی انجام دهید و مشخص کنید که چند درصد از چنین ازدواج های موفق بوده چرا اصرار میکنید که همه راه ها اشتباه است و ازدواج مجدد درست است اول ثابت کنید که چند تا از این ازدواج ها بدون مشکل بوده این خودش بهترین کار برای اثبات حرف شماست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
ببخشید طبق آخرین سرشماری تعداد مردان از زنان یک میلیون نفر بیشتر است البته در سطوح مختلف سنی نسبت ها کمی تغییر می کند ولی شما این مازاد دختران نسبت به پسران را از کجا آورده ای ؟ ضمن اینکه بسیاری از دختران ازدواج نکرده به دلیل اینکه فردی مطابق با معیارهای خود نیافته اند ازدواج نکرده اند ان وقت این راه حل سخیف شما چقدر می تواند موثر باشد
بعد هم کسانی مه ذوق مرگ می شوند فوری و شروع به دفاع می کنند چطور اکثر پسرها از اوضاع بد مالی که نمی توانند ازدواج کنند و هزینه های خود را به سختی تامین می کنند همواره نالان هستند اما این طور مواقع مدافع چند همسری می شوند
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
برخي مباحث وجود دارد كه ممكن است خوشايند انسانها ي امروزي نباشد ولي به هر حال چه بخواهيم چه نخواهيم طبيعت زن ومرد اينگونه اقتضا مي كند و هيچ كاريش هم نمي شه كرد.به صورت فطري و غريزي زن به دنبال يك مرد كامل است و مرد به دنبال تعدد در زوجها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
به طور غریزی هرآدمی میتونه چندنفر رو همزمان دوست داشته باشه. ولی قانون ِ طبیعت میگه نمیتونی هم خدا رو داشته باشی هم خرما رو. کسیکه نمیتونه به یه زن پایبند بمونه نباید تعهد بده یا اگه راست میگه باید توو همون جلسه ی خواستگاری بگه که درآینده ممکنه دوباره ازدواج کنه
ناشناس
Germany
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
بله واقعا. در کشورهای اروپایی دقیقا به این دلیل که مردها چندین زن دارند، امنیت خیلی بالاست. عمیقا متاسفم برای نویسنده ی این مطلب و برای سایت ِ منتشر کننده ی آن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
واقعا متاسفم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
خیلی خوبه.من هم دوست دارم چند تا زن بگیرم ولی با این حقوق دریغ از یک زن و هنوز مجردم.اگه پول داشتم چهارتاش می گرفتم عدالت هم بینشون رعایت می کردم.
ناشناس
United Kingdom
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
کلا رقابت باعث ارتقا کیفیت میشه!
و مطمئنا اثر مثبتش رو در نهایت میشه در جامعه دید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
بابا ازدواج تعدد همسري تعداد زنان بيوه با بچه هاي طلاق افزايش پيدا مي كنه چون نويسنده محترم عهد جاهليت كه نيست زنها با اين قضيه كنار بيان پس بهتره فكر بهتري ارائه بديد
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
با سلام،
پرسيديد تكليف اين خانم هايي كه ازدواج نكردند و يا همسرانشون رو به هر دليلي از دست دادند چيه؟ نكته اي كه به اون توجه نداريم اين هست كه خانم هاي مجرد به اين دليل همسر ندارند كه كسي رو در شان خودشون پيدا نكردند. هر خانمي زشت يا زيبا، فقير يا غني، تحصيل كرده يا تحصيل نكرده خواستگاران خودش را دارد ولي در يك دوره اي در كشور ما زنان از لحاظ تحصيلات و شان اجتماعي بالاتر از مردان هم دوره خود شدند و ديگه هر كسي رو به عنوان همسر قبول نمي كنند. پس اين دسته از زنان به مرداني كه عمدتا علت ازدواجشان هوس است نگاه هم نخواهند كرد.

در گذشته و در زمان پيامبر اكرم، زنان مولد نبودند و شوهر سرپناه زن بود و زني اگر شوهر نداشت از گرسنگي مي مرد و يا مورد آزار قرار مي گرفت. زندگي ها هم بر پايه محبت نبود و ازدواج يك قرارداد اجتماعي بود. ولي امروز خداروشكر اين مشكل در قشر وسيعي از جامعه ما حل شده است. زنان از لحاظ مالي مي توانند مستقل باشند و به خاطر فقر با مردان هوسران ازدواج نكنند.

بهتره يه نگاهي هم به بچه هاي مرداي چند همسر بندازيم. غالب اين بچه ها به خاطر ناراحتي و آه مادرشون از پدراشون دل چركينن و به نوعي ميشه مثل بچه هاي طلاق عاطفي به اين ها نگاه كرد و دچار مشكلات روحي مي شن. كه فك كنم به جاي تقويت بنيان خانواده، اتفاقا باعث مشكل ميشه.
به هر حال عده اي از مردان هستند كه به جاي صحبت، مراجعه به مشاور و حل مشكل با همسرشون، دنبال فرار و يافتن كلاه شرعي و حتي همون روانشناسي غربي كه همه چيزشو منحط و در اختيار مستكبرين ميدونند هستند!!!
به نظر من اين افراد بهتره كه در همون جلسه خواستگاري اين موضوعو مطرح بكنند. بر اساس خوش اشتهايي مي رن دختر يه خانواده آبرودار رو مي گيرن، آبروشونو ميبرن بعدم به اسم دين اسلام تمومش مي كنن. بهتره با آبروي مردم و مهم تر از اون آبروي دين بازي نكنند. با خانم هاي خوب از سطوح پايين اجتماع ازدواج كنن و حتما حتما حتما با اون ها اين مساله رو مطرح كنند. هرچند كه اين نگاه هم از نظر اخلاقي خال از اشكال نيست ولي شايد هوس اون آقايون فروكش كنه و يه بنده خدايي هم به يه سر پناه برسه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
برادر شما می خوای بری زن بگیری برو بگیر. 4 تا عقدی 40 تا صیغه...

فقط جون مادرت گند نزن به زندگی دیگران...

ما با افکار و تعصبات جاهلیتی مون داریم زندگی می کنیم. اصراری هم نداریم مثل شما بشیم.

فرارو اگه راست می گی منتشر کن
احسان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
1- چه تضمینی وجود دارد که مردانی که برای ازدواج های بعدی اقدام می کنند، زنان خود را از میان زن های مسن تر و بی شوهر مانده انتخاب کنند؟ (در عمل می بینیم فردی که تمکن مالی دارد به این بهانه اقدام به ازدواج با دختران جوانتر (پدیده معروف سوگلی) میکند و پسر جوانی که به علت مشکلات اقتصادی توان ازدواج ندارد باید برای ارضای خود دست به کارهای نامشروع بزند)
2- آیا می دانید مردی که بدون رضایت واقعی از همسر اول اقدام به ازدواج های بعدی می کند، چه ضربه روحی و عاطفی به او می زند؟
3- در دنیای امروز که نمی توان مثل گذشته زنان را در خانه حبس کرد و ارتباطشان را با بیرون از خانه محدود کرد، تضمینی وجود دارد که همسر اول برای مقابله با شوهری که ازدواج های متعدد دارد، دست به خیانت به او نزند؟ (بار ها شنیده ام که زنان شوهر داری به خاطر اینکه شوهرشان به آنها بی توجهی کرده اقدام به ایجاد روابط نامشروع با مردان قریبه دیگر کرده اند)
4- آیا بر قراری عدالت بین زنان متعدد در دنیای امروز عملا امکان پذیر است؟
5- در ایران که تا به حال مردان از لحاظ شرعی و قانونی برای این کار منعی نداشتند، آیا مشکل دختران بی شوهر مانده و مسن حل شده است؟
6- بهتر نیست علمای اسلام به جای ارائه اسلامی که متناسب با شرایط 1400 سال پیش بود، قدری همت به خرج داده و تلاش کنند تصویری از اسلام ارائه کنند که متناسب با شرایط جامعه امروز باشد؟
نازی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
خجالت آوره و....
راستی چقدر فسفر سوزوندی؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
رفیق یه تعداد زیادی از پسرهای جوان مثل من نمیتونن ازدواج کنن، اونوقت شما تز میدی مردانی که ازدواج کردن بیان دخترای جوان رو بگیرن و به خیال خودت مشکل حل میشه؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
جالب است برخی از افراد مخالف چند همسری ( برخی از ان ها البته )با ارتباط های آزاد غیر شرعی مخالفتی ندارند اما وقتی صحبت چند همسری می شود که شرعی است و حتی مسئولانه سر و صدا راه می اندازند.
محسن
Canada
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
این آقایونی که از سیستم چند همسری دفاع میکنن حاضرند شوهر دخترشون و یا شوهر خواهرشون و یا پدر خودشون چندتا همسر داشته باشه؟؟؟؟ یکم قضایا رو از نظر خانمها هم ببینین!!! من خودم پدرم دو زن داره و رنجها و سختیهایی که مادرم کشیده رو به شدت درک کردم و باور دارم چند همسری جنایته....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
واقعا جای تاسف داره که به زندگی مشترک فقط از دید جنسی نگاه می کنید و به مقایسه انسان با جنس نر حیوانات می پردازید معلومه
که هیچ شناختی نسبت به روحیات زنان ودختران متعادل جامعه امروزی ندارید وتوی این همه اخلاقیات که تو اسلام گفته شده وضرورت جامعه امروزیه فقط این مسئله رو ژر رنگ دید گسترش ونشر این افکار فقط باعث بالا رفتن کینه و انتقام و طلاق و مشکلات دیگه میشه واز همه مهم تر اینکه باعث بدبینی بیشتر حتی به دین میشه
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
مطلب خوب و تقریبا کاملی بود.
ممنونم از نویسنده.
اما یک نکته در مورد نظر پژمان:
اینگونه نیست که فطرت مرد به دنبال تعدد در زوجها باشد بلکه باید گفت نسبت به زن حس تمایل به تعدد زوجه در مرد بیشتر است و طبیعت عالم و فطرت زن و مرد نیز به این سمت میل میکند.
برای برون رفت به صورت مشروع و منطقی و معقول از وضعیت کنونی جنسی در کشور بهترین کار رجوع به دستورات اسلام است. اسلامی که کار را خیلی ساده کرده ولی بعضی فرهنگ های غلط در بین خودمان است که متاسفانه شده طناب به دور دست و پایمان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
فرارو مجبورت نکردن که هر مزخرفاتی رو منتشر کنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
براي سرد مزاجي مردها نسخه اي ندارين؟؟! دختر خوب باشه، إيراد رو خواستكاراش نزاره، ١٨ سالكي رفته خونه بخت. لازم نيست ٣٥ سالش بشه بعد دنبال لغمه حاضر و اماده باشه! شوهرم رو من مرد كردم. مال خودمه. عفت ورزيدم، زود هم شوهر كردم.دختر خوب نميمونه بترشه. بياد شوهر من رو غر بزنه! در ضمن اين مطلب رو عادي كنيد كه مرد زن مرده و طلاقي دنبال دختر نره. دنبال يكي مثل خودش باشه. موضوع حل ميشه
ناظر مسوول
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
کمتر مردی پیدا می‌شود، که ازدواج اولش با یک خانم بیوه باشد.
پس این گروه از زنان برای ادامه زندگی
یا باید همسر دوم شوند
و یا با مرد سن بالا و یا بیوه ازدواج کنید. یا مجرد باقی بمانند

کدوم منطقی تر است؟
محمد تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
مقاله نویس بیشتر جنبه حیوانی انسان را مورد مطالعه دانسته است و فکر میکنم نویسنده شهوت طلبی است .

بعضی از حیوانات هم چنین فکر می کنند وی می توانست موضوع را ا زاویه دیگری بیان کند.

این مقاله خجالت مرد را در جلوی فرذندان خود بیشتر کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
فراروی محترم اگه منم بخوام یه متن درباره ی "تک همسری؛ ضرورت عقلانی" یا چیزی شبیه این بنویسم منتشر میکنی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
اگه اون مرد واقعا مرده، بیاد توو جلسه ی خواستگاری(خواستگاری از همسر اول) بگه که ممکنه درآینده تصمیم به چنین کاری بگیره
ناشناس
United States
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
واقعا احمقانس تو جامعه ای که ده ملیون نفر از سن از دواجشون رد شده و امکان ازدواج ندارن اونوقت توصیه میشه که پولدارا بیان جاشونو پرکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
چند همسری موجب عدم اعتماد می شود واقعا برای این نویسنده متاسفم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
شرم آوره
محمد صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
انکار واقعیات و حذف سوال فقط گول زدن خودمان است الان اکثر مردان به نوعی روابط خارج از ازدواج دارند ویا دوست دارند به نوعی از زنان تنها حمایت کنند با فرض رعایت مسایل شرعی دو تا عامل بازدارنده وجود دارد اولا مسایل مربوط به زن اول و خانواده مشکلاتی به وجود میاورد و مسئله مهمتر عدم حمایت قانون به شکلی کارامد و در عین حال منفی بودن دیدگاهها در این خصوص میباشد در هر حال فضایی باشد که این روابط پنهان بدون توجه به دلایل آن به شکلی آشکار شود مطمئنا آثار سو و منفی فعلی را قطعا نخواهد داشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
فرارو واقعاً برات متاسفم
شرم بر تو باد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
هر چرتي را مگه بايد منتشر كنيد!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
"لازم به ذکر است این نوشته صرفاً نظرات شخصی نویسنده مطلب را در بر دارد و موضع‌گیری رسمی پایگاه خبری فرارو نیست"
اگر من هم مطلبی در مخالفت با چند همسری بنویسم و با دلیل و مدرک فاجعه بار بودن این قضیه رو برای جامعه ی ایران توضیح بدم، فرارو مطلبم رو منتشر می کنه؟
ناشناس 11
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
نگارنده متن فوق ظاهرا تنها شرط برای تعدد ازدواج را توانایی مالی و جنسی در نظر گرفته اند در حالیکه مشکلات پیش آمده در خانواده ها بیشتر جنبه اخلاقی و رفتاری دارد که پولدارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا مشکلشان بیشتر هم باشد. بسیاری از زوج ها بخاطر رنجش خاطر از اخلاق و رفتار یکدیگر است که از هم کناره گیری می کنند .علی ایحال این راهکار فقط در مورد قشر محدود و خاصی جوابگو خواهد بود چرا که تعصب زنان ایرانی نسبت به ازدواج مجدد همسران خود بیش از آنیست که باید باشد. ضمنا امروزه حاشیه امنی برای زنان دوم و صیغه ای وجود ندارد که باید ضوابط قانونی آن ایجاد گردد. در غیر اینصورت دادگاههای خانواده شلوغ تر از این خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
جالبه که این "یکی از خوانندگان" اسم نداره.
فرارو. از نویسندگان بی نام و نشون مطلب می ذاری!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
"چه مخالف باشیم و چه موافق، چندهمسری بخشی از فرهنگ این مرز و بوم است."
لطفا فرهنگ خانوادگی خودتون رو به کل جامعه تعمیم ندید. سطح فرهنگ بیشتر مردم ایران از این بالاتره.
کسما
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
واقعاً برای مردم جامعه مان متاسفم بجای اصلاح و تربیت درست چه مطالب پست و کسالت بار مطرح میشود ، از همه این موضوع گذشته مطرح کننده مشکل شخصی داشته !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
برای محض اطلاع کسانی که بدون داشتن اطلاعات صحبت می کنند. بر اساس سرشماری سال1390، موجود در سالنامه آماری کشور، کل جمعیت مردان کشور 37905669 نفر و کل زنان کشور 37244000 نفر می باشد. علاوه بر این جمعیت 20 تا 39 ساله مردان 14922270 نفر و زنان 14707823 نفر می باشد. بنابراین مشاهده می کنید که تعداد مردان از زنان در کشور بیشتر است. علاوه براین جمعیت مرد بی همسر (به دلیل فوت همسر و یا طلاق) و هرگز ازدواج نکرده بالای 10 سال و بیشتر دراین سال 12644552 نفر و زنان بی همسر (به دلیل فوت همسر و یا طلاق) و هرگز ازدواج نکرده بالای 10 سال و بیشتر 12246084 نفر می باشد که باز هم مشاهده می کنید که جمعیت مردان بدون همسر بیشتر از زنان بدون همسر است. بنابراین نیازی نیست آقایان محترم، نگران بی همسر ماندن خانم ها باشند و برای هوس خود دست به از خودگذشتگی بزنند. در ضمن فرارو برایت متاسفم که این مطالب را نشر می دهی و به اسم بی طرفی بر آتش این هوس رانی می افزایی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
فرارو. برات متاسفم. این مطلب پر از توهین و دروغ و مطالب خلاف واقع هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
بسیار نظر جالبی بود. فساد جامعه رو نابود کرده. آقایون خواهش منمدم این تابو و محدودیت رو بین زنا بشکنید. چیه شدیم اسیر حسادت چند تا زن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
این کار باعث می شود آن خانواده هایی هم که الان مشکلی ندارند با این کار زندگیشان بهم ریخته شود و یا اینکه طلاق بگیرند.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv