bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۲۹۰۸

هشدار قرمز مسعود نیلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
"شكاف بزرگي در اقتصاد روي داده و اگر تا سال ۹۵ ابعاد اين شكاف عميق‌تر و تحريم لغو شود، آن گاه با مسائل پولي هيجاني تهديدآميزي مواجه خواهيم بود."

ديروز اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني پذيراي مشاوران بودند. هم مشاور ارشد رييس‌جمهور و هم مشاور وزير راه و شهرسازي. هر دو در جمع تاجران و فعالان بازرگاني كشور حضور يافته بودند تا هم وضعيت موجود را تشريح كنند و هم پيش‌بيني از آينده ارايه دهند.

مسعود نيلي، مشاور ارشد اقتصادي دولت در پارلمان خصوصي چرايي كاهش نرخ تورم در ماه‌هاي اخير را مورد اشاره قرار داد و توضيحاتي ارايه كرد. وي در حالي كه شرايط اقتصادي كشور را پيچيده ارزيابي مي‌كرد، از سياست‌هاي اقتصادي دولت يازدهم دفاع كرد. با اين حال جلال‌پور، رييس اتاق بازرگاني ايران تاكيد كرد كه بسته تدوين شده از سوي دولت نمي‌تواند مشكلات كلان اقتصادي را برطرف كند. نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، ديروز در حالي برگزار شد كه اقتصاد هنوز تحت تاثير اخبار ريز و درشتي است كه در خصوص فروش اقساطي خودرو و تخصيص وام ٢٥ ميليون توماني قرار دارد.

تورم ،تك‌رقمي مي‌شود
مشاور اقتصادي رييس‌جمهور در حالي پيش‌بيني كرد آذرماه تورم نقطه به نقطه تك‌رقمي شود كه پيش از اين برخي با اشاره به سياست‌هاي دولت براي تحريك تقاضا و تخصيص وام ١٠ ميليوني براي خريد كالاي بادوام و تسهيلات خودرو افزايش نرخ تورم را پيش‌بيني كرده‌اند. با اين حال مسعود نيلي گفته است نرخ تورم در آذرماه تك‌رقمي مي‌شود و مهم‌ترين دلايل تك‌رقمي شدن نرخ تورم نيز به كاهش مخارج دولت، همه‌گير شدن كاهش تقاضا و فروش واحدهاي توليدي برمي‌گردد.

مسعود نيلي با اشاره به سياست‌هاي كلان اقتصادي و بسته پيشنهادي دولت براي رفع تحريم گفت: در حال حاضر اقتصاد ايران با بحث كاهش تقاضا روبه‌رو است كه در عين حال با كاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه كشور هم همزمان شده است، به همين دليل امروز شاهد آثار ناشي از اين چالش‌ها هستيم. حال براي رسيدن به درآمد سرانه سال ۹۰، اگر بتوانيم سالانه ٥/٤ درصد رشد در اين وادي داشته باشيم، تا سال ۱۳۹۷ به هدف خواهيم رسيد. مشاور اقتصادي رييس‌جمهور، خروج از رشد منفي را اقدامي سخت و پيچيده ارزيابي كرد و افزود: شرايط نامساعد مالي دولت و انباشت بدهي‌ها، موضوع ديگري است كه بارها مطرح شده و همچنان ادامه دارد. در اين بين نظام بانكي و روند تامين مالي واحدهاي اقتصادي به عنوان مهم‌ترين مساله خودنمايي مي‌كند.

كاهش بي‌سابقه قيمت نفت در ٦٠ سال گذشته
وي تصريح كرد: امروز نقدشوندگي درآمدهاي بانكي با چالش جدي روبه‌رو است و همين امر باعث افزايش وابستگي بانك‌ها به بانك مركزي شده است. در پي آن شاهد كاهش تورم و ثبات در نرخ سود بانكي هستيم و نتوانستيم متناسب با كاهش تورم، به كاهش نرخ سود بانكي اقدام كنيم.

نيلي با اشاره به سقوط درآمدهاي نفتي خاطرنشان كرد: در دوره‌اي وفور درآمدهاي نفتي را شاهد بوديم و همين مساله باعث شد كه سرمايه‌اي براي دوران كمبود منابع نفتي نداشته باشيم، اين در حالي است كه ميزان كاهش درآمدهاي نفتي هم در ۶۰ سال گذشته بي‌سابقه ارزيابي شده و هيچ گاه اقتصاد ايران تا اين اندازه در مضيقه منابع نبوده است.

وي، چشم‌انداز بهره‌برداري كشور از منابع نفتي را ۴۰ ميليارد دلار دانست و عنوان كرد: موضوع تنگناي منابع بعد از تحريم‌ها موضوع جدي است كه بايد براي آن برنامه‌ريزي داشته باشيم و آن را جدي بگيريم، اين در حالي است كه انتظارات مثبت در اقتصاد باعث شده كه از پاييز سال ۹۳ تا بهار ۹۴ با همه روند موجود، ميزان مشاركت اقتصادي در كشور افزايش يابد، بنابراين نمي‌توانيم نسبت به منفي شدن رشد اقتصاد بي‌تفاوت باشيم و بايد تلاش كنيم با رشد مثبت اقتصادي، سال را به پايان برسانيم.

 اين كارشناس اقتصادي با نگاهي به اقتصاد در سال ۹۳ و كاهش بهاي نفت، اضافه كرد: مخارج دولت كاهش يافت و همين امر باعث شد كاهش تقاضا همه‌گيرتر شود، در عين حال با ركود در مسكن سرمايه‌گذاري‌ها افت كرد و مجموع اين موارد موجب شد واحدهاي توليدي با كاهش فروش و افزايش موجودي انبار مواجه شوند. نيلي ادامه داد: همه اين اتفاقات دليلي بر كاهش بيشتر از انتظار تورم در كشور بوده به نحوي كه از دي ماه ۹۳ روند كاهش تورم آغاز شد و تا پايان مهر ۹۴ ادامه داشت و انتظار داريم كه تا پايان آذر ماه تورم نقطه به نقطه كه الان در حدود ۱۰ درصد است، به وضعيت تك رقمي برسد.

چه بايد كرد؟
مشاور اقتصادي رييس‌جمهور با بيان اين سوال كه با وجود شرايط انجام توافقات، ادامه تحريم و انتظارات تشديد‌كننده ركود، چه بايد كرد، گفت: شكاف بزرگي در اقتصاد روي داده و اگر تا سال ۹۵ ابعاد اين شكاف عميق‌تر و تحريم لغو شود، آن گاه با مسائل پولي هيجاني تهديدآميزي مواجه خواهيم بود. به اين ‌ترتيب لازم است سياست‌هاي كنترلي لحاظ شود. ملاحظه براي تحريك تقاضا امري ضروري است و بايد از سوي دولت انجام شود. نيلي گفت: هفت هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي عمراني، صرفه‌جويي در مصرف انرژي و صادرات از سوي دولت لحاظ مي‌شود و دولت براي رفع تنگناي مالي، انتشارات اسناد خزانه را در دستور كار قرار داد كه البته حجم محدودي دارد. مشاور اقتصادي رييس‌جمهوري تاكيد كرد: ايران در شرايطي در سال ۹۵ با لغو تحريم‌ها روبه‌رو مي‌شود كه بازپرداخت بدهي‌ها اصلاح نظام بانك و غيره منابع زيادي لازم دارد. وي معتقد است بايد همه نگاه‌ها به اقتصاد معطوف شود.

نرخ سود بانكي به فوريت كاهش يابد
در اين جلسه حسين عبده‌تبريزي، مشاور وزير مسكن و شهرسازي نيز با دفاع از كاهش دستوري نرخ سود بانكي گفت: اگرچه اقتصاددانان در چهار دهه اخير گفته‌اند كه نرخ سود بانكي نبايد دستوري باشد اما اكنون وقت آن رسيده است كه شوراي پول و اعتبار در كاهش نرخ سود بانكي دخالت كند.

حسين عبده‌تبريزي به ضرورت تصميم‌گيري سريع شوراي پول و اعتبار در مورد نرخ سود بانكي تاكيد كرد و گفت: ديگر زمان آن نيست كه نرخ سود را به بانك‌ها و بازار بسپاريم بلكه شوراي پول و اعتبار بايد زمينه را براي كاهش نرخ سود بانكي با يك دستور قاطع فراهم سازد. وي افزود: هم‌اكنون مشكل اصلي ما كمبود مالي است و نظام بانكي كشور نمي‌تواند به دليل وجود اين مشكل نياز صنعت را به لحاظ منابع تامين كند، بنابراين اگر بخواهيم تامين مالي انجام دهيم ابتدا بايد مسائل مربوط به نرخ بهره را حل كنيم.

عبده‌تبريزي بر اين نكته تاكيد كرد كه اگر نرخ سود اصلاح نشود امكان بازپرداخت بدهي‌هاي ٣٠٠ هزار ميليارد توماني محال است و بنابراين در شرايط فعلي بايد به فكر راهكاري براي كاهش نرخ سود بانكي باشيم اما اين كاهش بايد به صورت دستوري باشد. اگرچه اقتصاددانان كشور چهار دهه است كه مي‌گويند در نرخ سود نبايد دخالت بشود ولي اكنون مي‌گوييم بايد دخالت كنيم چراكه اكنون وضع بانك‌ها بسيار دشوار است و نمي‌توان با نرخ سود فعلي گشايشي در اقتصاد حاصل كرد.

كدام كاسب ٣٠ درصد سود مي‌دهد؟
به گفته وي نسبت تسهيلات پرداختي نسبت به توليد ناخالص داخلي به ٢٦ درصد درآمد ملي رسيده است كه نشان مي‌دهد نظام بانكي به اندازه كافي نمي‌تواند پول خلق كند.

وي هشدار داد: افزايش سقف وثيقه‌ها در حال بالا رفتن است و بانك‌ها دايما تمليك مي‌كنند ضمن اينكه ميزان تسهيلات از دارايي بانكي كمتر از ٥٠ درصد شده است و مطالبات سررسيد شده نيز رشد را تجربه مي‌كند. وي ادامه داد: فكر نمي‌كنم بانك‌هاي ما آنقدر دوام بياورند كه از طريق بازار بتوانيم نرخ‌ها را كاهش دهيم و اكنون وقت دخالت شوراي پول و اعتبار است كه بسته‌اي تدوين كند.

عبده تبريزي با انتقاد از نرخ سود بالاي برخي بانك‌ها گفت: هيچ كاسبي نداريم كه ٣٠ تا ٣٢ درصد سود پرداخت كند و اغلب كساني كه با اين نرخ به بانك‌ها مراجعه مي‌كنند و تسهيلات مي‌گيرند اين تسهيلات قابل وصول نيست و ادامه وضعيت فعلي هم قابل تداوم نيست. وي پيشنهاد كرد تا نحوه محاسبه سود پرداختي اصلاح شود و افزود: دليلي ندارد كه سود تسهيلات را ماهانه پرداخت كنيم چراكه همه جاي دنيا پرداخت سود تسهيلات سالانه است چراكه پرداخت ماهانه هزينه سرمايه را تا ٥/٢ درصد بالا مي‌برد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به الزام براي ممنوعيت دريافت تسهيلات از چندين بانك اشاره كرد و گفت: كجاي دنيا اجازه مي‌دهند فرد از هر بانكي تسهيلات بگيرد. اين قانون بايد اصلاح شود و بندهاي محدودكننده‌اي براي اخذ تسهيلات از ساير بانك‌ها ديده شود كه با اصلاح قرارداد تسهيلات قابل انجام است و فرد نهايتا بتواند از دو تا سه بانك تسهيلات بگيرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
ما اقتصاد دان خوبي نداريم همان طور كه پيشرفت مذاكرات هسته اي به كيفيت زبان انگليسي آقاي ظريف منوط بود در اقتصادي كه ركوديست تورم خودش را نشان نميدهد چون خريد و فروشي نميشود لذا تا دلار فنرش در نرفته دولت طلا بخرد و در بانك مركزي نكهدارد تا بعد ميگم چكار كنيد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
" ديگر زمان آن نيست كه نرخ سود را به بانك‌ها و بازار بسپاريم"
پدر امرزیده کی تعیین نرخ سود در دست بازار و بانکها بود ؟؟؟
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
به نظر من اقای روحانی یه کم فکر رای دور بعدی ریاست جمهوری را از ذهنش بیرون کنه تا بتونه بهتر تصمیم بگیره به خصوص در مورد یارانه ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اقاى عبده نفست از جاى گرم بلند ميشه فقط فكر بورسي هستي كه اونهم معلوم نيست چقدر باند و باند بازى است.اگر سود بانكي رو كم كنيد عده زيادى از هستي ساقط ميشند. پولهايي كه اين مدت بانكها صد و هزار ميليارد از جيب سپرده هاى ما به اقايان دادند و نتونستند پس بگيرند ما بايد تاوان بدهيم؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
تورم تك رقمى شده است ؟ عنايتى نموده و محل خريدتان را معرفى نماييد. ( احيانا نارمك كه نيست ؟؟؟)
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
همانها که وام 25 میلیونی گرفتن وام 30 درصد هم میگیرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
چرا هوچی بازی در میاری، خب نسبت به زمان احمدی نژاد رشد قیمت ها کمتر شده و تورم اومده پایین تر.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
امان از شکم سیر!!
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اتفاقا کاهش سود بانکی بسیار هم کار اشتباهی است چون باعث تورم بیشتر و نابسامانی اقتصادی میشود. همین روال که تا حدود زیادی دنباله روی از سیاستهای اقتصادی دولت خاتمی است در راستای بهبود وضعیت اقتصادی شیوه خوبی است ضمن این که بهتر است جهت جلوگیری از تورم شیوه های لیزینگی وقسطی فروش خودرو و سایر کالاهای مصرفی هم ادامه یابد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
ایرانی عزیز با کاهش نرخ سود بانکی طبیعی است که نرخ تورم بنا به تعریف من درآری دانشمندان عصر حاضر"تورم نقطه به نقطه" در زمینه کالاهای فاسد نشدنی افزایش یابد لیکن پس از آن شاهد بحرانی فاجعه آمیز تر از بحران کنونی و توسعه فقر و نابرابری شدید تر درجامعه خواهیم شد. به قول دوستی هدوستان و پاکستان ما داریم به دوران 40 سال پیش شما وارد می شویم. مبارک است ان شاءالله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
مثل اینکه تو هم دستت تو کاره؟(کاهش سود بانکی بسیار هم کار اشتباهی است - شیوه های لیزینگی وقسطی فروش خودرو و سایر کالاهای مصرفی هم ادامه یابد) مرد حسابی ببیند دنیا چیکار میکنند سطح رفاه مردم بالا میره؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
بله حمایت از کاهش سود فقط یک دلیل دارد.
دولت برای پرداخت بدهی، نیازمند استقراض از بانک هاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اقای محترم بانک............ مقابل سپرده گزاری بیش از 5 میلیارد تومان 30 درصد سود پرداخت میکند زون کردی روی سود 20 درصدی مبالغ جریی که سالها به ان ترم 50 درصد تعلق گرفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
نیابد
ناشناس
Netherlands
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
نتیجه :
من هرچه پول دارم از بانک می کشک بیرون
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
من هم
ناشناس
United States
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
متاسفانه صنعت نفت ایران بعد از این تحریمها و سالها عدم سرمهٔ گذاری، هرگز در حتی میان مدت توانایی بازگشت به تولید ۴ یا ۵ میلیون بشکه را ندارد و با توجه به ذخائر عظیم شیلل نفتی‌، باد و انرژی خورشیدی که با نرخ تصاعدی در حال گسترش است، صنعت نفت ایران مانند صنعت خودرو سازی فقط در داخل بازار خواهد داشت، چون ایران با این مدیران، مانند صنعت خودرو، هرگز توان حضور در بازارهای انرژیهای نو ، مانند باد و خورشیدی را نخواهد داشت....
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
انرژی های نو حالا حالا نمی تونن جای نفت رو بگیرن. حداقل 3 دهه طول می کشه. مخصوصا که اقتصادهای نوظهور مثل برزیل و هم چنین هند و چین حالا حالا مصرف کننده نفت هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
« شكاف بزرگ روی داده در اقتصاد» ثمره بی درایتی سیاسیون و اقتصاد خوانده هایی است که در دوره گذشته و حال منافع باندی را به مناقع مردم و کشور ترجیح داده اند. دوره قبل مسکن مهر و وام زودبازده بود, این دوره هم قالب کردن خودروی بی کیفیت و بدهکار کردن خریدار. نتیجه تمام این بی تدبیری ها فقر روزافزون و فقط اتلاف منابع است...
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
مردم نباید چوب بی بصیرتی ها را بدهند.بروید دزدان بیتالمال را بگیرید و اقتصاد را درست کنید.اینقدر با پول مردم بازی نکنید.
ناشناس
United States
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
۳ سال پیش قیمت دلار آمریکا ۳۶۰۰ تومن بود... در این ۳ سال سود بانکی‌ ۳ ساله بالای ۸۰ درصد بوده.... حال اگر سرمایه دارن ۳ سال پیش ۳۶۰ میلیون تومن یا ۱۰۰ هزار دلار در بانک داشتند، حالا تقریبا ۲۰۰ هزار دلار در بانک دارند.... یعنی‌ زمانیکه تورم هم حداقل در این ۳ سال ۸۰ درصد بوده و همه چیز در این مملکت گران شده، فقط بهترین حالت برای سرمایه دار‌ها که پول خود را در بانک خواباندند شده، و با فراق بال مشغول انتقال دلار بسیار ارزن و سرمایه ایران به خارج هستند... مردم تحت فشار هستند و هر کس بگوید دلار باید حالا حداقل ۸ هزار تومن باشد، ناراحت میشوند.... ولی‌ باور بفرمیند، این تثبیت نرخ دلار بهترین هدیه و سیاست برای غارتگران سرمایه کشور و انتقال دلار در قالب نقد یا واردات به خارج از کشور و فقر بیشتر مردم ایران هست.... حسابهای دلاری آمریکا در اروپا و آمریکا، به زحمات سود یک درصد در سال میدهند، ولی‌ در ایران سود ۲۵ درصد!!!!!!...

دوستان ممکن است بگویند چرا از ۳ سال پیش، و چرا دوره مدیر جهانی‌ یا قبل از آن را نمیاورید... دوستان اگر الان ۳ سال است که به نفع سرمایه درها شده، در زمان دولت مدیر جهانی‌ و یا قبل از آن، ۱۰ سال بود که همین فرار سرمایه جریان داشت.... خاوری و زنجانی و... دهها میلیارد دلار فرار سرمایه نمونه!.... همه دولت‌ها و روسای جمهور، فقط به دنبال اداره امروز و چند ماه آینده هستند و هرگز حاضر نیستند برای مصالح خود ملت و کشور، صندوق رای را از دست به دهند... و البته بیشتر ما هم همیشه مچکریم اگر ظاهراً قیمت دلار تثبیت یا پایین بیاد. مشکل ما این است!... موقعی میتوان به تثبیت ارز امیدوار بود و به نفع مملکت است که رشد اقتصادی بالای ۴ درصد باشد برای چند سال، تورم زیر ۵ درصد و سود بانکی‌ هم زیر ۵ درصد باشد.... در انزمان ارز مملکت خود قوی خواهد شد و نیازی به این اعلامیه بانک مرکزی و متهم کردن جمشید بسم... و یا دلالان نخواهد بود..
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
کاملا دست میگی اما متاسفانه مردم در مسائل اقتصادی به شدت عوامانه فکر میکنند.ثثبیت دلار فقط کمک به مافیای واردات در کشور و خروج سرمایه های کلان از کشور هستش. اما امان از عوامفریبی .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اغلب مسئولين سوار هستند و از ملت پياده خبر ندارند.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
تو مجبوری بیای نظر بدی 3 سال پیش دلار 3600 تومن بود؟ خرداد 92 دلار 4100 تومن بود در ضمن دلار بر پایه ی نرخ تورم محاسبه میشه نرخ تورم آمریکا و نرخ تورم ایران در این 3 سال ما به ترتیب 25 و 18 و 15 درصد تورم داشتیم نزدیک به 60 درصد . اگر روال عادی قیمت گذاری بود با همین نرخ واهی 3600 تومن شما دلار باید 2160 تومن رشد میکرد
یعنی ارزش دلار 5760 تومنه ! البته برید خدارا شکر کنید که روحانی رییس جمهورتونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
کی گفته خرداد 92 دلار 4100 بود؟مگه عصر هجره که بشه اینقدر راحت راجع به 2 سال پیش دروغ گفت؟قیمت دلار تو اون موقع کانلا تو سایتهای نرخ ارز هست از فروردین تا خرداد 92 بین 3450 تا 3600 نوسان داشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
برو خدا را شکر کن که بانک مرکزی مصنوعی ارز را پایین نگهداشته !قیمت اصضلیس دلار بین 5000 تا 6000 تومنه شما تورم ایران و آمریکا و رشد اقتصادی و سهم کالاهای ایرانی را در بازار داخلی نمیبینید بعد میایید انتقاد میکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
قیمت ارز تابعی از تولیده هر وقت تولید افزایش پیدا کنه قیمت ارز کاهش پیدا میکنه . بله بالا بردن نرخ ارز کمک به صادرات نمیکنه اما پایین بردن نرخ از به صورت آنی کمر صادرات را میشکنه باعث میشه بازار های داخلی مملو از کالاهای خارجی بشه در یک مدت زمانی ولی در زمان طولانی تر با نابود کردن تولید ملی میشه اونوقت اشتغال نابود دوباره کالاها چندصد درصد رشد میشیم زامبیا !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
توکه ضرب بلد نیستی چرا نظر میدی 30 در3000میشه 90000 تقسیم بر 100 کن میشه 900 تومن به اضافه 3000 کن میشه 3900 تومن !
نرخ ارز در امسال 12 درصد رشد داشته که اونم طبیعیه چرا چون نرخ رشد اقتصادی ما از 3 اومده 1 درصد تورم ما 15 تورم آمریکا 2 کاملا طبیعیه
در ضمن شما تقاضای اربعین را فراموش کردید 3000000 نفر هرکدوم 300 دلار میبرند عراق میشه چقدر ؟
برو تشکر از معلمت بکن که به تو ضرب و تقسیم یاد نداره
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
سود بانکها را کم کنید پولها می رود به سمت دلار و سکه
naser
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
مشکل واقعی در چند موضوع است:
1- دار و دسته ای که تمایل به رفع تحریم ها ندارند و هر روز دارند جو نا امنی اقتصادی و روانی در کشور تشدید می کنند که صدا و سیما در راس همه انهاست و می خواهند اقتصاد کشور را با توهمات اداره کنند.

این وضع تا حدی است که الان خیلی از فعالان اقتصادی با توجه به رجز خوانی های انجام شده به تدریج امید خود را به رفع تحریم ها دارند از دست می دهند.

2-خرابی ها و بدهی عظیم باقی مانده از دولت قبل که کسی در قبال ان پاسخ گو نیست.

3-از بین رفتن منابع درامدی دولت مثل مخابرات و نفت است که دست دولت را کاملا بسته است
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
دزدی ها واختلاس ها و وامهای بدون بازگشت دولت قبل رو یادت رفت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
شما که دلار 8000 تومنی مورد نظرتون هست آیا فکر کردی یه کارگر با حقوق 100 دلار چطور باید زندگیش بگذره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
من که میدونم شما میخواهی سود بانکی رو صفر کنی روت نمیشه و میخواهی بستر رو اماده کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
سود بانکی کم شه من طلا و زمین و جنس میخرم انبار میکنم,اخرش پولم رو از بانک میکشم بیرون والا الانم به خاطر دزدی و نا امنی تا سر کوچه هم نمیتونیم بریم از این به بعد هم نمیریم,اصلا پولم رو میذارم تو بانکهای خارجی.یا میذارم تو بالشم زیر سرم عمرا یه درصد فکر کن بذارم بره تو جیب شماها.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
متاسفانه مسئولین عامل نفوذ شده اند . نفوذ انها به اقتصاد و رانتشان انها را از یاد خادمی مردم برده است. الفاتحه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
بیچاره مردم ایران چیزهایی را ارزش کرده اند که در دنیای اقتصاد امروز ارزش ندارند . کشوری که تولید و تولید کننده مغلوب دلال است سکه ارز سود بانکی و زمین خانه و بدتر از ان پراید ( کشنده شیعه )میشود سرمایه !!! خدایا نجاتمان بده
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv