bato-adv

مادرم بلوط در بخش بین‌الملل نخستین جشنواره فیلم‌ علمی اهواز

فیلم مستند مادرم بلوط ساخته محمود رحمانی در نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی که از تاریخ سوم الی هشتم اسفند در اهواز برگزار می‌شود، در بخش مسابقه بین الممل روی پرده می‌رود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
فرارو - فیلم مستند مادرم بلوط ساخته محمود رحمانی در نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی که از تاریخ سوم الی هشتم اسفند در اهواز برگزار می‌شود، در بخش مسابقه بین الممل روی پرده می‌رود.

«مادرم بلوط» پیش از این موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی مستند مونیخ شده، و جایزه سیلور داک را برای بهترین کارگردانی از مالزی دریافت کرده بود همچنین حضور موفقی در جشنواره دوسلدورف آلمان داشته است.

«ملف گند» که بلند‌ترین پلان سکانس سینمای مستند ایران نیز نام گرفته است یکی از ساخته‌های پیشین محمود رحمانی است که در نوبت اکران در گروه هنر و تجربه نیز قرار گرفته است. محمود رحمانی با» ملف گند «موفق به کسب افتخارت بین المللی زیادی در حوزه مستند شد.

ریاست هیات داوران این جشنواره را خانم آرونا واسودفبه عهده دارد که بنیان‌گذار و رئیس نت پک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) است. از واسودوف به خاطر تلاشی که برای معرفی سینمای آسیا در سطح جهان داشته به‌عنوان مادر سینمای آسیا در محافل علمی و سینمایی جهان نام برده می‌شود.

هشت چهره شاخص سینمایی و علمی ایرانی و خارجی هم اعضای هیات داوران این جشنواره را در کنار واسودف تشکیل می‌دهند.

جراردو اوخدا- کاستاندا (مکزیک)، مدرس دانشگاه و دبیر انجمن فیلم و تصویر علمی اسپانیا و نماینده جشنواره فیلم‌های علمی مادرید، محمدعلی باشه آهنگر (ایران)، کارگردان سینما، خانم آساکو فوجیوکا (ژاپن)، مدیر جشنواره فیلم‌های مستند یاماگاتا، مهوش شیخ‌الاسلامی (ایران)، کارگردان سینمای مستند، خانم ایرینا بلیخ (روسیه)، مدیر برنامه‌ریزی جشنواره فیلم‌های علمی مسکو، رشید بنداود (مراکش)، مدیر جشنواره فیلم‌های علمی مراکش، محمد شهبا (ایران)، مدرس دانشگاه، نویسنده و مترجم ۶۰ عنوان فیلم خارجی و ۴۰ عنوان فیلم ایرانی را در هفت بخش ارزیابی و برگزیدگان جشنواره را معرفی می‌کنند.

بخش‌های مختلف جشنواره فیلم‌های علمی هرکدام به نام یکی از چهره‌های سر‌شناس علم و ادبیات ایران نامگذاری شده است و جوایز سه، چهار و پنج هزار دلاری به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

«مادرم بلوط» درباره کارگران معدنی است که به صورت غیر قانونی و تنها برای ارتزاق از درختان بلوط ذغال تهیه می‌کنند این در حالی است که در‌‌ همان حوالی سدی ساخته می‌شود که پنج هزار هکتار از جنگل‌های سرسبز بلوط در زیر آب مدفون شدند، این اثر در اطراف زادگاهش ایذه فیلمبرداری شده است و به مشکلات عشایر بختیاری و ابعاد فرهنگی اجتماعی ساخت سد کارون ۳ در شهرستان ایذه در شمال غربی خوزستان می‌پردازد.

محمود رحمانی عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران است که تا کنون برای ساخت مستند‌هایش در بیش از ۲۰۰جشنواره حضور داشته و جوایز متفاوتی را نیز دریافت کرده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو