bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۰۸۵

" رئيس آينده قوه قضائيه شوراهاي حل اختلاف را تعطيل نمي‌كند"

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸


رئيس قوه قضائيه گفت: شوراهاي حل اختلاف از سياست‌هاي كلي‌‌ است كه به تائيد همگان نيز رسيده از اين رو اين شوراها قائم به شخص نيست. 

آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه صبح امروز پنج شنبه در نشست روساي دادگستري هاي سراسر كشوري طي سخناني گفت: شكر خدا امروز نظام قوه قضايي كشورمان نظامي پويا و كارآمد است كه داراي برنامه‌ها و طرح‌ها نو و موفق نيز هست كه البته در خارج و داخل كشور نيز مورد توجه واقع شده است. 

وي افزود: تاكنون سابقه نداشته كه قوه قضائيه چه در مسائل داخلي، خارجي و چه در تهيه و تدوين مقررات دستگاه فعالي باشد و اين موضوعات همه از مسائل اساسي و مهمي كه در سياست هاي جديدي در آن ديده شده تحولات بنياديني شكل مي‌‌دهد. 

رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: سند برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده از جمله سندهاي اول، دوم و سوم واقعا بي نظير است همچنين سند چشم انداز قوه قضائيه كه سندي بخشي است و بر اساس سند چشم انداز بيست ساله تنظيم شده است. 

شاهرودي در خصوص شايعات مطرح شده مبني بر اينكه رئيس بعدي قوه قضائيه شوراهاي حل اختلاف را جمع خواهد كرد، تاكيد كرد: اينگونه شايعات حرف هايي است كه ذكر آن نيز بي‌خود است، البته برخي از اين شايعات از سوي افراد جاهل و برخي ديگر از سوي افراد جاهل در داخل قوه مطرح مي شود از اين رو رياست آتي قوه قضائيه نيز اين سياست‌ها را ادامه خواهد داد چرا كه شوراهاي حل اختلاف از سياست‌هاي كلي‌ مي‌باشد كه به تائيد همگان نيز رسيده از اين رو اين شورا قائم به شخص نيست. 

وي در خصوص حبس زدايي و زندان زدايي اظهار داشت: امروز حبس زدايي و زندان زدايي در جامعه به فرهنگ تبديل شده است كه اين فرهنگ يك فرهنگ نهادينه در جامعه نيز مي باشد. 

رئيس قوه قضائيه در خصوص شوراي حل اختلاف گفت: ممكن است ايراداتي به اين شوراها وجود داشته باشد ولي در كل اين نهاد از مسائل خوبي است كه به صورت قانون در آمده و تصويب شده است.
شاهرودي افزود: هنر شوراهاي حل اختلاف اين است كه مردمي باشد لذا فلسفه شوراي حل اختلاف مردمي و اجتماعي بودن است و اينكه اين شوراها را شعبه‌اي از دادگستري كنيم اشتباه است از اين رو اگر اين شوراها اداري و استخدامي شوند از حالت خود خارج خواهند شد و در واقع صلح و سازش يك فرهنگ ديني است لذا اصل قضيه شوراهاي حل اختلاف بسيار مهم و مبارك است. 

رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: سياست هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در لوايح ارسال شده قوه قضائيه ديده شده است كه بخشي از آن لوايح در دولت و بخش ديگري در مجلس است. 

شاهرودي تاكيد كرد: ما لوايحي زيادي در مجلس داريم كه از جمله آن آئين دادرسي كيفري، دادگاه‌هاي خانواده، اطفال، آئين دادرسي تجاري البته قانون چك هم هست كه هنوز به مجلس ارسال نشده است. 

وي ضمن پيشنهاد سازمان بازرسي كل كشور گفت: سازمان بازرسي مي تواند با بازررسي از وزارت‌خانه ها و سازمان‌ها بررسي كند كه كداميك از سازمان ها و وزارتخانه تخلف زيادي كرده اند و پس از بررسي با حضور مسئولين مربوطه دستگاه قضايي و سازمان بازرسي و آن سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها تخلفات بررسي شده و مشكلات برطرف شود چراكه اين اقدام يكي از راه‌هاي بهداشت قضايي است. 

رئيس قوه قضائيه اضافه كرد: در سفرهاي استاني مشاهده كرديم قضات به سياست هاي قوه قضائيه حتي سياست هاي تصوب شده قوه توجهي نمي كنند؛ اين سياست ها بايد فرهنگ شود پس از صدور سياست ها كلي از سوي رهبري بايد اين سياست ها را به فرهنگ تبديل و عمل كرد. 

شاهرودي خاطرنشان كرد: قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران قائل به شرع است و هر كاري به جز اجراي حكم مي تواند انجام دهد. 

وي با اشاره به بحث نظارت و اشراف كامل بر ظابطين خاطرنشان كرد: بايد اشراف بر ضابطين داشت نبايد پليس سالاري شود و نبايد از پليس ترسيد و نبايد در امر تحقيق همه چيز را در اختياري نيروي انتظامي قرار داد و عدالت اجراي احكام در اين است كه اين امر در اختيار قاضي باشد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین