bato-adv
کد خبر: ۲۳۷۶۵

ابتکار : دولت شوراها را رقيب خود مي داند

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸


به گفته ابتكار به رغم قوانين موجود دولت همچنان بر تداوم تصدي گري خود در حوزه هاي مختلف مانند شهرداري و شوراها اصرار دارد. 

عضو اصلاح طلب شوراي شهر تهران در آستانه روز شوراها از بي توجهي دولت به شوراها انتقاد كرد. 

معصومه ابتكار، با بيان اينکه شوراها از بدو تشكيل تاكنون با موانع زيادي مواجه بوده که عملا فرصت را گرفته و مانع رشد آن ها شده، افزود : در هشتمين دوره رياست جمهوري ، واگذاري 23 مورد از تصدي گري هاي دولت به شوراها تصويب شد اما متاسفلانه تا اين لحظه که در پايان کار دولت نهم قرار داريم اين موارد واگذار نشده است. 

ابتکار دولت را با وجود همه مشکلات ، پيچيدگي ها و برخي عقب ماندگي ها همچنان علاقه مند به تصدي گري در همه امور دانست و گفت : طرح هايي مانند طرح فاضلاب تهران تعطيل است ، خيلي از اين مسايل را مي توانند با کمک و تامين اعتبارات لازم به شهرداري ها واگذار کنند. 

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه دولت در بسياري زمينه ها بر تعهدات خود در قبال شوراها و شهرداري ها عمل نکرده ، اظهار داشت : مهمترين و کليدي ترين بخش در مورد کلانشهرها و تهران ، بحث حمل و نقل عمومي است و متاسفانه اين يکي از موضوعاتي است که کماکان باعث عقب ماندگي طرح هايي به ويژه مترو و توسعه اتوبوسراني شده است . 

وي با اظهار تاسف از اينکه طي اين سال ها دولت ، شوراي شهر را رقيب خود مي داند،گفت : به هر جهت شوراي شهر يک دستگاه دولت محلي محسوب شده و مقداري از اختيارات و تصميمات محلي را اتخاذ مي کند اما اين تکليف قانون اساسي و رويکرد نظام حکومتي ايران است که دولت به يک دولت کوچک تبديل شده و مسايل را به مردم واگذار کند. 

وي در ادامه ، بحث شوراها را يکي از ظرفيت هاي مهم قانون اساسي دانست و يادآور شد : خوشبختانه سال 77 با درايت رييس جمهور وقت ، اولين دوره انتخابات شورا، با تاخير بسياري بعد از تصويب قانون اساسي ، محقق شد و حدود 300 هزار نفر را در سطح کشور به عرصه مديريت محلي وارد کرد که اين اتفاق عظيمي بود. 

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران تاکيد کرد : چه در اصل 44 قانون اساسي و چه در اصول مربوط به شوراها ، بحث خصوصي سازي و توانمند کردن بدنه خصوصي کشور عنوان شده ، در اصول مربوط به شوراها نيز بحث توانمند کردن مديريت هاي محلي نيز مطرح شده است.

ابتکار افزود : اين رويکرد قانون اساسي است و نبايد لزوما همه چيز را در قالب يک رقابت منفي ببينيم ، اين رقابت مي تواند بسيار سازنده و مفيد باشد منتها مشروط بر اينکه بر اساس قانون اساسي حرکت کنيم نه بر اساس دلخواه و سليقه . 

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به کاستن اختيارات شوراها از سوي مجلس شوراي اسلامي و همچنين برخي تفاسير از سوي شوراي نگهبان تاکيد کرد : شوراها در انتخابات شهرداران ، صراحت دارند . سال گذشته پيام رهبر معظم انقلاب در بحث وظايف شوراها و انتخابات شهرداران صراحت داشت و بر اسا اين صراحت است که شوراي نگهبان ذهنيت ها و تفاسير خودش را بايد کنار بگذارد . 

ابتکار خاطر نشان کرد: بي ترديد شوراها نمايندگان قانوني مردم هستند و پشتوانه آنان نيز قانون اساسي است و اگر ممکن بود بايد مي گفتيم که شوراها بعد از قواي مقننه ، مجريه و قضاييه ، رکن چهارم کشور است. 

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر ، شوراها را با قرار داشتن در دور سوم بسيار با تجربه خواند و يادآور شد : شايد يک زماني به شوراها عنوان بي تجربگي مي دادند اما در بعضي شوراها نيروهايي با توانمندي هاي ملي حضور دارند ، کساني که در سطح ملي وزارت کردند و اکنون در سطح محلي در شوراها برنامه ريزي و سياستگذاري مي کنند.

برچسب ها: شوراها دولت
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین