bato-adv
کد خبر: ۲۲۵۲۳

ایران ، آمریکا و رکسانا صابری

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۸۸



حسن حداد، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه ۸ آوریل در مصاحبه با خبرگزاری دانشجوان ایران، ایسنا گفت رکسانا صابری تحت عنوان خبرنگار، فعالیتهای جاسوسی انجام می داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفته است: "ما عمیقا از اخباری که دریافت کرده ایم نگران هستیم. ما از سویسی ها که حافظ منافع ما هستند، خواسته ایم آخرین و دقیق ترین اطلاعات را به دست بیاورند."

هیلاری کلینتون همچنین تاکید کرد که وی و وزارت امور خارجه آمریکا به پیگیری وضعیت خانم صابری ادامه می دهد و ابراز امیدواری کرد او هر چه زودتر آزاد و به نزد خانواده اش برگردد.

اما حسن حداد گفته است: "مدارک در پرونده موجود است و وی (رکسانا صابری) نیز تمام اتهامات را پذیرفته است."

بنا بر همین گزارش آقای حداد می گوید رکسانا صابری دارای تابعیت ایرانی است و با مدارک ایرانی وارد ایران شده است.

او همچنین گزارش برخی رسانه های خارجی در مورد تابعیت مضاعف رکسانا صابری را نادرست خواند و گفت: " هیچ مدرکی دال بر اینکه وی تابعیت مضاعفی داشته باشد، نداریم."

رضا صابری پدر رکسانا صابری به همراه همسرش به ایران سفر کرده است.

رکسانا صابری که از پدری ایران و مادری ژاپنی در آمریکا متولد شده است، حدود شش سال پیش به ایران رفت و با مجوز دولت ایران برای رسانه هایی چون رادیوی عمومی آمریکا و بی بی سی مشغول به کار شد.

او در بهمن ماه سال 1387 بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد.

بنا بر گزارش ها، مجوز فعالیت خبرنگاری خانم صابری از حدود یک سال پیش تمدید نشده بود اما او علی رغم نداشتن مجوز فعالیت خبرنگاری، در چند مورد به تهیه گزارش از ایران ادامه داده بود.

پدر و مادر وی که برای دیدار یا فرزندشان از آمریکا به ایران سفر کرده اند، موفق شدند روز دوشنبه به مدت نیم ساعت دخترشان را در زندان اوین در تهران ملاقات کنند.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل رکسانا صابری در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که وی نیز از اینکه خانم صابری به جاسوسی متهم شده، اطلاع پیدا کرده است، اما هنوز پرونده را ندیده و از جزئیات اتهامات موکلش بی اطلاع است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ماه مارس گذشته اعلام کرده بود که خانم صابری، 31 ساله، فعالیت های "غیرقانونی" داشته است، زیرا علیرغم عدم تمدید مجوز کارش در سال 2006 به کار در ایران ادامه داد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین