bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۷۴۵۷

هفدهمین اثر ثبت شده جهانی، مورد بی‌مهری

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
خبر ارسالی از سیستان و بلوچستان- علی فیروزکوهی؛ با به میدان آمدن زحمتکشانی فراوان بعد از سالها تلاش و انتظار تمدن شهرسوخته جهانی شد و جهانی سر هنر مردمانش سر تعظیم فرود آورد.

برای این درخشش جوانانی چون دکتر سید سجادی و علیرضا خسروی به پیری رسیدند؛ گرچه جوانانی دیگری در کنار این دو انسان بزرگ ایستادند و بیاریشان شتافتند تا مردمان سرزمین هیرمند، سیستان پهناور به آرزوی دیرینشان برسند.

اما امروز از این اثر جهانی فقط شاهد یدک کشیدن نامش هستیم و نه تنها به درستی مدیرش مشخص نیست، بلکه از سرویس‌دهی مناسب به بازدیدکنندگان محروم است.

این محوطه ثبت جهانی، مدیری مستقر ندارد. از اهدای بروشور محروم است و حتی یک کارشناس مقیم برای راهنمایی مردم در نظر گرفته نشده است. فاقد آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی مناسب است. مسؤولان ردیف ویژه اعتباری برایش در نظر ندارند و کار پژوهشی در آن تعطیل است.

گفتنی‌ست شهر سوخته، هفدهمین اثر ثبت شده جهانی است که به عنوان بزرگترین استقرار شهرنشینی در نیمه شرقی فلات ایران با 5هزار سال سابقه است که در کاوش‌هایش جراحی موفقیت‌آمیز جمجمه، چشم مصنوعی، جام انیمیشین و تخته‌بازی کشف شده است.


مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv