bato-adv
کد خبر: ۲۳۳۸۱

نهضت آسفالت و انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۸۸


معاون امور عمراني وزارت كشور گفت:شروع نهضت آسفالت ارتباطي با تبليغات انتخاباتي نداشته و دولت مي‌خواهد خالصانه به زير پاي مردم نگاه كرده و در مناطق نيازمند آسفالت ايجاد كند. 

علي نيكزاد پيش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از شروع نهضتي به نام آسفالت در كل كشور و با اولويت زمين‌هاي خاكي خبر داد و تاكيد كرد: اين نهضت كه از هفته آينده شروع مي‌شود شامل حال شهرداري‌هاي بالاي 20 هزار نفر جمعيت است كه براي اين اقدام 600 ميليارد تومان تامين اعتبار شده است. 

او با اشاره به احداث 60 ميليون مترمربع آسفالت در سال جاري, تصريح كرد: رييس‌جمهوري در سفر به استان اصفهان براي حمايت از شهرداري‌ها در مقابل اين نهضت, دستور تامين 600 هزار تن قير يارانه‌اي داده كه بر اين اساس دولت 180 هزار تن به همه شهرداري‌ها كمك خواهد كرد. 

نيكزاد با اشاره به اولويت محلات خاكي در اين نهضت ادامه داد:‌ هيچ شهرداري حق ندارد كه جايي كه در گذشته آسفالت بوده را آسفالت كند. 

معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور در پاسخ به سوال خبرنگاران كه چرا اين اقدام بسيار دير انجام شده و آيا به عنوان يك اقدام تبليغاتي از سوي دولت نهم نخواهد بود، خاطر نشان كرد:‌ من در هر كجا كه بودم و سمتي داشتم، به فصل عمران شهري معتقد بودم؛ به گونه‌اي‌كه وقتي نيروگاهي را هم در عرض دو سال ساختم به جز خواص، عموم مردم از آن مطلع نشدند. 

رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها وزارت كشور ادامه داد: نهضت آسفالت حاصل همكاري تعدادي از شهرداري‌هاي بزرگ و كوچك در وزارت كشور و استانداري است و هيچ‌كس رد نمي‌كند كه بايد زير پاي مردم را آسفالت كرد.

-نهضت فضاي سبز را هم راه مي‌اندازيم
نيكزاد گفت: اگر پيش‌بيني‌ها درست از آب درآمده و رايزني‌ ما براي تامين منابع مالي از جهاد كشاورزي تامين شود، به فكر اجراي نهضت فضاي سبز در كشور هم هستيم. 

او يادآورشد: اگر شهرداري‌ها هر سال پنج هكتار را به فضاي سبز اختصاص دهد هر سال 15 هكتار فضاي سبز خواهيم داشت. 

معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور در پاسخ به سوال ديگر كه آيا نهضت آسفالت را بايد به دوره مديريت شما ربط داد يا بايد آن را در كارنامه فعاليت دولت نهم ثبت كرد, گفت: مگر من و دولت نهم چه فرقي با هم داريم؟، زماني كه استاندار بودم هم كارهاي شهري يا شهرداري را انجام مي‌داديم و اعتقاد داشتيم كه كار دولت است.
او افزود: تامين قير يارانه‌اي در نهضت آسفالت دستور رييس‌جمهوري بوده چرا كه وزارت نفت به همين سادگي سالانه 600 هزار تن قير يارانه نخواهد داد.

-افتتاح پروژه‌هاي زكاتي تا هفته دولت
رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها در نشست خبري خود در مورد پروژه‌هاي زكات كه براي حل مشكلات روستائيان اختصاص داده شده، ‌تاكيد كرد: در شش ماهه دوم سال گذشته چهار هزار و 180 پروژه در كشور در قالب پروژه زكات در كشور آغاز شد كه تا هفته دولت اين پروژه‌هاي كوچك بهره‌برداري مي‌شود. 

او ادامه داد:‌ استانداران،‌ سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها و كميته امداد 80 ميليارد تومان براي اين پروژه‌هادر سال 88 اعتبار گذاشته است.

-تعهدات مقام معظم رهبري و هيات دولت تا پايان سال محقق خواهد شد
نيكزاد با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به استان‌هاي فارس و يزد اذعان داشت: تعهدات اين سفرها به طور صددرصد محقق مي‌شود. 

او در مورد سفر هيات دولت در فصل سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاخاطر نشان كرد:‌اين سفرها 230 ميليارد تومان بار مالي داشته است كه تاكنون 120 ميليارد تومان از آن پرداخت و 110 ميليارد تومان ديگر تا آخر خرداد ماه 88 پراخت خواهد شد.

ريل مشهد حاضر است در واگن لنگ داريم
نيكزاد در مورد خطوط متروي شهر مشهد گفت: ‌سال گذشته هزار و 100 ميليارد تومان براي قطار شهري هشت شهر اعتبار داده شد كه يكي از آنها تهران و مشهد است به طوري كه در مشهد 150 ميليارد تومان با تخصيص 69 درصدي داده شد و البته همه شهرها را 68 درصد تخصيص داديم و تهران را 4/72 درصد ريل مشهد حاضر است با تخصيص 150 ميليارد تومان اعتبار و 20 ميليارد تومان ديگر در سال 88 استاندار مشهد خريد واگن‌ها را در اولويت قرار خواهد داد. 

به گفته معاون امور عمراني وزارت كشور ريل‌هاي مترو مشهد از سه سال قبل حاضر بوده و كندي كار به دليل عدم اولويت‌بندي و عدم شجاعت در تصميم گيري است. 

او مشكل را در اعتبارها دانست و يادآور شد:‌ در صورت دادن اعتبار و تخصيص، پول لازم را براي خريد واگن‌ها در اختيارشان قرار خواهيم داد. 

علی نیکزاد در مورد بازسازی اتوبوس‌های متوقف مانده, تاکید کرد: سالیانه امکان حدود دو هزار تا دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس به کشور وجود دارد در حالی‌که در حال حاضر دو هزار دستگاه اتوبوس در کشور متوقف و پنج هزار دستگاه اتوبوس هم به دلیل ایراد جزیی بيكار مانده‌‌اند. 

او با تاكيد بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف در این زمینه, افزود: وقتی دولت اتوبوس‌های 24 میلیونی را 140 میلیون تومان تحویل می‌دهد با کوچک‌ترین اشکالی، آن را متوقف می‌کنند.

- هفت هزار اتوبوس متوقف مانده در کشور
معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور با بیان این‌که در حال حاضر 21 هزار 3000 دستگاه اتوبوس در کشور فعال است, يادآورشد: در حال حاضر برای نوسازی 60 درصد اتوبوس ها 7 تا 10 میلیون اعتبار مورد نیاز است که به استاندارد ما اعلام کردیم تا اعتبار مورد نیاز برای تکمیل وتعمیر را سازمان شهرداری ها ودهیاری ها پرداخت خواهد کرد و آن ها فقط تعداد اتوبوس‌ها را اعلام و استارت کار را بزنند. 

ريیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در پاسخ به سوال ایلنا که شهرداری تهران هنوز منتظر دریافت مابقی اعتبارات یارانه بلیت متروی سال 87 بوده خاطرنشان کرد: وقتی یارانه را می دهیم می گویند کم است ووقتی که نمیدهیم می گویند چرا پول نداده‌اند. 

او افزود: برای بار پنجم اعلام می‌کنم که در سال 87، 20 میلیارد تومان با تخصیص 80 درصد برای کل یارانه بلیت اتوبوس و متروی کشور لحاظ کردند که برای حل این معضل 20 میلیارد ریال تومان به شهرهای زیر 400 هزار نفر از محل خرید قطعات یدکی جابه‌جا و بین شهرهای کشور توزیع کردیم و 39 میلیارد تومان و با تخصیص 70 درصد به تهران دادیم. 

معاون امور عمرانی وزارت کشور در این جلسه به تفاوت‌های میان تخصیص و تصویب پرداخت و ادامه داد: مدیرانی که تفاوت تخصیص را با تصویب نمی دانند ظلم است که بمانند. 

او افزود: در سال 87، 17 میلیارد تومان برای یارانه بلیت در اختیار متروی تهران قرار دادیم و 10 میلیارد و 700 میلیون تومان هم به اتوبوسرانی پرداخت کردیم ودر سال 88 هم 60 میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای یارانه بلیت گذاشته شده که اگر تخصیص 70 درصدی محقق شود، رقم 42 میلیارد تومان برای 92 اتوبوسرانی کشور که 21 هزار و 300 اتوبوس در کل کشور و شش هزار اتوبوس در تهران فعال است ، توزیع خواهد شد. 

نیکزاد به رقم اعلامی شهرداری يعني 25 میلیارد تومان یارانه بلیت متر اشاره و تصریح کرد: این رقم درست نیست.

-دولت هستیم یا پیمانکار؟
معاون امور عمرانی وزارت کشور تاکید کرد: دولت خودش پول میدهد، خودش هم زیر سوالاست: او در نشست خبری تصریح کرد: ما هنوز نفهمیدیم کارفرما هستیم؟ پیمانکار هستیم یا دولت؟

دستمان بشكند يا درد نكند؟
‌يادتان مي‌آيد كه وقتي طرح جامع ترافيك تهران تصويب نشده بود دائماَ به من اعتراض مي‌كرديد حال كه تصويب شده شهرداري بايد 90 درصد طرح را عملياتي كند. 

معاون امور عمراني وزارت كشور در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در مورد مناقشات دولت و شهرداري به اعتباراتي كه براي امور عمراني تهران اختصاص داده‌شده اشاره كرد و گفت: خودتان قضاوت كنيد, دستمان بشكند يا درد نكند؟ 

علي نيكزاد در نشست خبري خود با خبرنگاران در مورد طرح جامع ترافيك تهران تاكيد كرد: اين طرح با سه قيد مصوب شوراي شهر تهران، صورت جلسه و امضاي مسوولان فعلي قطار شهري تهران و طرح بالادستي جامع شهرسازي تصويب شد. 

او افزود: شهرداري به طور مكرر اعلام كرد كه چرا اين طرح تصويب نمي‌شود، حال كه تصويب شده، 90 درصد اين طرح را اجرا كنند چرا كه قبل از تصويب طرح اعلام كردند كه تهران قفل شده و به اين طرح نياز دارد. 

نيكزاد معاون امور عمراني وزارت كشور كه در گذشته اعلام كره بود تمام اعتبارات مورد نياز شهر تهران را براي تحقق طرح جامع ترافيك تهران مي‌دهيم, گفت: از تاريخ فعلي تا پنج سال ديگر با اعتباراتي كه فعلاَ‌ محدود است، با طرح جامع ترافيك تهران مشكلي نداريم و شهرداري مي‌تواند هر چه كه مي‌خواهد بزرگراه، خط مترو، ‌اتوبوس و ميني‌بوس را به كار گيرد. 

او افزود:‌ در حال حاضر توقع داريم كه شهرداري به جاي گله و شكايت از ما تشكر كند.

-پول اضافه براي خطوط اكسپرس نداريم
نيكزاد در مورد جايگزين‌شدن خطوط اكسپرس و حذف اين خطوط در زمان تصويب طرح جامع ترافيك تهران به بهانه نداشتن صرفه اقتصادي, خاطر نشان كرد: شهرداري ابتدا احداث مترو را تصويب كند سپس براي خطوط اكسپرسي اقدام كند. 

او افزود: در مورد متروي شهرهاي اقماري مخالفتي نداريم اما خطوط اكسپرسي كه در كنار مترو به صورت سريع‌السير احداث شود، صرفه اقتصادي و توجيه فني ندارد و در اولويت نيست. 

رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در پاسخ به اين سوال كه چرا احداث خطوط اقماري را به راه‌آهن داده و آن را از متروي تهران گرفتيد, گفت‌:‌ ما هيچ چيز را از كسي نگرفته و به كسي نداده‌ايم. 

نيكزاد ادامه داد : اگر پول اضافه داشتيم سهميه‌اي براي خطوط اكسپرس قائل خواهيم شد. 

او به خبرنگاران گفت:‌ يادتان مي‌آيد كه وقتي طرح جامع ترافيك تهران تصويب نشده بود دائماَ به من اعتراض مي‌كرديد حال كه تصويب شده شهرداري بايد 90 درصد طرح را عملياتي كند.

-طرحي كه براي دولت نباشد حمايت نمي‌شود
نيكزاد در پاسخ به اين سوال كه به دليل استقبال ساير كلان شهرها از خطوط تندروي BRT آيا از اين طرح استقبال خواهيد كرد, گفت:‌ اين سوال را از كساني كه خودشان طرح را اجرا كردند بپرسيد چرا كه طرحي كه مال ما نباشد حمايت نخواهد شد. 

او در پاسخ به سوال مشابهي كه ”آيا شهاب خودرو را براي ساخت اتوبوس‌هاي دوكابين حمايت مي‌كنيد“ ادامه داد: 40 دستگاه دوكابين از ارگ بم ديزلي قرارداد داريم و قرار شده كه هزار دستگاه ديگر به تهران بدهيم. 

او افزود:‌ مقرر شده تا ابتداي سال 250 دستگاه اتوبوس و 250 اتوبوس ديگر تا سه ماهه دوم سال بدهيم. 

نيكزاد يادآور شد: ‌وقتي برنامه‌ها اين بوده و تاكنون هم داده شده حال دستمان بشكند يا درد نكند. 

رييس سازمان شهرداري‌هاو دهياري‌هاي وزارت كشور در مورد بافت‌هاي فرسوده خاطر نشان كرد: ‌شهرداري اعلام كرده كه براي اين كار از بانك مركزي مجوز گرفته در حالي كه مجوزي نداشته و قبل از اطلاع‌رساني‌ها بايد نامه تعهد را براي ما ارسال مي‌كرد. 

او ادامه داد: شهرداري تهران قبل از سال جديد نامه‌اي در مورد تعهداتش در پرداخت قسط‌ها ارسال كرد و ما در عرض هشت ساعت پس از ارسال نامه مجوز 400 ميليارد تومان براي فروش اوراق مشاركت را صادر كرديم. 

نيكزاد يادآور شد: ‌وزارت كشور براي ارائه مجوز به شهرداري مشكلي ندارد و شهرداري بايد زودتر از اينها متعهد مي‌شد.

برچسب ها: انتخابات نیکزاد
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین