bato-adv
کد خبر: ۲۲۷۸۷

حاجی: کمیته‌ی صیانت آرا قانونی است

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۸۸

 
مرتضی حاجی گفت: اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ی غیر قانونی خواندن کمیته‌ی صیانت از آرای انتخابات مبنای قانونی ندارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قلم نیوز اعلام کرد :« این اظهار نظر منبع حقوقی ندارد زیرا طبق ماده‌ی واحده ای که با عنوان قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری برای نظارت بر انتخابات به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، هر یک از کاندیدا ها به طور انفرادی و یا با همکاری سایر کاندیداها حق دارند که نمایندگانی را به محل های اخذ رای، شورای نظارت بر انتخابات و دستگاه شمارش آراء اعزام کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد :« طبق این قانون که آیین نامه‌ی آن نیز به تصویب رسیده است نمایندگان می توانند روند رای گیری را کنترل کرده تا از سلامت انتخابات اطمینان حاصل نمایند. »

حاجی در ادامه به سطری از این آیین نامه اشاره کرد و افزود: در بند اول این آیین نامه آمده است به موجب این قانون هر یک از نامزدهای انتخاباتی به شکل انفرادی و یا مشترک می توانند در محل اخذ رای، دستگاه شمارش آرا و هیات های اجرایی شهرستان حضور پیدا کنند . در بند دوم این آیین نامه آمده است که این کار بدون دخالت نمایندگان در روند رای گیری و شمارش آراء صورت خواهد گرفت و نمایندگان در صورت مشاهده‌ی هر گونه تخلف می توانند به هیات های ناظر، هیات های اجرایی و شورای نگهبان شکایت کنند. »

وی در ادامه خاطر نشان کرد :« در بند سوم این آیین نامه آمده است که ممانعت از حضور این نمایندگان در محل های اخذ رای ممنوع بوده و جرم محسوب می شود و متخلف طبق موازین ماده‌ی 93 قانون انتخابات ریاست جمهوری باید مجازات شود. »

وزیر سابق تعاون در دوره‌ی اول ریاست جمهوری آقای خاتمی در پایان با تاکید بر اینکه «تشکیل کمیته های غیر دولتی نیازی به اخذ مجوز از شورای نگهبان ندارد»، خاطر نشان کرد :« به هر صورت این قانون قبلا تصویب شده است و اگر نیاز به قانون است آیین نامه اش نیز قبلا تدوین شده است، طبیعی است که کاندیداهای ریاست جمهوری بخواهند برای سازماندهی و آموزش 30 - 40 هزار نماینده‌ی خود یک کمیته تشکیل دهند و مخالفت شورای نگهبان در این زمینه اصلا منطقی نسیت.»

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین