bato-adv
کد خبر: ۲۵۴۸۹۸

چند نسل سینمای ایران مقابل دوربین «هنر هفتم»

مجموعه مستند «هنر هفتم» در 13 قسمت درباره چند نسل از سینمای ایران ساخته شده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴
مجموعه مستند «هنر هفتم» در 13 قسمت درباره چند نسل از سینمای ایران ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، مجموعه مستند «هنر هفتم» به تهیه‌کنندگی الهام خالقی و کارگردانی حامد عزیزی به کارگردان‌هایی می‌پردازد که تاثیرگذاری بالایی در زمینه ساخت فیلم‌های تجربی با روش‌های ساختاری جدید داشته‌اند؛ آثاری که در خارج از ایران نیز معرف این گونه جدید از سینمای ایران هستند.

«هنر هفتم» تولید معاونت برون مرزی از یکشنبه 15 آذر 94 روزهای فرد ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

در این مجموعه مستند همچنین یک کارشناس سینما ویژگی‌های ساختاری و تفاوت آثار فیلم‌ساز مورد بحث را با شکل‌های رایج سینما برای مخاطبان شرح می‌دهد.

آثار فیلم‌سازان خوزستانی هم‌چون کیانوش عیاری و محمود رحمانی نیز در «هنر هفتم» بررسی می‌شود.

کیانوش عیاری (زاده ۱۳۳۰ اهواز) نویسنده و کارگردان ایران است. او تا به حال برنده دو لوح زرین و یک سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده ‌است. از مشخصه‌های بارز فیلم‌های عیاری سبک واقع گرایانه منحصر به فردش و پرداختن به موضوعات بکر هم‌چون پیوند قلب در فیلم بودن با نبودن می‌توان نام برد. وی فعالیت سینمایی را با ساخت فیلم‌های کوتاه هشت میلی متری در سینمای آزاد اهواز آغاز کرد. عیاری سینمای حرفه‌ای را با نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم «تنوره دیو» تجربه کرد. او برادر داریوش عیاری است. عیاری برای فیلم "آبادانی‌ها" در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه پلنگ نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو شد.

محمود رحمانی متولد ۱۳۵۸ ایذه، یکی از مستندسازان مستقل ایران است. وی بلندترین پلان سینمای ایران را به نام خود ثبت کرده است. محمود رحمانی تاکنون چندین فیلم مستند را کارگردانی کرده و با بیش از ۲۰۰ حضور بین‌المللی و ملی و کسب بیش از ۵۰ جایزه معتبر ملی و بین‌المللی یکی از پرافتخارترین مستندسازان ایرانی محسوب می‌شود.

فیلم‌های رحمانی تا به حال در جشنواره‌های کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و جایزه معتبر روبرتو روسلینی فیلم‌ساز شهیر ایتالیایی و جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) را از آن خود کرده است. وی همچنین داری عضویت پیوسته در «انجمن مستندسازان سینمای ایران» است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو